| کد خبر: 179194 |

◄ دستاوردی در ساخت مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده در بالگردها

دستاوردی دیگر از صنایع هوافضای وزارت دفاع، طراحی و ساخت مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده بالگردها در کشور است.

تین نیوز

دستاوردی دیگر از صنایع هوافضای وزارت دفاع، طراحی و ساخت مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده بالگردها در کشور است.

برای به حرکت درآمدن موتور باید سوخت به آن افزوده شود. سوخت به‌سرعت می‌تواند جایگاه ثابت و تأثیرگذاری را برای خود مهیا سازد.

با شکل‌گیری و تثبیت صنعت هوایی و با توجه به نیازهای جدید به وجود آمده صنایع هوایی بر آن شدند تا مدل‌هایی را با در نظر گرفتن این نیازهای حیاتی و مهم به جهان معرفی کند. هواپیماهایی با کاربرد تخصصی‌تر که آن‌ها نیز برای بر خواستن از روی زمین حتی با به کار گرفتن فناوری‌های بسیار پیشرفته دست‌آخر تنها و تنها هم‌چنان نیازمند سوخت هستند.اما حفاظت از این ماده حیاتی برای هر شئ پرنده به یکی از دغدغه‌های اصلی و اولیه سازندگان محصولات صنایع هوایی بدل شده است،این موضوع بعد از ورود پرنده‌های جدید با کارآیی متفاوت از هواپیما به عرصه رقابت‌های هوایی بیشتر احساس شد.

چون این پرنده که نام بالگرد بر آن نهادند در ارتفاع کم‌تری نسبت به هواپیما پرواز کرده و به هنگام نبرد نسبت به یک هواپیمای جنگنده در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌گیرد، تا جایی که نفرات دشمن حتی با یک سلاح انفرادی می‌توانستند اسباب انهدام آن را فراهم سازند. مخازن سوخت در هواپیماهای نظامی در بخشی از سازه اصلی آن قرار دارد، ولی برای انجام مأموریت‌هایی با فواصل طولانی دو مخزن سوخت مستقل اضافی زیر بال‌های هواپیماها نصب می‌شود.

اما در مورد بالگردها مخازن فلزی که باید نگه‌دارنده سوخت و تداوم‌بخش حیاتش باشند به یک نقطه‌ضعف تبدیل شد. سازندگان بالگرد با پی بردن به این نقاط ضعف بر آن شدند تا مخزن یا مخازن سوختی بسازند که چندین ویژگی جدید داشته باشد؛ اولا برخورد یا اصابت گلوله به آن موجب ایجاد منفذ یا منافذ و پارگی و نشت سوخت نشود، ثانیا جنس آن نیز به‌گونه‌ای باشد که در برابر آتش مشتعل نشود و به علاوه بتواند در نقاط مشخصی از کابین بالگرد قرار گیرد.

بدین ترتیب آن‌ها نیز مخازن سوخت لاستیکی از نوع انعطاف‌پذیر در اشکال مختلف را ساختند، هرچند این نوع فناوری تازه امنیت بیش‌تری را نصیب بالگرد و سرنشینان آن کرده اما در عمل تبدیل به ابزاری شد در دست کشورهای صنعتی تا با تهدید به تحریم کشورهای دیگر، امنیت اقتصادی آن‌ها را نیز به خطر اندازند.

برای کشور ما نیز همین اتفاق رخ داد به‌ویژه نظر به این‌که بالگردهای موجود در کشورمان یک دوره پرفرازونشیب 8ساله نبرد با متجاوزان را پشت سر گذاشته و نوسازی و بازسازی این ناوگان پروازی از ضروریات مهم بود. کارشناسان نظامی و متخصصین زبده صنایع هوایی به همراه متخصصان و پژوهش‌گران توانمند دانشگاه صنعتی مالک اشتر در وزارت دفاع در یک مأموریت هماهنگ بر آن شدند تا این نقاط تهدید را برطرف و مبدل به فرصتی مهم در جهت خودکفایی و پیشرفت همراه با نوآوری و خلاقیت کند. بنابراین پروژه طراحی و ساخت و تولید انبوه مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده بالگردها در دستور کار این کارگروه قرار گرفت.

