| کد خبر: 140101 |

تب و تاب فن‌‌آوری‌‌های نوین حمل‌ونقل

وقتی استارتاپ‌ها، مسیر جاده‌ها را هموارتر می‌کنند

تین نیوز

استارتاپ‌ها طی سالهای اخیر در کشور ما رونق زیادی پیدا کرده و تب و تاب آن هنوز هم وجود دارد. بهترین جلوه استارتاپ‌ها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان قابل مشاهده است. استارتاپ را می‌توان کسب و کاری دانست که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است.

البته هر کسب‌وکار بر پایه فناوری را لزوما نمی‌توان استارتاپ نامید اما، استفاده استارتاپ‌ها از فنآوری‌های نوین خصوصا اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی انکارناپذیر است تا از این طریق بتوانند کاربران زیادی را جذب نمایند. یکی از کاربردهای استارتاپ، جست‌وجوی راه‌حل برای یک مدل کسب‌وکار قابل توسعه و تکرارپذیر با توجه به معضلات موجود است که این اقدام از طریق تأسیس شرکت‌هایی با رشد سریع مبتنی بر تکنولوژی صورت می‌پذیرد.

 

سوژه‌های جاده‌ای برای استارتاپ

از آنجایی که استارتاپ‌ها قادرند راهکارهای متعدد و متفاوتی برای حل مسائل مبتلابه جامعه ارائه کنند، برای حل برخی از مشکلات و چالش‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند نسخه‌های شفابخشی تجویز کنند. توسعه اپلیکیشن‌های کاربردی در سفرهای جاده‌ای تنها یکی از قابلیت‌هایی است که استارتاپ‌ها در ایجاد آن، نقش مهمی داشته‌اند.

کاهش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای یعنی اتوبوس‌ها نسبت به گذشته، فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان جاده‌ای، کاهش حوادث رانندگی، راهداری و راهسازی در جادههای غیراستاندارد، پروژههای نیمه‌تمام و کمبود اعتبارات، سامانه‌های هوشمند جاده‌ای، مدیریت ناوگان بار و مدیریت سفرهای جاده‌ای خصوصا برای شهروندانی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، تنها بخشی از چالش‌های حوزه جاده‌ای است که فعالان خلاق استارتاپ‌ها می‌توانند با استفاده از خلاهای موجود، ایده‌های ذهنی خود را به اجرا تبدیل کنند؛ اقدامی که حمیدرضا شهرکی ثانوی، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری، نیز از آن سخن گفته و قرار است با کمک شرکت‌های استارتاپ، برای کاهش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری چاره‌اندیشی شود.

اگرچه طبق آمار اعلام شده، در تعطیلات نوروز ۹۶، درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند که حدود هفت میلیون نفر یا ۶۱ درصد از اتوبوس استفاده کرده‌اند و همچنان وسیله نقلیه عمومی شماره یک مسافران، اتوبوس است، اما این امر در حال کاهش و استفاده از خودروهای شخصی در حال افزایش است.

استارتاپ‌های جاده‌ای بین‌المللی

استفاده از استارتاپ‌ها برای حل چالش‌های حوزه جاده‌ای، از سال‌های گذشته، در دنیا رایج بوده و بسیاری از ابتکارات، محصول همین تفکرات استارتاپی است. یک نمونه از این استارتاپ‌های جاده‌ای به اوکراین برای حل مشکل کیفیت جاده‌های آن برمی‌گردد.

حدود ۹۵ درصد جاده‌های این کشور، نیاز به تعمیرات جزیی یا کلی دارند و دولت فاقد منابع مالی کافی است. برای این منظور، از طریق استارتاپ یک اپلیکیشن موبایلی به نام UARoads طراحی شده که اگرچه به حل این معضل کمکی نمی‌کند اما، برای چگونگی مواجهه با این مسئله به کاربرانش یاری می‌رساند.

این اپلیکیشن موبایل، برای ردیابی و رصد شرایط جاده از یک برنامه ژیروسکوپ استفاده می‌کند و درحالی که کاربر دارای این برنامه در حال رانندگی در جاده است یک الگوریتم خاص از داده‌های به‌دست آمده از ناهمواری و شرایط جاده را در یک سِروِر قدرتمند، پردازش و نگهداری می‌کند. سایر رانندگان می‌توانند با استفاده از آن، مسیرهای امن‌تر سفر بین‌شهری را انتخاب نمایند.

همچنین اطلاعات جاده‌های نیازمند به تعمیر فوری نیز جمع‌آوری و گزارش می‌شوند. از طرف دیگر، استارتاپ «سولار رودویز» نیز ساخت پانل‌های خورشیدی را که در جاده نصب می‌شوند، مدنظر قرار داده است.

طرح این استارتاپ مستلزم بازسازی و فرش کردن مجدد جاده است، زیرا به عقیده مسئولان این شرکت، تنها راه موفقیت پانل‌های خورشیدی برای جاده، چنین کاری است. این شرکت کوچک، نهایتا ۲۰۰ مایل از جاده میسوری ۶۶ را سنگفرش خواهد کرد. مذاکره با اداره حمل‌ونقل میسوری برای سنگفرش کردن چند استراحتگاه جاده‌ای با این پانل‌های خورشیدی شش‌ضلعی انجام شده و در صورت تأیید پروژه، با این شرکت، قراردادهای بیشتری منعقد خواهد شد.

علاوه بر تولید انرژی خورشیدی، این پانلهای خورشیدی مزایایی از جمله روشنایی جاده در شب، عدم جمع شدن برف بر روی آنها، تعویض آسان و کاهش هزینه‌ها در جاده‌ها را نیز داراست. همچنین فیدبک صوتی که به شما کمک می‌کند تا بهتر رانندگی کنید، از دیگر خدمات استارتاپی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای است.

استارتاپ‌های جاده‌ای ملی

یک شرکت ایرانی نیز در قالب استارتاپ، سامانه یکپارچه باربری الکترونیک را با هدف یکپارچه‌سازی شرکت‌های صنعتی یا افراد صاحب کالا با شرکت‌های باربری پیشنهاد داده  که قابلیت بایگانی و گزارش‌گیری و حسابداری و پرداخت الکترونیک و پیگیری هزینه‌ها، باریابی آنلاین، دسترسی به لیست شرکت‌های باربری ایران بر‌اساس منطقه و الکترونیکی شدن ارتباط بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌نقل را داراست که البته از این موارد، می‌توان مثال‌های مختلفی را ذکر کرد. از نمونه‌های موفق درونشهری استارتاپ‌های حمل‌ونقلی در حوزه خدمات تاکسیرانی آنلاین، می‌توان از اسنپ و تپسی نام برد.

یک سرمایه‌گذاری خوب

با گسترش فزاینده فعالیت‌های استارتاپی در جهان که به حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه جاده‌ای نیز راه یافته و با توجه به روند پرشتاب کاربرد تکنولوژیهای نوین خصوصا اپلیکیشن‌های موبایلی که مورد استفاده بسیاری از شهروندان، خانواده‌ها و شرکت‌های خلاق ایرانی نیز قرار گرفته، قابلیت‌های بسیاری برای اجرای پروژه‌های خلاقانه در حوزه جاده‌ای، کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی و اثربخشی و در نهایت بهره‌وری بالاتر وجود دارد.

البته دنیای استارتاپ‌ها هم آزمون و خطای خاص خود را دارد اما، با هزینه‌های هنگفتی که برای اجرای پروژه‌های راهداری و راهسازی صورت گرفته و می‌گیرد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های استارتاپی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای، سرمایه‌گذاری مناسبی محسوب می‌شود.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.