◄ شاهکاری به نام آزادراه تهران شمال
آزادراه تهران شمال داستان مفصلی دارد. یک ابر پروژه ملی که در اوایل دهه ۷۰ شمسی مطالعات و طراحی آن شروع و از حدود سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرار بود در اوایل دهه ۸۰ به بهرهبرداری برسد.
بهروز جانیپور *: آزادراه تهران شمال داستان مفصلی دارد. یک ابر پروژه ملی که در اوایل دهه ۷۰ شمسی مطالعات و طراحی آن شروع و از حدود سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرار بود در اوایل دهه ۸۰ به بهرهبرداری برسد.
در آن سالها اگر آن اتفاق میافتاد، تاکنون پیامدهای بسیار خوبی داشت، میلیونها ساعت وقت مردم صرفهجویی و میلیاردها لیتر بنزین کمتری دود میشد و چهبسا صدها نفر نیز امروز زنده بوده و از مسافرت مجدد به شمال کشور از طریق این آزادراه لذت میبردند! اما به هر دلیل اینگونه نشد و طولانی و پرهزینه شدن اجرای آن انتقادات زیادی برانگیخته است.
بااینحال گذشتهها گذشته و فقط باید از آن درس گرفت، چیزی که الان مهم است، این است که خوشبختانه نیت اتمام کار وجود دارد و این نیت با جدیت و همیت فراوانی نیز عملیاتی شده است. مدیران فعلی آزادراه در اقدامی جالب از استادان و دانشجویان رشتههای مرتبط دانشگاههای کشور برای بازدید از اجرا و پیشرفت کار پروژه دعوت کردند. نکته بسیار درخور توجه در آن پروژه، سختی و صعوبت کار است.
در نظر بگیرید در ارتفاعات بالای روستاهایی نظیر سولقان که شیب بسیار تندی نیز دارد، میبایست خاکبرداری عظیمی صورت بگیرد و درعینحال حتی یک سنگریزه نیز نباید به دامنه کوه و روستا و جاده کنسولقان فرود آید. ماهیت ساخت آزادراهها ایجاب میکند که حداقل شیب و پستیوبلندی در مسیر ایجاد شود، بنابراین از همان ابتدای شروع مسیر، آزادراه نیازمند ساخت انواع پلها و تونلها بوده که همین امر نیز به سختی کار افزوده است.
یکی از شاهکارهای انجامشده در منطقه یک آزادراه (که از اتوبان همت در تهران شروع و پس از طی مسافت اندکی بیش از سی کیلومتر از نزدیکی جاده شهرستانک به جاده چالوس میرسد)، ساخت پلی عظیم به طول بیش از سیصد متر و با ارتفاع پایه بیش از هشتاد متر است که خود درحالحاضر به یکی از جاذبههای جاده قدیم کنسولقان تبدیل شده است و قطعاً در آینده نیز افراد بسیاری را برای تماشا به خود جذب خواهد کرد.
علاوه بر پلهای بزرگ و دیدنی، تعداد زیادی تونلهای جفتی نیز ساخته شده که درازترین آنها در منطقه یک آزادراه بیش از 4 هزار و 800 متر طول دارد و ساخت و دسترسیهای فرعی و اضطراری آن نیز در نوع خود شاهکاری شگرف به حساب میآید و لازم است که به طراحان و مجریان آن که عمدتاً مهندسان مجرب ایرانی بودهاند، دستمریزاد و آفرین گفت.
با اتمام کار و بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه که به احتمال زیاد در نوروز ۱۳۹۸ محقق خواهد شد، بخش بسیار زیادی از بار اتوبان کرج و جاده چالوس به دوش این آزادراه خواهد افتاد که حداقل فایده آن، کاهش ترافیک مسیر کسانی خواهد بود که قصد رفتن به قزوین و رشت و استانهای شمال غربی کشور را دارند. یکی از نقاط ضعف بسیاری از اتوبانها و آزادراهها در ایران، مناسب نبودن وضعیت منظر و فضاسازی پیرامون آنهاست و بیشتر آنها از منظر سبز مناسبی برخوردار نیستند.
با اینکه برخی از آزادراهها مانند آزادراه خرمآباد ـ اندیمشک به دلیل قرارگرفتن در مسیرهای کوهستانی و جنگلی از منظر طبیعی زیبایی برخوردارند، لیکن طراحی منظر جادهها و بزرگراهها امروزه یکی از مهمترین اقدامات در زیباسازی مسیرهای طولانی و کسلکننده است.
خوشبختانه آزادراه تهران شمال با اینکه از منظر طبیعی زیبایی برخوردار است، مدیران آن خواستار بهرهگیری از متخصصان منظر و فضای سبز در طراحی و اجرای منظر و فضای سبز زیبا در جاهای مناسب پیرامون جاده هستند و همین امر میتواند به افزایش جذابیت بصری در آینده نزدیک کمک کند. امید است در کنار انتقادات سازنده، با تشویق دستاندرکاران و مجریان چنین پروژههایی، آنان را دلگرم کنیم تا با سرعت بخشیدن و بالابردن کیفیت کار خود، بدانند که مردم قدردان زحمات شبانهروزی آنان هستند.
*عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.