| کد خبر: 153045 |

پل بتنی یاسوج در خطر تخریب

آغاز عملیات اجرایی پل جایگزین و سواره مهریان شهر یاسوج، شهریور 1391به مناسبت هفته دولت و در دولت دهم به زمین زده شد که از آن زمان تاکنون و پس از حدود 6سال از ساخت و ساز پل خبری نیست.

تین نیوز

 آغاز عملیات اجرایی پل جایگزین و سواره مهریان شهر یاسوج، شهریور 1391به مناسبت هفته دولت و در دولت دهم به زمین زده شد که از آن زمان تاکنون و پس از حدود 6سال از ساخت و ساز پل خبری نیست.

به گزارش ایرنا، ساخت این پل که در 2سال گذشته در حد تجهیز کارگاه باقی مانده بود و پیمانکار نیز اطراف آن را فنس کشی کرده، اکنون در تصاحب شهرداری قرار گرفته و تبدیل به انبار آهن آلات، ابزارهای ساختمانی و زباله های شهر شده است.

قرار بود این پل سواره رو و پیاده رو و اتصال کننده بلوار جاده بنسنجان به مهریان یاسوج پس از کلنگ زنی در مدت 30 ماه ساخته شود.

حفاظ های نرده ای (هندریل) در اطراف پل برای جلوگیری از مخاطرات جانی رهگذران و وسایل نقلیه به گفته کارشناسان به هیچ وجه مطلوب نیست.

یکی از کارشناسان فنی راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: پل بتنی مهریان یاسوج با گذشت بیش از 20 سال از ساخت آن هم اینک با مشکلات فنی و سازه ای و در خطر تخریب روزافزون قرار گرفته است.

مهران مسعودی با بیان اینکه اطراف این پل را رودخانه خروشان مهریان احاطه کرده و همین امر خطر تخریب و فرسایش بیش از پیش پل می شود، گفت: بر اساس صورت جلسه ای که با اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان بویراحمد و شهرداری یاسوج انجام شده نگهداری، بهسازی، ترمیم و حتی اجرای پل جایگزین باید توسط شهرداری صورت گیرد.

مسعودی ادامه داد: در حالی که تاکنون کمترین اقدامی از سوی شهرداری حتی رنگ آمیزی (هندریل) های اطراف پل انجام نشده است.

وی افزود: پل مهریان یاسوج به دلیل بار سنگین ترافیک و ورودی جاده اصلی و ترانزیتی یاسوج - اصفهان همواره یکی از نقاط حادثه ساز و بروز خطرات جانی بوده که بهسازی و اجرای طرح های جایگزین و ساماندهی آن باید در دستور جدی متولیان امر به ویژه شهرداری یاسوج قرار گیرد.

پل مهریان که محل اتصال یاسوج به جاده اصلی اصفهان و نزدیک به فرودگاه این شهر است سالانه به ویژه هنگام ورود مسئولان و مقامات کشوری از جمله سفرهای استانی روسای جمهوری با ترافیک سنگین مواجه و سبب اختلال در عبور خودروها می شود.

این پل البته به گفته کارشناسان فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با مشکلات فنی و سازه ای نیز مواجه است.

معاون فنی و اجرایی وقت شهرداری یاسوج در حاشیه آیین کلنگ زنی این طرح در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای کامل این طرح افزون بر 280 میلیارد ریال برآورد شده بود.

حافظ مرادی با بیان اینکه این پل از 2 سازه بتنی و فلزی ساخته خواهد شد، افزود: این پل دارای 2قوس کامل رفت و برگشت سواره رو و پیاده رو است.

وی بیان کرد: این پل دارای 500 متر طول و 2باند 11متری سواره رو و 2و نیم متری پیاده رو است.

مرادی اظهار داشت: طول هر باند 2.1 کیلومتر و ارتفاع پل از سطح رودخانه نیز 30 متر طراحی شده است.

هدف از اجرای این طرح به گفته مسئولان امر حذف نقاط حادثه خیز در مسیر جاده بنسنجان - مهریان بود که با توجه به وجود مشکلات فنی و سازه ای در پل قدیمی مهریان و احتمال ایجاد خطر در این مسیر شهرداری و شورای شهر یاسوج اقدام به آغاز عملیات اجرایی این طرح کردند.

ساخت یک سازه ماندگار با نمای زیبای شهری در ورودی شهر یاسوج را از سایر اهداف آغاز عملیات اجرایی این طرح عنوان کرده بود.

ساخت و ترمیم پل مهریان خواسته به حق مردم

شهردار سابق یاسوج نیز در این زمینه به خبرنگار گفت: ساخت این پل یکی از خواسته های بحق شهروندان یاسوجی بوده اما تامین اعتبار مورد نیاز در توان شهرداری نبود.

محمد علی جاوید افزود: کلنگ ساخت این پل در اواخر دولت دهم به زمین زده شد و به بهانه آنکه این طرح در محدوده کاری و وظایف شهرداری یاسوج نبوده و شهرداری توان تامین اعتبار مورد نیاز و اجرای این طرح عمرانی سنگین را نداشته، متوقف شد.

وی بیان کرد: استاندار وقت کهگیلویه وبویراحمد معتقد بود که پل مهریان یاسوج هیچ گونه طرح مصوبی نداشته و مطالعات جامعی نیز برای ساخت آن انجام نشده بود.

کامل نبودن مطالعات پل مهریان در سال 91

مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: مهمترین مشکل و مانع اصلی این پل کمبود اعتبار ذکر شده است.

حسین کاظمی اظهار داشت: البته مطالعات این طرح مهم عمرانی در زمان آغاز عملیات اجرایی آن تدوین نشده بود که اکنون در مرحله پایانی است.

ساخت پل مهریان مجدد دردستور کار شهرداری

شهردار یاسوج نیز که کمتر از 2ماه است سکان مدیریت این شهر را به عهده گرفته، گفت که هنوز از مراحل وموقعیت فنی این طرح مطلع نیستم.

نسهتن مقدم تصریح کرد: این طرح که به نظر می رسد یکی از خواسته ومطالبات جدی شهروندان است چنانچه به لحاظ موقعیتی در محدوده شهر باشد بدون شک در دستور کار مجدد قرار خواهد گرفت.

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 130هزار نفر با مشکلات و چالش‌های شهری فراوانی از جمله نبود پارکینگ مناسب، کمبود فضای سبز و مشکلات حاشیه نشینی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

افزون بر 45هزار نفر از این جمعیت در مناطق حاشیه ای و پیرامونی یاسوج سکونت دارند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.