بازدید سایت : ۵۷۱۳۷

تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶درصد بالاتر از میانگین کشوری!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی گفت: تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶درصد بالاتر از میانگین کشوری!
تین نیوز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی گفت: تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ سیدعلی حسینی، در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در بحث تعداد متوفیان تصادفات درون شهری دچار چالش جدی بودیم به طوری که تعداد تصادفات درون شهری منجر به فوت ۸۰ درصد افزایش و در تعداد نفرات فوت شده ۶ درصد افزایش داشت.

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۶ نفر در تصادفات درون شهری فوت کردند، افزود: تعداد مصدومین کنترل شد و ۶ هزار و ۲۳۶ نفر در حوادث ترافیکی درون شهری مصدوم شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱ یک درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد افرادی که در حوادث ترافیکی مصدوم شدند معلول مادام العمر شده اند افزود: شهرستان های اراک، تفرش و کمیجان بیشترین تصادفات منجر به فوت درون شهری و در شهرستان های زرندیه، دلیجان و شازند کمترین تصادفات منجر به فوت درون شهری را داشتیم.

حسینی تصریح کرد: بیشترین دغدغه ما در استان موضوع تصادفات درون شهری منجر به فوت اراک است چراکه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴ درصد تصادفات درون شهری منجر به فوت استان مربوط به اراک بود که امسال به ۵۷ درصد رسیده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی اضافه کرد: ۵۳ درصد تصادفات منجر به فوت درون شهری استان مربوط به عابرین پیاده و ۳۹ درصد مربوط به موتورسیکلت ها بوده است. این در حالی است که درصد سهم تصادفات عابرین پیاده در کشور ۳۷ درصد است و اختلاف ۱۶ درصدی استان مرکزی با کشور را نشان می دهد که نگران کننده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی تصادفات درون شهری استان، سرعت بیش از حد مجاز وسایل نقلیه در معابر درون شهری است، افزود: حدود ۷۰ درصد فوتی های تصادفات درون شهری در بیمارستان و ۳۰ درصد در صحنه فوت کرده اند.

 حسینی ادامه داد: متاسفانه همواره موضوع امنیت عابرین پیاده جزو آخرین اولویت های دستگاه ها بوده و هیچ فکری برای این موضوع نشده است. ما هفت اقدام برابر دستورالعمل ایمنی راه ها داریم که می توانیم آرام سازی در معابر را ایجاد کنیم.

وی افزود: مباحثی مثل هوشمندسازی، آموزش، کنترل سرعت به شکل های مختلف از جمله کم کردن عرض معابر، ایجاد جزیره در خیابان های با عرض زیاد، امن کردن گذرگاه های عابر پیاده و استفاده از چراغ های هوشمند عابر پیاده از جمله راهکارهاست.

حسینی با تاکید بر اینکه تعداد دوربین های کنترل سرعت به شدت کم است، گفت: حداقل بیش از ۲۰۰ دوربین برای کنترل معابر اراک باید داشته باشیم. کمربندی شمالی اراک فاقد دوربین است در حالی که به ۱۰ دوربین نیاز دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با بیان اینکه سرعت متوسط را در دوربین های کنترل سرعت جدیدی که در سال جاری نصب شوند لحاظ خواهیم کرد افزود: تامین امنیت بیشتر برای عابرین پیاده و نصب دوربین های کنترل سرعت، مطالبه جدی ما از شهرداری، شورای شهر و شورای ترافیک استان است.

وی با اشاره به سهم ۳۷ درصدی عابرین پیاده و ۴۳ درصدی موتورسیکلت ها در حوزه مصدومان تصادفات درون شهری گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی، عدم رعایت قوانین و عدم نظارت خانواده ها بر فرزندان منجر به افزایش آمار مصدومان موتورسیکلت شده است.

حسینی با اشاره به اینکه حق رعایت تقدم و عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات درون شهری است تصریح کرد: ۲۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش برخورد با تخلفات را داشتیم ولی ما اعتقاد داریم آخرین اقدام باید اعمال قانون باشد و بحث فرهنگ سازی و نهادینه کردن قوانین یکی از راهکارهای اصلی باید باشد.

وی اضافه کرد: ۱۸ دستگاه مسئولیت اصلی کاهش تصادفات و نهادینه کردن فرهنگ رانندگی را دارند ولی فعالیت های بسیار کمی انجام می دهند. حوزه فرهنگی شهرداری ها باید بیشتر در این موضوع کار کند و این حق شهروندان است که بحث فرهنگی و آموزش را مطالبه کنند.

حسینی افزود: در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، انواع و اقسام پرچم ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح خیابان ها زده می شود، ولی از زدن حتی یک بنر فرهنگ سازی در حوزه راهنمایی و رانندگی دریغ می شود.

وی با اشاره به ساخت ۱۳ موشن گرافیک با موضوع ترافیکی و آموزش ۱۶ هزار دانش آموز در مدرسه ترافیک در سال گذشته گفت: در بحث فرهنگی متاسفانه بسیار ضعیف هستیم و نیاز هست تمام دستگاه های دخیل همکاری کنند و وظایف خود را عملی کنند.

حسینی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بحث گواهینامه آسان موتورسیکلت در استان مرکزی افزود: شهروندان اراک و ساوه می توانند از طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت استفاده کنند. در این طرح آزمون آیین نامه آسان تر است و آزمون عملی سریعا انجام می شود. در سال گذشته از مجموع ۲۷۱۵ نفر که ثبت نام داشتند حدود ۹۷ درصد یعنی معادل ۲۶۲۰ گواهینامه موتورسیکلت اخذ کردند.

وی با اشاره به افتتاح مرکز تعویض پلاک و خدمات خودرویی در شازند اضافه کرد: در سال گذشته قریب به ۱۴۰ هزار خدمت در حوزه شماره گذاری و ۳۸۳ هزار خدمت در حوزه گواهی نامه انجام شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۰ هزار تخلف سرعت توسط دوربین ها ثبت شده است، گفت: ۱۱۰ دوربین کنترل پایشی در اختیار پلیس هست که به کمک آنها نسبت به سال قبل افزایش برخورد ۱۰۰ درصدی با تخلفات را داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ هزار ماموریت تماسی ۱۱۰ انجام شده است افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار برگه جریمه، یک شکایت از ما شده و نسبت انتقادات و شکایات با توجه به میزان خدمات انجام شده بسیار پایین است.

حسینی با بیان اینکه تنها نقطه حادثه خیز بحرانی استان، محدوده کمربندی شمالی اراک است اضافه کرد: در سال گذشته یک نقطه بحرانی در شهرستان خمین مرتفع شد و در شهر اراک نیز نقاط حادثه خیز میدان امام حسین(ع)، میدان امام خمینی(ره) و میدان ولیعصر(عج) مرتفع شدند.

وی با اشاره به احداث خط ویژه وسایل نقلیه عمومی از میدان سرداران تا خیابان محسنی اراک در روزهای اخیر گفت: ما اولویت خود را خدمت به عموم مردم به خصوص افراد کم برخوردار گذاشته ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی افزود: در تمام دنیا احداث خطوط ویژه مشکلاتی را برای خودروهای شخصی ایجاد خواهد کرد، ولی این محدودیت به نفع اقشار کم درآمد شهر است و باید به عنوان فرهنگ برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی تلقی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.