| کد خبر: 109372 |

«رجا» همه واگن‌های داخلی را می‌خرد

تین نیوز| متوسط سن ناوگان مسافری ریلی کشور ۳۰ سال است در حالی که اگر برنامه چهارم توسعه را مدنظر قرار دهیم باید این میانگین سنی، حداکثر به ۱۵سال کاهش یافته باشد.
 
بی‌توجهی به صنعت ریلی در دولت گذشته و مشکلات مالی دولت فعلی دست به‌دست هم داده‌اند تا شاهد پیر شدن سال به سال ناوگان مسافری ریلی باشیم. این مسئله وقتی قابل‌تامل می‌شود که اهمیت توسعه سفرهای ریلی برای کاهش حجم ترافیک و تصادفات جاده‌ای را به یاد بیاوریم.

شرکت رجا به‌عنوان شرکتی که برقراری بخش اصلی سفرهای ریلی کشور را بر عهده دارد، توسعه و نوسازی ناوگان مسافری را در دستور کار قرار داده و در همین زمینه، سیاست این شرکت خرید حداکثری از شرکت‌های واگن‌ساز داخلی است؛ به‌طوری‌ که رییس هیات مدیره شرکت رجا اعلام می‌کند این شرکت آمادگی دارد همه تولیدات شرکت‌های داخلی تا ۳ سال آینده را خریداری کند.

محمد راشدی، رییس جدید هیات مدیره شرکت رجا و معاون پیشین بخش مسافری شرکت راه‌آهن این خبر را به گسترش تجارت می‌دهد. به گفته وی شرکت‌های داخلی در حال حاضر به‌طور متوسط کمتر از ۵۰ دستگاه واگن در سال تولید می‌کنند، در حالی که شرکت رجا برای توسعه ناوگان در ۵ سال آینده نیاز به حداقل ۵۰۰ واگن دارد.

راشدی هفته گذشته، در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، دقایقی مهمان غرفه گسترش تجارت بود. مشروح گفت‌وگوی ما با او را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد ناوگان مسافری وضعیت سنی مناسبی ندارد.
بله؛ ناوگان مسافری ریلی موجود وضعیت چندان مناسبی از نظر سنی ندارد؛ در حالی که در برنامه چهارم توسعه قرار بود سن ناوگان به ۱۵سال کاهش یابد، در حال حاضر متوسط سن ناوگان ریلی بالای ۳۰سال است و نکته قابل تامل این است که در آن زمان، متوسط سن ناوگان مسافری ۲۷ سال بوده است.

سیاست شما به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت رجا برای بخش مسافری راه‌آهن چیست؟
باتوجه به تغییرات رخ داده در هیات‌مدیره شرکت رجا، اکنون اولویت نخست این شرکت، توسعه، نوسازی و بازسازی ناوگان مسافری است. نخستین هدف ما خرید واگن از شرکت‌های تولیدی داخلی بوده و در این زمینه، قراردادی با شرکت «واگن‌پارس» منعقد کردیم که تولید واگن‌ها آغاز شده و قراردادی هم از گذشته با شرکت «پلور سبز» داشتیم که آن را احیا کردیم و این شرکت فعالیت خود را دوباره شروع کرده است.

امیدواریم تعدادی از این واگن‌ها براساس قولی که این دو شرکت داده‌اند برای نوروز به ناوگان اضافه و باقی‌مانده واگن‌های این قراردادها هم حداکثر تا سال ۹۷ به ناوگان ما افزوده شود.

اگر دولت به شرکت رجا یا واگن‌سازهای داخلی تسهیلات در قالب وام پرداخت کند، حتی آمادگی این را داریم که حداقل به میزان ۳سال، خرید همه واگن‌های مسافری تولید شده در شرکت واگن‌پارس و کل تولیدات شرکت پلور سبز را تضمین کنیم تا در این شرکت‌ها نگرانی درباره نبود سفارش و بیکاری و تعطیلی وجود نداشته باشد.

یعنی برای سفارش به شرکت‌های داخلی سقفی قائل نیستید؟
خیر؛ هرچه این شرکت‌ها تولید کنند ما خریدار آن هستیم زیرا نیاز ما بیش از ظرفیت تولید این دو کارخانه است. شرکت‌های داخلی در حال حاضر به‌طور متوسط کمتر از ۵۰ دستگاه واگن در سال تولید می‌کنند، در حالی که نیاز ما برای اجرای برنامه توسعه در ۵ سال آینده، بیش از ۵۰۰ دستگاه در کلاس‌های مختلف مانند قطارهای ۴ و ۶ تخته و وی‌آی‌پی یا لوکس است.

