استان کرمانشاه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل وضعیت مطلوبی ندارد
معاون عملیات پلیس راهور فراجا با بیان اینکه کرمانشاه با حدود یک و نیم درصد از وسعت کشور و هفدهمین استان از این لحاظ، گفت: این استان در حوزه زیرساخت های حمل ونقل و بزرگراه ها نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی ندارد.

سردار محمدباقر سلیمی روز چهارشنبه در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در قرارگاه انتظامی اربعین در مرز خسروی، افزود: سهم استان کرمانشاه در بزرگراه های تفکیک شده تنها پنج درصد است در حالی که میانگین کشوری حدود هشت درصد است، بنابراین این استان نیازمند توسعه مسیرهای ایمن و مناسب است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سلیمی در ادامه همچنین با بیان اینکه حدود ۳.۳ درصد از دارندگان گواهینامه کشور در استان کرمانشاه هستند و مجموع موتورسیکلت ها و خودروهای استان، تنها ۲ درصد از کل کشور را تشکیل می دهند، اظهار کرد اما تردد در این استان حدود سه درصد از تردد کل کشور است که در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا بیان کرد: مجموع تصادفات سالیانه در استان کرمانشاه حدود ۲۱ هزار مورد است که روزانه حدود ۶۰ تصادف رخ می دهد و نتیجه آن، مرگ حدود ۱.۵ نفر و زخمی شدن حدود ۴۰ نفر است؛ یعنی هر دو سه روز یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی درگیر مصدومان تصادفات است.
سلیمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، هدف کاهش تصادفات و جانباختگان به میزان ۱۰ درصد بود اما متاسفانه استان کرمانشاه در این زمینه حدود هشت درصد افزایش داشته و در مجموع ۱۸ درصد عقب ماندگی دارد که در برنامه هفتم، این هدف مجدداً تأکید شده است.
وی تصریح کرد: نرخ مرگ و میر تصادفات در کشور ۱۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که استان کرمانشاه با ۲۰ نفر، جزو استان های بالای این شاخص است و در رتبه ۱۵ قرار دارد.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: همچنین، میزان کشته شدگان بر هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در استان کرمانشاه پنج نفر است که در رتبه ۱۹ یا ۲۰ کشور قرار دارد و شدت تصادفات در استان، ناشی از سرعت و تصادفات رخ به رخ در راه های ۲ طرفه است.
به گفته او میانگین کشته شدگان حین انتقال مصدومان هشت درصد است که نسبت به میانگین کشوری (۶ درصد) بالاتر است، بنابراین نیازمند بررسی و بهبود سیستم های امدادرسانی و نجات است.
سلیمی اضافه کرد: استان کرمانشاه در حوزه سامانه ها و سیستم های هوشمند کنترل ترافیک، وضعیت خوبی ندارد، شهرداری کرمانشاه در برنامه ششم، مسوولیت پشتیبانی پلیس راهور را بر عهده داشت اما این شهر در انتهای جدول قرار دارد و توسعه سامانه های هوشمند و پلیس راهور در آن کم است که منجر به وضعیت نابسامان و بی نظمی ترافیکی شده است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: در بخش ستادهای ترافیک، باوجود اهمیت، تنها ۵۰ شهرستان سال گذشته شورای ترافیک برگزار کردند که نشان دهنده کم توجهی است و پیشنهاد شد که در اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای و شهری، از ظرفیت شورای ترافیک شهرستان ها بهره برداری شود و در این راستا، تمرکز بر اصلاح حدود ۱۲۰ نقطه حادثه خیز جاده ای و ۲۸ نقطه شهری ضروری است.
وی گفت: همچنین، وضعیت کمربندی های شهرها و تفکیک ترافیک سنگین جاده ای و شهری، نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد.
سلیمی بیان کرد: در طرح اربعین، نبود کمربندی در برخی نقاط، گره های ترافیکی سنگین ایجاد می کند که باید برطرف شود، همچنین اقدامات فرهنگی و بهره گیری از رسانه های استانی و بخش های مختلف برای حساس سازی رانندگان و مردم از دیگر موارد مورد تأکید است.
وی گفت: سهم رانندگان بومی در تصادفات حدود ۸۴ درصد است که نیازمند اقدامات فرهنگی و حساس سازی است تا فرهنگ ترافیک در استان ارتقاء یابد ضمن اینکه همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط باید با هم افزایی و جدیت، وضعیت ترافیک و تصادفات در استان کرمانشاه را بهبود بخشند.
مرز خسروی در استان کرمانشاه یکی از گذرگاه های تردد زائران عتبات عالیات است و پارسال اربعین در مجموع یک میلون زائر از مرز رسمی خسروی تردد کردند و پیش بینی ها حکایت از افزایش ۲ برابری زائران از این مرز در سال جاری دارد.
خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی
مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می شود.
مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.
در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.
خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.