| کد خبر: 254123 |

◄ افزایش چشمگیر هزینه نگهداری خطوط ریلی همزمان با بالا رفتن قیمت ارز

بالارفتن قیمت ارز باعث شده تا هزینه نگهداری در راه آهن افزایش چشم گیری داشته باشد.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل و نقل، موضوع نگهداری خطوط ریلی یکی از چالش های مهم راه آهن در شرایط فعلی است که باید مورد توجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز ، کارشناسان معتقدند در سال های اخیر، توجه به نگهداری خطوط ریلی به دلایل بسیاری اجرا نمی شود و یا ناقص اجرا می شود که یکی از دلایل آن  بالارفتن قیمت ارز است.

به اعتقاد آنان، افزایش قیمت ارز موجب شده هزینه نگهداری خطوط و ابنیه راه آهن افزایش چشم گیری داشته باشد چرا که هزینه تجهیزات و قطعات ریلی به نحو محسوسی بالا رفته است.

در این خصوص راه آهن نیازمند تخصیص یارانه بیشتری از دولت است تا بتواند وضع موجود خطوط و ابنیه ریلی را در درجه اول حفظ کند و سپس ارتقا دهد که لازم است تا وزارتخانه در این خصوص با شرکت مذکور همکاری کند.

از دیگر عواملی که در  نگهداری  خطوط و ابنیه ریلی نقش بسزایی دارد نحوه مدیریت در نواحی راه آهن است. فعالان حوزه ریلی معتقدند لازم است مدیران کل ناحیه نواحی و مدیران میانی ستاد راه آهن در این زمینه مسئولاته تر عمل کنند اما به دلیل این که در سال های گذشته پروژه های بزرگی بر راه آهن تحمیل شد (که بعضا حتی توجیه نداشته)، این پروژه ها راه آهن را مقروض و توانایی پرداخت های پیمانکاران را محدود کرده است و همین امر توانایی این شرکت در تامین هزینه های نگهداری خطوط و ابنیه ریلی را کاهش داده است.

برای جبران این کمبود منابع مالی، پیشنهاد کارشناسان این است که وزارت راه و شهرسازی به کمک  راه آهن بیاند و با واگذاری اعتبارات و نقدینگی بیشتر این فشار را که را کاهش دهند.

دلیل دیگری که در این زمینه مطرح می شود کمبود یا نبود نیروی متخصص و فراهم نبودن امکان جایگزینی نیروها به دلیل وجود قوانین سخت گیرانه جذب نیرو است که به نظر می رسد لازم است وزیر راه  و سازمان مدیریت با راه آهن در این خصوص همکاری کنند تا ااین شرکت قادر به جایگزنی نیروی انسانی کارآمد و کادر سازی باشد.

بخش دیگر مشکلات نیز به سطح پائین دریافتی کارکنان راه آهن نسبت به دیگر سازمان های زیرمجموعه وزارت راه و شهر سازی  مربوط است که باوجود سختی کار، در مقایسه با  مثلا سازمان بنادر و هواپیمایی دریافتی کمتری دارند که اگر در این خصوص چاره ای اندیشیده شود، مشکلات این حوزه بیشتر نیز خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، استفاده از تجربیات بازنشستگان هم می تواند کارگشا باشد اما  در نهایت هیچ برنامه ای بدون کمک های مالی واقعی و همچنین حمایت های معنوی کارگشا  نخواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.