| کد خبر: 18509 |

◄ فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی از منظر کارشناسان حمل‌ونقل

تین نیوز | طبق گفته کارشناسان حمل و نقل داخلی و خارجی استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی علاوه بر کاهش تلفات ناشی از تصادفات نقش چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد و باعث افزایش سرعت همکاری و عکس العمل سازمان های دست اندرکار با حوزه امینی راه می شود.

به گزارش تین نیوز، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری با اشاره به اینكه هم‌اكنون پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به عنوان یك پروژه ملی برای ارزیابی قابلیت‌های عملیات فناوری ارتباطات خودرویی در كشور، با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و به همت جهاد دانشگاهی شریف، به کارفرمایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مسیر آزادراه تهران ـ رشت و بخشی از شهر قزوین در حال اجرای آزمایشی است، اظهار داشت: آنچه كه باید در این مقطع مدنظر قرار گیرد تلاش در جهت افزایش ضریب نفوذ نصب دستگاه‌های OBU در داخل وسایط نقلیه است تا بتوان بازخوردهای اجرایی سامانه را به صورتی مؤثرتر دریافت كنیم.
 
وی افزود: نصب این دستگاه‌ها بر روی وسایط حمل‌ونقل عمومی كه در مسیر پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی تردد می‌كنند، قدمی است كه با توجه به وظایف سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای می‌توان به‌سرعت برداشت و اتوبوس‌ها و سایر خودروهای مسافربری در این مسیر را با حمایت این سازمان به این تجهیزات مجهز نمود. از طرف دیگر همكاری سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این طرح ازجمله سازمان هواشناسی کشور، پلیس‌راه، اورژانس و هلال‌احمر می‌تواند در پیشبرد بهتر و سریع‌تر طرح مؤثر واقع شود.
 
رفیعی مهر مدیر دانش پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی بیان داشت: طبق مطالعات جهانی و کارکرد این سامانه، با استفاده از سامانه ارتباط هوشمند خودرویی، شاهد کاهش 80 درصدی تصادفات و 30 درصدی آلایندگی خودروها به دلیل هشدار ها و پیام رسانی خودرو ها به یکدیگر از طریق بلوتوث و یا ارتباط با فرستنده های موجود در مسیر برای رهیابی و اطلاع رسانی ترافیکی خواهیم بود.
 
 امیر جعفرپور معاون توسعه حمل ونقل ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور نیز در رابطه با اولویت استفاده از سامانه هوشمند خودرویی گفت: بهتر است که از حوزه حمل و نقل عمومی شروع کنیم و خدمات حمل و نقل عمومی در اولویت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی باشد چرا که تجهیز خودروهای شخصی و در اولویت قرار دادن آنها قبل از ناوگان عمومی، باعث خواهد شد مردم برای تامین ایمنی خود به سمت استفاده از خودروهای شخصی تمایل بیشتری پیدا کنند و از حمل و نقل عمومی فاصله بگیرند. به این ترتیب شاید بتوان ابتدا حوزه حمل و نقل عمومی کشور تجهیز و آماده خدمت به هموطنانمان شود و در ادامه بخش خصوصی را هم به این موضوع وارد کرد.
 
اسکات بلچر رئيس انجمن حمل و نقل هوشمند آمريکا یادآور شد: طی سه تا پنج سال آینده فرصت ارتباط همراه در خودروی شخصی و بهره مندی از فناوری ارتباطات خودرویی فراهم خواهد شد. این فناوری باعث نجات جان انسان‌ها و کاهش 80 درصد از تصادفات مشتمل بر خودروهای غیرمعیوب خواهد شد، یعنی چهار تا از هر پنج نفر درگیر در تصادفات. ما سالانه یک تریلیون دلار در نتیجه تصادفات خودرو در این کشور از دست می دهیم. بیش از 34 هزار نفر هر سال جان خود را از دست می دهند. این فناوری می تواند 80 درصد از تصادفات مشتمل بر خودروهای نامعیوب را بکاهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.