| کد خبر: 27741 |

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری عنوان کرد:

◄ ترک‌ها پای میز مذاکره نیامدند / پاسخ ایران؛ پلمپ کامیون‌های ترک و عدم کاهش عوارض

تین نیوز | مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به عدم تمایل طرف ترک برای مذاکره با ایران در ماجرای مرزی اخیر، از تصمیم این سازمان برای پلمب باک کامیون های ترک خبر داد و افزود: البته بنا نداریم که با آغاز پلمب کردن، افزایش اعمال شده در عوارض را لغو کنیم زیرا ترک ها بودند که در گام نخست این افزایش را آغاز کردند.

به گزارش تین نیوز، شیوه مقابله با اقدام اخیر ترکیه در افزایش عوارض تردد کامیون ها در مرز ایران، از مباحثی بود که در سی امین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری، درباره آخرین وضعیت تردد کامیون ها در مرز ایران و ترکیه گفت: میزان تردد کامیون های دو کشور از سمت طرف ترک، 10 تا 15 درصد و از سمت ایران، حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

عطرچیان افزود: ترکیه آمادگی این را داشت که در جریان تقابل اخیر، نرخ عوارض را تا چندین برابر افزایش دهد و این موضوع را به سطح مقامات عالی دو کشور برساند، البته ما گزارشی هم به رییس جمهور دادیم و در داخل کشور، تدبیری اندیشیده شد که این افزایش دو جانبه، در همین حد متوقف شود.

وی ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته با گمرک، از دو الی سه هفته آینده، پلمپ کردن باک کامیون های ترک را آغاز خواهیم کرد.

عطرچیان افزود: در حال حاضر چاله های لازم برای بازرسی کامیون های ترک در حال آماده سازی است تا در مرزها، روی چاله بروند و باک ها و مجاری اضافه آنها بازدید شود، این عملیات با پیش آگاهی ترک ها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته بنا نداریم که با آغاز پلمب کردن، افزایش اعمال شده در عوارض را لغو کنیم زیرا ترک ها بودند که در گام نخست این افزایش را آغاز کردند؛ آنها باید برای بحث عوارض پیشقدم شوند و باید به شرایط قبل از 9 اکتبر برگردیم تا درباره عوارض تصمیم گیری شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری گفت: علیرغم این که دعوتنامه های رسمی متعددی برای آنها ارسال شده، به هیچ وجه پای میز مذاکره نمی آیند بنابراین تجربه سال 80 یعنی پلمب کردن باک کامیون های ترک را مجددا اجرا می کنیم.

وی افزود: ما آلترناتیوهای مختلفی را برای آنها داشتیم و حتی حاضر بودیم تخفیفاتی بدهیم، حتی وزیر راه ما دعوتنامه ای به وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه فرستاد اما او نیز به نوعی آمدن خود را منوط به پلمب کردن باک های ترک کرد، بنابراین در حال حاضر چاره ای جز پلمب نداریم.

عطرچیان اضافه کرد: در این باره، علاوه بر توافق با گمرک، در حال اطلاع رسانی از طریق وزارت امور خارجه نیز هستیم زیرا این موضوع تا الان زیرمجموعه وزارت راه بود اما وقتی بجث پلمب پیش بیاید، بحث قاچاق مطرح می شود که وزارت امور خارجه و قوه قضاییه درگیر می شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.