توجه به گردشگری ریلی در سال‌های اخیر قوت گرفته و در سال‌های آینده گسترده‌تر خواهد شد، به همین دلیل به قطارهای وی‌آی‌پی برای گردشگری ریلی نیازمندیم. این قطارها می‌توانند بخشی از نیازهای اقامتی مسافران را نیز برطرف کنند.
 
 به نظر می‌رسد قطارهای لوکس باتوجه به قیمت بالای بلیت، کمتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. چه برنامه‌ای برای افزایش مسافران این قطارها دارید؟
بخش ریلی نیاز به حمایت دولت دارد و این مختص ایران نیست، حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس هم دولت از بخش مسافری ریلی حمایت می‌کند و به این بخش یارانه اختصاص می‌دهد زیرا کاهش ترافیک جاده‌ها و کاهش آمار تصادفات جاده‌ای، نیازمند توسعه بخش ریلی و ترغیب مسافران به استفاده از قطار است. در واقع اگر هزینه تحمیل شده بر دولت در اثر کشته و معلول شدن انسان‌ها در تصادفات را در نظر بگیریم، برای دولت‌ها به‌صرفه‌تر آن است که زودتر بخش ریلی را تقویت کنند.

البته رییس‌جمهوری کشورمان از آغاز حضور در این مسند، توسعه ریلی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اعلام کرد؛ هرچند به دلیل توان مالی پایین و شرایط نامطلوب اقتصادی، دولت نتوانست اقدامات مورد نظر را در این حوزه انجام دهد. در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم نیز با وجود وضعیت مالی مناسب‌تر دولت، هزینه‌ای در این زمینه نشد.

البته باوجود مشکلات اقتصادی، دولت یازدهم حمایت‌های مناسبی از توسعه زیرساخت‌ها کرده که احداث شبکه‌های جدید و سیاست دوخطه کردن راه‌آهن از مهم‌ترین اقدامات در بخش ریلی بوده است. نتیجه مثبت این سیاست‌ها به‌ویژه سیاست دوخطه کردن را در سال‌های آینده در قالب افزایش سرعت شبکه ریلی خواهیم دید.

به‌عنوان نمونه قرار است خط آهن تهران ـ زنجان تا ۲، ۳ سال آینده دوخطه شود که اگر این اتفاق بیفتد مسیری که اکنون در حدود ۳/۵ تا ۴ ساعت طی می‌شود را در حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طی خواهیم کرد و این خدمت بزرگی به مردم این مناطق خواهد بود.

در سال‌های گذشته اشتباهاتی در برخی شهرها رخ داد و شاهد ساخت فرودگاه در شهرهایی هستیم که توجیه اقتصادی ندارد. به‌عنوان نمونه در حالی در کاشان فرودگاه ساخته شد و مردم از آن استفاده نمی‌کنند که اگر همین هزینه صرف ساخت قطار تندرو در مسیر کاشان - تهران می‌شد تا مردم بتوانند در کمتر از یک ساعت و نیم به تهران برسند، نیازی به ساخت فرودگاه نبود.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بلیت قطار هستیم. آیا این مسئله ممکن است بر میزان استقبال مردم از سفر با قطار تاثیر بگذارد؟
در حال حاضر قیمت بلیت قطار شناور و در همه جای دنیا همین روال مرسوم است و در زمان اوج مسافرت‌ها، شاهد افزایش و در زمان کاهش مسافرت‌ها شاهد کاهش قیمت بلیت هستیم. در حال حاضر در ایران هم در مواقع کاهش سفرها تا ۳۰ یا ۴۰درصد در نرخ بلیت تخفیف داده می‌شود. علت شناورسازی این است که در روزهای اوج سفر، باید بخش بیشتری از ناوگان را به کار گرفت و در عوض در روزهای کاهش ترافیک، برای تشویق مسافران به استفاده از قطار، تخفیف داده می‌شود. به هر حال نباید فراموش کنیم که حوزه مسافری ریلی در همه جای دنیا حوزه‌ای زیانده است و علاوه بر اینکه دولت باید حمایت بیشتری از این بخش داشته باشد، می‌توان از روش‌هایی مانند شناورسازی نرخ بلیت برای کمک به این بخش کمک گرفت. در واقع ادامه این روند به کاهش زیان حوزه ریلی کمک خواهد کرد.

کدام بخش از قطارهای مسافری زیان‌ده هستند؟
بخش زیادی از قطارهای شرکت رجا در حوزه حومه‌ای فعالیت می‌کنند که بخشی زیانده است و در همه جای دنیا دولت هزینه این بخش را می‌دهد. اگر از این بخش صرف نظر کنیم، به جز مسیرهای بلند بیشتر مسیرهای دیگر زیانده هستند، در واقع استقبال بیشتری از مسیرهای طولانی‌تر می‌شود. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.