بازدید سایت : ۷۰۱۴۸
| کد خبر ۲۹۹۰۰۲
کپی شد

معجزه تکثیر راننده: ۱۵ میلیون فرمان، یک ملت سرگردان

۱۵ میلیون نفر در ایران تاکسی اینترنتی هستند؛ یعنی چیزی حدود نیمی از جمعیت فعال کشور، یا به عبارتی، هر خانواده ایرانی حداقل یک راننده دارد.

معجزه تکثیر راننده: ۱۵ میلیون فرمان، یک ملت سرگردان
تین نیوز |

حمید آصفی: بالاخره معجزه شد. در سرزمینی که واژه «شغل» از واژه «زندگی» جدا شده، با افتخار اعلام می شود که ۱۵ میلیون نفر در ایران تاکسی اینترنتی هستند؛ یعنی چیزی حدود نیمی از جمعیت فعال کشور، یا به عبارتی، هر خانواده ایرانی حداقل یک راننده دارد.

مطالب پربازدید امروز را بخوانید:

◄ اسنپ و تپسی نه نتیجه رشد بلکه محصول مرگ سایر گزینه ها هستند/ وقتی فقر، پلتفرم می‌ سازد نه توسعه

◄ جواب های سربالای اسنپ به قتل الهه حسین نژاد ؛ مسئولیت‌ گریزی تاکسی‌ های اینترنتی تا کی ادامه خواهد داشت؟

اگر اوبر و لیفت و بقیه جهان، هنوز دارند مدل های بهره ورِ پلتفرمی را آزمایش می کنند، جمهوری اسلامی با فرمول بومی «بی کاری ساختاری + اپلیکیشن» رکورد جهانی خلق کرد.

آیا واقعاً کسی به معنای این عدد فکر کرده است؟ ۱۵ میلیون راننده، یعنی ما با یک جامعه راننده شده طرفیم؛ یک ملت پشت فرمان، بدون مقصد. اگر این عدد را واقعی فرض کنیم (که خود جای بحث دارد)، باید پرسید:

کدام اقتصاد در دنیا از راننده بیشتر از مهندس و معلم و پزشک برخوردار است؟

چند درصد از این ۱۵ میلیون اصلاً با میل خود رانندگی می کنند؟

و مهم تر از آن: در کشوری که ۱۵ میلیون نفر راننده اند، چه کسی مسافر است؟

این دیگر «اقتصاد گیگ» نیست. این اقتصاد گیج است. اقتصاد بقا. اقتصاد فرمان به دست ها. نسل جدید، نه برای ساختن، بلکه برای سرویس دادن و «در دسترس بودن» تربیت شده است. ما با طبقه ای روبرو هستیم که به جای امنیت شغلی، رتبه اپلیکیشن دارد؛ به جای بیمه، امتیاز پنج ستاره؛ و به جای حقوق بازنشستگی، نوتیفیکیشن سفر بعدی.

ایران، شاید نخستین کشوری در جهان باشد که اقتصاد ملی خود را به تاکسی اینترنتی سپرده است و این یعنی، دیگر نه بر نیروی کارِ مولد، بلکه بر لشکری از رانندگان پاره وقت و سرگردان تکیه دارد. اوبر در نیویورک شغل دوم است؛ اسنپ در تهران تنها شانس زنده ماندن.

به این نمی گویند توسعه. به این می گویند نابودی سازمان یافته با رنگ و لعاب نوآوری.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال شخصی نویسنده
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • محمد پاسخ

    من یک تولید کننده هستم ولی وقتی متاسفانه از تولید کننده و کارآفرین حمایت نمیکنن نه وام تولید نه ارفاق مالیاتی و نه حمایت بیمه ای
    پس تعطیل کردن و راننده اسنپ شدن خیلی راحت‌تر از سر و کله زدن با کارگر و شهرداری و مالیات و بیمه است این طور حداقل آرامش داری

  • ناشناس پاسخ

    واقعا خوب نوشتی ،بنده ویزیتور هستم موقع برگشت به خونه بخاطر اینکه خالی نرم یه مسافر میگیریم بعضی وقتها هم شبها میرم اسنپ واقعا پول نمیرسه ،پولش هم خرج شیر و نون و خونس فقط برای بقا

  • ناشناس پاسخ

    فقط باید گفت جای تاسفه، همین و بس.....

