| کد خبر: 192525 |

کولر وسیله‌ای تزئینی در اتوبوس‌های کلانشهر کرمانشاه

وقتی اتوبوس‌های داغ امان شهروندان را می‌برد.

تین نیوز

 وضعیت اتوبوس‌های فرسوده و بدون تجهیزات سرمایش در روزهای داغ تابستان امان شهروندان کرمانشاهی را بریده و تحمل دمای هوا برای اغلب افراد دشوار است.

​به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، فرسوده بودن، تراکم بیش از اندازه مسافر و نداشتن وسایل سرمایشی در ناوگان اتوبوسرانی در برخی از مناطق و شهرک‌های کرمانشاه موجب بروز مشکلاتی در روزهای گرم تابستان برای شهروندان به‌ویژه سالخوردگان و کودکان شده است.

وسیله‌ای که به دلیل پایین بودن نرخ کرایه نسبت به تاکسی و خودروهای شخصی استفاده بیشتری برای شهروندان دارد به ویژه اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی در شرایط اقتصادی امروز خانواده‌ها، ضرورت استفاده از این وسیله حمل‌ونقل را بیشتر کرده است.

هرچند تردد با اتوبوس صرفه اقتصادی بیشتری دارد، اما معطلی، شلوغ بودن و گاه لبریز بودن از مسافر از مشکلات سفر با این وسیله نقلیه است به طوری که در مواردی بیش از 20 دقیقه باید در ایستگاه اتبوس معطل ماند تا اتوبوسی بیاید که جایی برای نشستن ندارد.

بی‌اعتنایی رانندگان اتوبوس به روشن کردن وسایل سرمایشی و تحمل فضای گرم و طاقت فرسای آن یک طرف، باز گذاشتن تمامی درهای اتوبوس که رانندگان آن را جایگزین وسایل سرمایشی کرده و به عنوان تهویه از آن بهره می‌برند از همه این شرایط بدتر است و زمانی که به رانندگان اتوبوس اعتراض شود که بازگذاشتن درهای اتوبوس خطرناک است، پاسخ می‌دهند که هوا گرم است!

روزانه بیش از هزاران نفر برای تردد از اتوبوس‌های درون شهری استفاده می‌کنند. به گفته شهروندان در حالی که دمای هوا گاهی به حدود 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، نشستن در اتوبوس بدون کولر و تهویه که به طور میانگین 60 تا 70 مسافر در آن حضور دارند، امری طاقت فرسا است.

به نظر می‌رسد در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مدیریت شهری بین شهروندان کرمانشاهی تبعیض قائل می‌شود و از اتوبوس‌های مدرن در بالای شهر و از اتوبوس‌های فرسوده در پایین شهر استفاده می‌کند.

یک شهروند کرمانشاهی که در ایستگاه بدون سایه‌بان چهارراه مدرس منتظر اتوبوس است در این رابطه گفت: اغلب اتوبوس‌های کرمانشاه، فرسوده است و افراد به ویژه بانوان، سالخوردگان و کودکان به دلیل نبود سیستم خنک‌کننده در اغلب اتوبوس‌ها دچار مشکل می‌شوند.

حیدری یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه هر سال هنگام گرم‌شدن هوا، با مشکل گرمای داخل اتوبوس‌های بدون کولر ناوگان اتوبوسرانی مواجه می‌شویم اما چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس هم نداریم افزود: اغلب اتوبوس‌های فاقد تجهیزات سرمایشی در مسیر شهرک‌های محروم کرمانشاه تردد دارد.

یکی از مسافران خط دولت‌آباد که در  ترمینال شماره دو منتظر اتوبوس است گفت: گرمای داخل اتوبوس با وجود انبوه مسافران طاقت فرسا است به حدی که افراد دچار گرمازدگی می‌شوند و اینکه چرا برای برخی نقاط برخوردار شهر کرمانشاه همچون خط فردوسی اتوبوس کولردار می‌گذارند و در برخی خطوط مانند دولت‌آباد، کیهانشهر و شهرک دانشجو اغلب اتوبوس‌ها بدون کولر است؛ باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.

محمدی یکی دیگر از شهروندان ساکن شهرک دولت‌آباد گفت: اگر مجبور نباشم حاضر نیستم حتی یک دقیقه اتوبوس سوار شوم و تحمل این شرایط در این مسیر طولانی واقعا سخت است.

