| کد خبر: 194883 |

آزادراه خرم‎زال، گران با خدمات ناچیز

سال 89 بود که آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به‌عنوان مسیر ترانزیتی شمال به‌جنوب کشور بهره‎برداری شد و به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودروها تعیین شد در صدر گران‌ترین آزادراه کشور نام گرفت.

تین نیوز

 سال 89 بود که آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به عنوان مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور بهره‎برداری شد و به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودروها تعیین شد در صدر گران‌ترین آزادراه کشور نام گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به‌طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه‌جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف‌سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

ساخت این آزادراه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره‌برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.

آزادراهی که به‌صورت چهارخطه با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی خرم‌آباد آغاز شده و در ۳.۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می‌یابد.

عوارض این آزادراه از ابتدای بهره‌برداری خبرساز شد و عده‌ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود هشت سال از این بهره‌برداری، عوارض این آزادراه هم‌چنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودروها در آزاد راه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌آباد - پل زال از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ افزایش یافت.

عوارض دریافتی از خودروهای سواری از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس و ۲ محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینی بوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون سه محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از ۲۲ اردیبهشت پارسال ۶۰ هزار تومان اعلام شد.

امسال نیز نرخ عوارض جدید برای ابتدای شهریور ماه ۹۸اعمال می شود که در این راستا عوارض دریافتی از خودروی سواری از ۱۵ هزار به ۱۸ هزار تومان، مینی‌بوس از ۳۰ به ۳۱، وانت از ۳۰ به ۳۵، اتوبوس از ۳۵ به ۳۶، سه محور از ۴۵ به ۵۵ و تریلی از ۵۵ به ۶۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

مردم لرستان و خوزستان به ویژه شهرهای خرم‌آباد، پلدختر، اندیمشک و دزفول به دلیل هم‌زبانی و نزدیکی فرهنگ های بومی به یکدیگر، از دیرباز دارای مراودات اقتصادی و خانوادگی بوده اند که با توجه به رفت و آمدهای به نسبت زیاد لرستان و خوزستان، احداث این آزادراه نویدی بود بر کاهش حجم تصادفات و رفاه مردم که البته این مهم محقق و آزادراه خرم زال علاوه بر انتفاع مردم لرستان، به شاهرگ حیاتی ترانزیتی کشور تبدیل شد.

شاهراهی که برخی اعتقاد دارند مبلغ بالای عوارض آن موجب فرار رانندگان از این مسیر می‌شود که این امر منجر به افزایش تصادفات در محور قدیم شده است.

امروزه با توجه به وقوع سیل ویرانگر در جاده خرم‌آباد - پلدختر، حجم خودروهای عبوری از گلوگاه ترانزیتی شمال–جنوب افزایش یافته و افزایش عوارض این مسیر موجب اعتراض تعداد بیش‌تری از مسافران و رانندگان شده است.

برخی نیز معتقد هستند خدمات بین‌راهی در این آزادراه گران هم‌طراز با مبالغ عوارض دریافتی نیست و اکنون تنها با یک مجتمع نمی‌توان پاسخگوی نیاز مسافران از جمله شرایط بهداشتی بود.

عبور روزانه حدود ۱۳ هزار خودرو در آزادراه خرم‌آباد - پل زال

رییس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد - پل زال در این خصوص گفت: ترافیک روزانه این محور متغییر است اما در ماه جاری روزانه به‌طور متوسط حدود ۱۳ هزار وسیله نقلیه بوده است.

عبدالرضا دستمالچی با اشاره به هزینه کرد بخش خصوصی در این طرح گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه‌های نگهداری و تعمیر ، عوارض آزادراه طوری محاسبه می شود که بخش خصوصی متضرر نشود.

وی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: طبق قانون ۲۵ درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شرکت بهره‌بردار، ۳۵ درصد عوارض‌های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می‌کند  و در ماه گذشته چهارمیلیارد تومان برای نگهداری  آزادراه هزینه شده است.

وی با بیان این‌که نگهداری و تعمیر آزادراه به طور دائم انجام می‌شود افزود: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل زال با برخی از عوارضی‌های کشور درست نیست چرا که این عوارضی‌ها از مرحله بهره‌برداری خارج شده‌اند و عوارض آن‌ها کسب سرمایه جایگزین است.

 افزایش عوارض آزادراهی با تاییدیه وزارت راه و شهرسازی است

رییس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد - پل زال گفت: افزایش عوارض آزادراه‌ها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی است.

دستمالچی افزود: در حالی که مقرر شده عوارض آزادراهی کشور سالانه افزایش یابد اما افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم زال که باید بهار امسال انجام شد از ابتدای شهریور اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: کارگروهی در این راستا تشکیل می‌شود که شرکت‌های بهره‌بردار یک عضو آن هستند و پیشنهاد خود در خصوص افزایش نرخ را ارائه می‌دهند.

وی  افزود: تنها ۱۰۴ کیلومتر از آزادراه خرم‌آباد - پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزادراه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره‌بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت بهره‌بردار خرم‌آباد - پل زال ندارد.

وی با اشاره به این‌که افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد ادامه داد: این قیمت‌ها بر اساس هزینه‌های نگهداری و استهلاک سرمایه محاسبه و اعمال می‌شوند که البته برای رفاه مردم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی قیمت عوارض اتوبوس و مینی‌بوس تنها یک‌هزار تومان افزایش یافته است.

 ۲ مجتمع بین راهی برای خرم زال کافی است

رییس بهره برداری آزادراه خرم‌آباد - پل زال  در رابطه با برخی نارضایتی‌ها در خصوص ارائه خدمات‌رفاهی بین راهی گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ساخت ۱۰۴ کیلومتر آزادراه و احداث ۲ مجتمع خدمات رفاهی را متعهد شده‌ایم.

دستمالچی تصریح کرد: استاندارد ایجاد مجتمع‌های خدمات‌رفاهی بین راهی در فواصل ۵۰ کیلومتری است و در غیر این‌صورت و با فاصله کم‌تر به صرفه اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: در این راستا یک مجتمع در کیلومتر ۵۰ این آزادراه احداث و بهره‌برداری شده و مجتمع دوم نیز تا پایال امسال افتتاح می‌شود.

وی گفت: در مواقعی از سال به‌ویژه هنگام پیاده‌روی اربعین این مجتمع خدماتی با ازدحام مراجعان مواجه شده که به‌همین منظور قسمت‌هایی از آن توسعه داده و ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز به آن اضافه شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.