  • ابراهیم پاسخ

    نه پس برای شرکت‌ها برویم ۱۲ساعت کار کنیم با حقوق دو کیسه برنج و یک ۴ کیلو نخود لوبیا و اینکه بیمه ای که با افزایش سن مراجعه شد سما آقا آزمایشگاه خودت حرف میزنی با شرایط خودت شما بیا جای رانندگان با شرایط آنها زندگی کن زندگی سخت شده مرد نیروی کار که برده پولداری نیست الان دیگر قانون کاری وجود ندارد کار آینده داری وجود ندارد کارگر دیگر در ایران احترامی ندارد مثل گذشته

  • غلام رضا علی زاده پاسخ

    لعنت بر افراد بی خرد پشت میز نشین
    بنده یک تولید کننده بودم که ساختار بی خردانه مسئولین بیچاره کرد وسرنوشت زندگیم را این گونه به نگارش درآورد.اگر فردی با زندگی خود ارقام ها را رقم بزند کسی مسئول نیست جای تأسف است که مسئولین بی کفایت زندگی را برای ما به این شکل رقم می‌زند

  • سعید پاسخ

    خوشا بحال آقایون که کاری کردن بیشتریا این راهرو واسه ادامه زندگی انتخاب کنن..راننده هست که واسه خرج زندگی و زن و بچش داره کار میکنه،،راننده هست که واسه مخارج دانشگاه و تحصیلش داره کار میکنه..همه هم از روی مجبوری دارن اینکارو میکنن وگرنه هیچ سودی و هیچ عاقبتی نداره اینکار..

  • ناشناس پاسخ

    چه بر سرمون اوردن خدایا مردم و بدبخت کردن

  • راننده اسنپ پاسخ

    این آمار صحیح است اما چون گرانی در کشور قرار است با تدابیر دولتمردان روز به روز بدتر و افسار کسیخته تر شود .دیگر من امسال من همان بهتر که بعد سالها کار و تلاش آویزان اسنپ بشیم ، من خودم کارم تعمیرات لوازم صوتی تصویری است ، گرانی بیش از حد اجاره مغازه با دنگ و فنگ دریافت مجوز کسب ، با دعا کوفت و زهرمارش حال آدم و بهم میزنه اصلا به صرفه نیست مگر آنکه وجدان را زیر پا بگذاری و به آدم و عالم رحم نکنی ، اینگونه است که اسنپ با همه بیصرفگی دغدغه آنچنانی ندارد ، دولت درک درستی از کل جامعه ندارد و در کمال ظلم و بی عدالتی شعار عدالت و مردم سالاری سر میدهد . بنابراین پانزده میلیون آمار معقول و بسزایست

  • ناشناس پاسخ

    این حاصل شعار همیشگی جمهوری اسلامی حمایت از تولید راننده مطمن هستم هیچ کدوم علاقه ای به این کار ندارن مثل خود بنده که به اجبار و با اکراه و سر مجبوری

  • ناشناس پاسخ

    خیلی از این راننده ها از ته دل راضی به اینکار نیستن ولی وقتی به موقع حقوق نمیدن و بیمه واست رد نمیکنن و ازت بیگاری میکشن مجبور میشی بیای تو اسنپ
    حداقل آقای خودت هستی و کسی برات سروری نمیکنه
    کسایی که به تاکسی های اینترنتی انتقاد میکنن فکر کنم تا حالا کارگر و کارمند نبودن و فیس و افاده صاحب کار بالای سرشون نبوده
    خدا وکیلی جاهایی کار می‌کردم که حقوق من خرج یه تفریح بعد از ظهر صاحب کارم نبود ولی وقتی میخواست حقوق بده جونش بالا میومد
    زنده باد اسنپ
    اسنپ به راننده های آژانس و تاکسی شخصیت و اعتبار داد تا قبل از اسنپ راننده آژانس و تاکسی برده بودن مثل کارگر و کارمند

  • الی پاسخ

    من یه زن سرپرست خانواده هستم و مجبورم واسه خرج زندگیم تو اسنپ وتپسی کارکنم ولی متاسفانه باتری ولرز کارمیکنم..خواهشاًکرایه ها رو بیشتر کنید و امنیت زنان راننده روهم تامین کنید که به مشکل نخوریم..اسنپ بانوان رو دوباره فعال کنید...

  • محمد پاسخ

    سلام وقت بخیر همه اون راننده از ناچاری کار میکنه تا گشنگی نمیره

  • هموطن پاسخ

    احسنت
    امیدوارم اینطور بررسی های واقع گرایانه افزایش یابد البته کو چشم بینا و گوش شنوا