مطالعات اولیه و بررسی‌های پژوهشی و آزمایشگاهی برای تعیین نوع مواد تشکیل‌دهنده این نوع محصول نشان داد که لایه‌های مختلفی با خواص گوناگون در ساختار ساختمانی این مخازن بکار گرفته شده است. مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده در واقع نوعی کامپوزیت الاستومری چندلایه شامل لاستیک‌های مصنوعی،پارچه‌ها و کوالهای مصنوعی، یکسری مواد خاص نایلونی و لاستیک صمغی است.

 با انجام آنالیزهای متعدد جوانان و متخصصان این مرزوبوم توانستند مواد اولیه ساخت این لایه‌ها و خواص آن‌ها را به دست آورند، بنابراین لایه‌های تشکیل‌دهنده با استفاده از مواد به دست آمده به‌وسیله دستگاه‌ها و تجهیزات موردنظر ساخته شد، ابتدا قالب‌های چوبی تثبیت شونده که دقیقاً هم‌شکل و در ابعاد مخزن واقعی است ساخته شدند تا بتوانند لایه‌های موردنظر را روی آن چینش کنند.

لایه‌های پارچه‌ای مخصوص، لایه‌های لاستیکی و لایه‌های چسبی با روش تعیین شده روی این قالب قرار می‌گیرند، در بین مجاری ورودی، ورود و خروج سوخت و هم‌چنین بسته‌های نگه‌دارنده مخازن در محل‌های مناسب روی این قالب تعبیه و مستحکم می‌شوند، با تکمیل عملیات ساخت مخازن سوخت بمنظور ترکیب لایه‌ها با یکدیگر و به دست آوردن استحکام موردنیاز،این محصول یا محصولات را درون کوره‌های حرارتی و در درجه و زمان مشخصی قرار می‌دهند. بدین ترتیب مراحل ساخت مخزن‌های سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده به پایان رسیده است. برای اطمینان از عملکرد صحیح این محصولات در شرایط واقعی می‌بایست قبل از عملیاتی شدن،تست‌ها و موردنیاز انجام پذیرد، بنابراین مخازن را در مراحل آزمایش میدانی مورد تست و ارزیابی‌های دقیق و حساس میدانی قرار می‌دهند. یعنی شرایط واقعی خطر و تهدید را به وجود می‌آورند.

شرایطی هم‌چون عدم نشت سوخت به بیرون مخزن یا مخازن به هنگام برخورد یا اصابت گلوله به آن‌ها و هم‌چنین عدم اشتعال به هنگام شلیک، عدم ایجاد منفذ یا منافذ و پارگی بهنگام برخورد بالگرد به زمین با انجام تست سقوط مخزن یا مخازن مملو از مایع از ارتفاع و همچنین صدمه ندیدن مخازن در تکانه‌ای شدید با انجام تست ارتعاش، بررسی عدم وجود منفذهای ریز با تزریق هوا به داخل مخازن. با انجام آزمایش‌های مختلف و اصلاحات لازم، سرانجام مخازن سوخت انعطاف‌پذیر خودترمیم شونده مطابق با استانداردهای جهانی، به دست‌دستان توانمند و باغیرت جوانان متعهد، توانمند و تلاشگر ایران اسلامی به مرحله تولید انبوه رسید. بار دیگر جهادگران صنعت دفاعی کشور به‌عنوان بن‌بست شکنان انقلاب اسلامی، اقدام به بن‌بست شکنی در عرصه جهاد علمی و صنعتی با تکیه‌بر عزمی انقلابی و روحیه‌ای جهادی و خلاقانه و تلاشگرانه و متعهدانه و دلسوزانه کردند تا بار دیگر بی‌تأثیر بودن تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی را به جهانیان نشان دهند. اگر باورتان باشد که شما هم می‌توانید صنعتی داشته باشید و ابتکاری داشته باشید، همین باور شما را توانا می‌کند.

عکس1

عکس2

 

عکس3

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.