| کد خبر: 95516 |

مصوبه هیأت دولت برای توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی در حمل‌ونقل شهری

تین‌نیوز| توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی به همان میزان و شاید بیشتر، که به زیرساخت‌‌های فنی و یکپارچه‌سازی با سامانه‌‌های حمل‌‌ونقل هوشمند (ITS) نیازمند است، لازم دارد که از پشتیبانی‌‌های قانونی و الزامات اجرایی مورد نیاز برخوردار باشد.

این مهم در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و هر یک از این کشورها به نوعی درصدد ایجاد زیرساخت‌‌های قانونی مورد نیاز برای توسعه این فناوری برآمده‌‌اند.

به عنوان مثال پیشنهاد قانون اجباری کردن نصب تجهیزات این فناوری بر روی خودروهای جدید در آمریکا هم اینک مراحل خود را برای تصویب سپری می‌‌کند و پیش‌بینی می‌شود که این قانون در سال 2018 به تصویب برسد.

ما نیز در کشور به طور جدی نیازمند توجه به تدوین الزامات قانونی و رویه‌‌های اجرایی مورد نیاز برای توسعه این فناوری هستیم.

با توجه به ماهیت فناوری ارتباطات خودرویی که دستگاه‌‌های اجرایی و ذینفعان متعددی، بهره‌‌بردار و دست‌‌اندرکار آن خواهند بود، ضروری است به‌طور هماهنگ و در اسناد مرتبط با توسعه صنعت حمل‌‌ونقل که از سوی دستگاه‌‌های مختلف تدوین می‌‌شود، به موضوع ایجاد زمینه‌‌های به‌کارگیری این فناوری در تعامل با سایر سامانه‌‌های حمل‌‌ونقل پرداخته شود.

خوشبختانه این رویکرد با نگاه آینده‌‌نگرانه در تدوین سند اهداف و سیاست‌‌های توسعه صنعت خودرو در افق 1404 توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمستان 1392 آغاز شده است. در این سند به‌کارگیری فناوری ارتباطات خودرویی به عنوان یکی از سیاست‌‌های این وزارتخانه برای تولید خودرو رقابت‌‌پذیر معرفی شده است.

اسنادی از این دست در بخش‌‌های مختلف مانند سند معماری حمل‌‌ونقل هوشمند ملی در حوزه حمل‌‌ونقل لازم هستند تا زمینه‌‌های توجه به توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی، و بالاتر از آن، توجه به یکپارچه‌‌سازی کابردهای این فناوری با سایر سامانه‌‌های مرتبط فراهم آید.

اما این اسناد برای توسعه مورد نظر کافی نیستند و ضروری است قوانین و مصوبه‌های لازم‌‌الاجرا نیز برای پشتیبانی از توسعه کاربردهای فناوری وجود داشته باشند.

خوشبختانه به پیشنهاد وزارت کشور و آگاهی مسئولان این وزارتخانه از قابلیت‌‌های فناوری ارتباطات خودرویی، هیأت محترم وزیران به استناد اصل 134 قانون اساسی ج.ا.ا. در تاریخ 13/08/94 مواردی را مربوط به امور حمل‌‌ونقل شهری به تصویب رسانیده است یک مورد آن به الزام به‌کارگیری فناوری CVT در سامانه‌‌های حمل‌‌ونقل شهری مربوط است.

این مصوبه به شماره 119512/51024 در تاریخ 10/09/94 با امضاء معاون اول محترم ریاست جمهور به دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌‌ربط ابلاغ شده است.

در ردیف 5 از جدول مربوط به «سامانه‌‌های حمل‌‌ونقل عمومی در سفرهای شهری» این مصوبه، «الزام در بکارگیری فناوری‌‌های پیشرفته حوزه ارتباطات از جمله ارتباطات خودرویی (CVT) در ناوگان حمل‌‌ونقل درون‌‌شهری» آمده است که یک اقدام پشتیبان مهم برای توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی محسوب می‌‌شود. تصویر زیر جدول فوق‌‌الذکر در صفحه سوم این مصوبه را نشان می‌‌دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.