| کد خبر: 52279 |

خودروها از اواسط سال ۲۰۱۸ به قابلیت برقراری تماس اضطراری(eCall) خودکار مجهز می‌شوند

تین نیوز| همه خودروها و ون‌های سبک در اروپا بر اساس قوانین جدیدی که توسط قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه ۲۸ آوریل تصویب شد، باید به قابلیت برقراری تماس اضطراری خودکار مجهز شوند که مرگ و میر جاده‌ای را سالانه ۱۰٪ کاهش می‌دهد.

این دستگاه که به اصطلاح، تماس الکترونیکی (eCall) نامیده می‌شود، بطور خودکار با نزدیک‌ترین مرکز اورژانس نسبت به منطقه حادثه با گرفتن شماره اورژانس اروپا (۱۱۲) تماس می‌گیرد که به مسئولین اطلاعاتی نظیر مکان دقیق، زمان تصادف و تعداد مسافرین داخل خودرو را خواهد داد. اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ این قانون را روز سه‌شنبه تصویب کردند و معنایش این است که خودروسازانی نظیر فولکس واگن و ولوو باید اطمینان حاصل کنند که تمام خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک تا ۳۱ مارس ۲۰۱۸ به این دستگاه مجهز شده باشند. تصویب این قانون از سوی صنعت خودرو مورد استقبال قرار گرفته است.

اریک جانرت، دبیر کل انجمن سازندگان خودروی اروپا شامل شرکتهایی مانند BMW، فیات و دایملر می گوید: « این تصمیم، اروپا را یک قدم به عملی شدن سیستمی نزدیک کرده است که ما از سال ۲۰۰۴ تاکنون از آن حمایت کرده‌ایم.»

تصادفات رانندگی در سال گذشته جان ۲۵۷۰۰ نفر را در اتحادیه اروپا گرفته است. کمیسیون اروپا، که ارا‌ئه کننده این قانون می‌باشد، تخمین زده است که زمان عکس العمل در مواقع اضطراری در مناطق حومه شهر به نصف و در مناطق شهری تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. مردم هم قادر خواهند بود تا با فشردن دکمه‌ای درون خودرو یک تماس الکترونیکی (eCall ) برقرار کنند که به شاهدان این فرصت را می‌دهد تا تصادفات را گزارش دهند.

دستگاه eCall در موارد غیر اورژانسی خودروها را ردیابی نخواهد کرد و مقامات قادر نخواهند بود داده‌های آن را بدون رضایت صریح و روشن مالکین در اختیار شخص ثالث قرار دهند. اما برخی از اعضای پارلمان اروپا می‌گویند که این طرح پیشنهادی به اندازه کافی برای حمایت از حریم خصوصی رانندگان پیش نرفته و کاری برای جلوگیری از تصادفات نیز انجام نداده است.

ویکی فورد، نماینده محافظه‌کار پارلمان اروپا می‌گوید:« تنها قرار دادن این تجهیزات در زیرساخت، مقدار قابل توجهی از بودجه اختصاص داده شده برای امنیت جاده‌ای را می‌بلعد، در حالی که هنوز جلوی حتی یک تصادف را نیز نخواهد گرفت.» سه سال پس از این راه‌اندازی، کمیسیون ارزیابی خواهد کرد که آیا دستگاه‌های eCall می‌توانند بر روی اتوبوس‌ها، واگن‌های قطار و کامیون‌ها نصب شوند یا خیر.

بر اساس پژوهش در حال انجام توسط این کمیسیون، هزینه نصب یک سیستم eCall بر روی هر خودرو در اروپا بین 50 تا 300 یورو می‌شود، اما هزینه مورد نیاز برای فناوری هر ساله کاهش می‌یابد.

جدول زمان‌بندی:
- تا ۱ اکتبر سال ۲۰۱۷: اعضای EU فرصت خواهند داشت تا زیرساخت‌هایی را برای فرآیند تماس اضطراری در مکان‌های لازم ایجاد کنند.
- از تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۸: تمام مدل‌های جدید خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک، مجهز به سیستم eCall خواهند شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.