اتوبوس‌ها نیز بنا بر معیارهای نامشخص و نامعلوم به‌گونه‌ای تقسیم شده‌اند که در برخی از مناطق دارای اتوبوس‌های مجهز به کولر و اتوبوس برخی از مناطق نه تنها کولر ندارد بلکه از داشتن صندلیهای مناسب و سالم نیز محروم است و مسافران به ناچار به امید یافتن جای خالی در کنار پنجره سوار بر اتوبوس می‌شوند.

پس از سوار شدن نیز گرما ادامه دارد زیرا رانندگان به‌دلایل مختلف همچون اتمام گاز کولر، گرانی سوخت و خرابی کولر خودرو در مقابل درخواست روشن کردن کولر مقاومت نشان می‌دهند و مشکلات مسافران با رانندگان اتوبوس به روایتی تکراری در هر سال تابستان تبدیل شده است.

یکی از همشهریان که به‌طور مداوم از اتوبوس خط واحد استفاده می‌کند گفت: برخی از مسیرها همچون فردوسی با وجود مسیر نه چندان طولانی نه به طور کامل اما به طور عمده دارای اتوبوسهای مجهزتری است اما بسیاری از مسیرهای طولانی که در مناطق حاشیه‌ای شهر کرمانشاه قرار دارند فاقد امکانات ابتدایی هستند.

حمیدی با بیان اینکه برخی از مناطق حاشیه‌ای شهر کرمانشاه با وجود اینکه فاصله بسیاری تا مرکز شهر دارند از اتوبوسهای فرسوده استفاده می‌کنند به گونه‌ای که حتی فاقد وسایل گرمایشی و سرمایشی برای فصل سرما و گرما هستند اظهار کرد: گاهی اوقات درخواست مسافران برای روشن کردن کولر با برخورد تند راننده مواجه می‌شود و در برخی موارد رانندگان اتوبوس نه‌تنها کولر اتوبوس را روشن نمی‌کنند بلکه به مسافر می‌گویند در صورتی که شرایط را تحمل نمی‌کند پیاده شود.

حسینی نیز یکی از شهروندان کرمانشاهی است با اشاره افزایش نرخ کرایه اتوبوس در ماه‌های اخیر گفت: این افزایش کرایه به‌طور قطع باید همراه با افزایش امکانات باشد و وسایل گرمایشی و سرمایشی کمترین امکانات وسایل حمل و نقل عمومی است و وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده باید از چرخه خارج شده تا مردم فصل گرما را به دشواری سپری نکنند.

یکی از شهروندان شهرک امام نیز با گلایه از فرسوده بودن اتوبوس‌های فعال در این خط گفت: متأسفانه برخی از اتوبوس‌های فعال در خط شهرک امام فاقد کولر هستند یا راننده از کولر استفاده نمی‌کند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که این روزها هوا به شدت گرم شده و از طرف دیگر اتوبوس‌های خط امام در بیشتر مواقع مملو از مسافر است، استفاده از اتوبوس در این خط برای رسیدن به این نقطه از شهر با شرایط فعلی عذاب‌آور است.

همشهریان تخلفات را گزارش کنند

در این رابطه معاون سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه با اشاره به اینکه تمام اتوبوس‌های خط فردوسی و خیام دارای کولر هستند و تنها یک اتوبوس در این دو خط دارای وسایل سرمایشی نیست گفت: در برخی از مناطق هم ما تأکید کردیم که باید رانندگان اتوبوس در صورت دارا بودن تجهیزات سرمایشی کولر اتوبوس خود را روشن کنند.

کاوه مردافکن افزود: حدود 60 تا 70 درصد اتوبوس‌ها دارای تجهیزات سرمایشی هستند و شهر کرمانشاه دارای 235 اتوبوس خط واحد است. مابقی اتوبوس‌های فاقد این تجهیزات جز اتوبوس‌های فرسوده محسوب می‌شود و باید در یک برنامه نوسازی آنها را جایگزین کنیم که البته برای وارد کردن اتوبوسهای نو رایزنی‌هایی در حال انجام است.

معاون سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه با اشاره به اینکه واحد خدمات این سازمان نظارتهایی را به صورت هفتگی به منظور روشن بودن کولر اتوبوسها انجام می‌دهد گفت: با توجه به فصل گرما احتمال خرابی وسایل سرمایشی برخی از ناوگان وجود دارد اما همشهریان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با شماره 38234486 تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.