۶۵٪ پیشرفت در نوسازی خط قرمز مترو تهران؛ مسیر شوش تا شهرری تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل می شود
خط یک مترو تهران در مسیر شوش تا شهرری با ۶۵٪ پیشرفت، ریل ها، سکوها و سیستم ایمنی را به روزرسانی می کند و تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

خط یک مترو تهران، قدیمی ترین و شلوغ ترین خط پایتخت، در حال یک بازسازی تاریخی است! پروژه نوسازی قطعه جنوبی این خط قرمز با ۶۵٪ پیشرفت فیزیکی مسیر شوش تا شهرری، ایستگاه های پرمسافر را متحول می کند. ریل های فرسوده تعویض می شوند، سیستم سیگنالینگ به روزرسانی شده و ایمنی تونل ها افزایش می یابد. این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد و تجربه سفر مسافران مترو تهران را بهبود خواهد بخشید.
به گزارش تین نیوز، پروژه نوسازی قطعه جنوبی خط یک متروی تهران، معروف به خط قرمز، با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مسیر شوش تا شهرری در حال اجراست و تحول بزرگی در ایستگاه های پرمسافر این محدوده ایجاد خواهد کرد. طول این قطعه حدود ۸ کیلومتر است و شامل ایستگاه های شوش، خزانه، شهرری، علی آباد و پایانه جنوب می شود. تاکنون بخش شهرری تا علی آباد به طور کامل تکمیل شده و بخش شوش تا علی آباد هنوز ۳۵ درصد کار باقی مانده دارد.
با نوسازی، ریل های فرسوده این خط که برخی بیش از ۳۰ سال عمر دارند، تعویض می شوند، سیستم سیگنالینگ و کنترل قطارها به روزرسانی خواهد شد و سکوهای ایستگاه ها با کفپوش، نورپردازی و سقف جدید نوسازی می شوند. همچنین ایمنی تونل ها با نصب سیستم های اطفاء حریق ارتقا می یابد.
عملیات اجرایی پروژه به دلیل مراسم اربعین این هفته متوقف شده و از هفته آینده از سر گرفته خواهد شد. پیش بینی می شود در صورت تأمین اعتبار لازم، پایان پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ باشد. با این حال، انجام کار تنها در روزهای تعطیل و نیاز به قطع برق خط، از جمله چالش های پیش روی این پروژه است و ممکن است باعث تأخیر در سرویس دهی شود.
خط یک مترو تهران، قدیمی ترین و شلوغ ترین خط پایتخت است که روزانه بیش از ۱.۲ میلیون مسافر دارد و با ۳۷ کیلومتر طول و ۲۹ ایستگاه طولانی ترین خط مترو تهران محسوب می شود. مسافران در طول اجرای پروژه برای سفرهای ضروری بهتر است برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند تا با تأخیر مواجه نشوند.
مشخصات | جزئیات |
---|---|
نام خط | خط یک مترو تهران (خط قرمز) |
سال افتتاح | ۱۳۷۸ |
مسیر کلی | از ایستگاه تجریش در شمال تهران تا ایستگاه کهریزک در جنوب |
طول خط | حدود ۳۷ کیلومتر |
تعداد ایستگاه ها | ۲۹ ایستگاه |
بخش های مهم | تجریش، قیطریه، شهید حقانی، امام خمینی، شوش، خزانه، شهرری، کهریزک |
میانگین جابه جایی مسافر | بیش از ۱.۲ میلیون مسافر در روز |
نوع خط | دوطرفه، برقی |
سیستم کنترل | سیگنالینگ پیشرفته و کنترل مرکزی |
عملیات نوسازی اخیر | تعویض ریل های فرسوده، بهبود سیستم سیگنالینگ، نوسازی سکوها، ارتقای ایمنی تونل ها |
وضعیت پروژه نوسازی جنوبی | ۶۵٪ پیشرفت (مسیر شوش تا شهرری) |
تاریخ پیش بینی تکمیل نوسازی | پایان سال ۱۴۰۴ (در صورت تأمین اعتبار) |
چالش های بهره برداری | شلوغی در ساعات اوج، محدودیت زمان انجام تعمیرات به روزهای تعطیل، قطع برق در حین عملیات |
مزایا پس از نوسازی | افزایش سرعت و ایمنی قطارها، بهبود تجربه سفر، کاهش زمان تأخیر |