| کد خبر: 223490 |

◄ نگاهی به آن‌چه بر راه آهن خواف - هرات گذشت

فردا ( پنج شنبه 20 آذر) سه قطعه از راه آهن خواف-هرات به بهره برداری می‌رسد.

تین نیوز

فردا ( پنج شنبه 20 آذر) سه قطعه از راه آهن خواف-هرات به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش تین نیوز، حدود 10 سال از شروع به ساخت راه آهن خواف - هرات می‌گذرد که فردا با بهره برداری رسمی از آن، افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل و زمینه درآمد ترانزیتی برای کشورمان ایجاد می‌شود.

همچنین با بهره برداری از این خط ریلی، ارتباط افغانستان با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند ایجاد و امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌ شود.

اما در طول سال‌های گذشته وعده های مختلفی در مورد زمان بهره‌برداری از این پروژه ارایه شده که فهرست این وعده ها در ادامه آمده است:

- 17 مهر ماه امسال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امیدواریم بتوانیم پروژه راه آهن خواف - هرات را حداکثر برای پاییز امسال آماده‌سازی کنیم.

خیرالله خادمی در گفت وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پروژه خواف-هرات است که ۱۴۰ از ایستگاه خواف آغاز و به نقطه صفر مرزی در شمتیغ متصل می‌شود؛ پس از آن ۶۶ کیلومتر در داخل خاک افغانستان احداث شده و به ایستگاه «جنو» در خاک افغانستان (استان هرات) متصل می‌شود در مراحل پایانی ساخت بوده و تنها ۲۰ کیلومتر پایانی آن باقی مانده که در مرحله روسازی، تنظیم و ریگلاژ است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم این پروژه را برای پاییز امسال حداکثر آماده سازی کرده و در مراسم رسمی با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره برداری رسمی برسانیم.

- 29 مرداد امسال معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: راه آهن خواف-هرات در هفته وحدت(۱۹ تا ۲۶ آبان) افتتاح می‌شود.

امیرمحمود غفاری، این مطلب را در نشست هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی افتتاح طرح ملی و بین‌المللی راه آهن خواف-تهران بیان کرد.

- 6 مرداد ماه امسال معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهره برداری از راه آهن خواف- هرات در پاییز امسال خبر داد.

 عباس خطیبی در بازدید از بخش برون مرزی راه آهن خواف- هرات گفت: این مسیر ریلی با هدف توسعه ترانزیت ایران با دیگر کشورها، دریاهای آزاد و اروپا و دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران، در پاییز سال‌جاری آماده بهره برداری است.

خطیبی از بهره‌برداری از این محور، در پاییز سال‌جاری خبر داد و گفت: این مسیر ریلی تا ایستگاه روزنک واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هرات تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.

خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی این بخش از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک خبر داد و افزود: عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از مسیر تکمیل شده است و با تحویل یک دستگاه زیرکوب عملیات رلواژ و جوشکاری در باقی مسیر آغاز شده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه ضمن تأکید بر تکمیل عملیات ریل گذاری و جوشکاری محور در خاک ایران ادامه داد: مشکل اصلی ما تکمیل ساختمان ایستگاه در پایانه مرزی شمتیغ است که تلاش می‌شود اجرای آن نیز به برنامه برسد.

وی افزود: در حال حاضر فیبر نوری کل مسیر کشیده شده است و ساختمان‌های ایستگاه شمتیغ نیز با پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است.

- 13 تیر ماه 99 وزیر راه و شهرسازی، گفت: راه آهن خواف - هرات آبان ماه به بهره برداری می‌رسد.

محمد اسلامی افزود: بخشی از راه آهن خواف به هرات با سرمایه گذاری ایران و بخش دیگر آن به وسیله دولت افغانستان احداث می‌شود و بخش مربوط به ایران رو به اتمام است.

وی طول این راه آهن از لب مرز تا شهرستان خواف را ۶۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: اهمیت این طرح در آن است که راه آهن افغانستان متولد می‌شود و از این طریق به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

- هفتم دی ماه 98  معاون ساخت و توسعه راه آهن و بنادر و فرودگاه‌های کشور با اشاره به افزایش کمی شبکه ریلی به سمت همسایگان، از اتصال خطوط راه آهن کشور به افغانستان خبر داد.

عباس خطیبی گفت: پروژه‌ راه آهن ۱۳۹ کیلومتری خواف هرات که شبکه ریلی کشور را به افغانستان متصل می‌کند، تا پایان سال یا اوایل ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

خطیبی ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت راه اتصال شبکه ریلی کشور به همسایگان است که جز برنامه‌های جدی و مهم ما است.

- 10 تیر ماه 98 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تکمیل ۱۰۰ درصدی زیرسازی خط آهن خواف-هرات و پیشرفت ۸۸ درصدی ریل گذاری آن در خاک ایران خبر داد.

خیرالله خادمی با اشاره به بازدید محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درروز پنجشنبه ۶ تیر ماه از روند اجرایی راه آهن خواف-هرات اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با هدف اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا در دست اجرا قرار دارد که با توجه به اهمیت آن وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خراسان رضوی از آن بازدید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن مثبت ارزیابی کردن روند اجرای این پروژه پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر را ۱۰۰ درصد عنوان و اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی روسازی این خط ریلی در داخل ایران بیش از ۸۸ درصد است و ۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری آن انجام شده که در حال حاضر عملیات تکمیلی نصب خطوط ایستگاهی در دست انجام است.

وی در تشریح مسیر این خط ریلی گفت: راه آهن خواف-هرات در بخش ایران از راه آهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد. مسیر این راه آهن جاده تایباد-خواف و جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. ریل پس از عبور از ارتفاعات خواجه انجیر در کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در نهایت به مرز شمتیغ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ایستگاه‌های سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ ایران در این مسیر ریلی قرار دارد اضافه کرد: عملیات احداث پایانه مرزی ایستگاه راه آهن شمتیغ با حدود ۱۰.۷۲۷ متر مربع بنا با اولویت ساختمان اصلی با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در حال انجام است.

- 18 دی ماه 96 معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌ آهن خواف هرات گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر باهدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به کشور چین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. این پروژه تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصد برخوردار است.

 

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۴۰ مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۵ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۷۶ کیلومتر پروژه ریل‌گذاری شده است. همچنین میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده نیز ۱۳۵ هزار عدد است.

 

خادمی ادامه داد: در این طرح یک ایستگاه مسافری با مساحت ۴ هزار ۷۴۷ مترمربع زیربنا و ۶۰۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۴۲۷ مترمربع از ساختمان و ۵۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است، ۲۰۰ متر پل نیز در این راه‌آهن آهن ساخته شده است. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۹۲۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.