وضعیت الزام قانونی استفاده از ارتباطات خودرو به خودرو و تاثیر آن بر صنعت خودرو در شرایط جدید
ا امضاء مسلسلوار دستورات اجرایی از سوی رئیس جمهور جدید (آمریکا) به نظر میرسد که پیشنهاد قانون الزامی کردن ارتباطات خودرو به خودرو (v2v) را منتفی کرده باشد. اینکه این موضوع چه تاثیری برروی بازار واقعی فناوری خواهد گذاشت، چندان واضح نیست، هرچند که بیتردید وضعیت آن کم کم مشخص خواهد شد.
با امضاء مسلسلوار دستورات اجرایی از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا به نظر میرسد که ترامپ پیشنهاد قانون الزامی کردن ارتباطات خودرو به خودرو (v2v) را منتفی کرده باشد. اینکه این موضوع چه تاثیری برروی بازار واقعی فناوری خواهد گذاشت، چندان واضح نیست، هرچند که بیتردید وضعیت آن کم کم مشخص خواهد شد.
دستور جدیدالزام میدارد که قبل اینکه هر اداره فدرال بخواهد رویه جدیدی وضع کند، باید دو رویه موجود را لغو نماید.
علاوه بر ممنوعیت کلی برای وضع کردن قوانین جدید، این دستور همچنین حکم میکند که وضع و فسخ قوانین نباید هیچ افزایش هزینهای به بودجه کشور تحمیل کند.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در 12 ژانویه 2017 پیشنهاد قانونگذاری برای الزام استفاده از V2V در خودروهای جدید را به طور رسمی منتشر نمود.
در حالیکه قانون پیشنهادی به طور کلی (اگر نه به صورت جهانی) در صنعت خودروسازی مورد حمایت قرارگرفته است، با این همه به نظر میرسد که مشمول دستور اجرایی فوقالذکر واقع شده است. در حال حاضر، گزینههای مشخصی برای قوانینی که بتوانند فسخ شوند، برای اینکهNHTSA میخواهد قانون V2V را به پیش ببرد وجود ندارد و ارزیابی قوانین قابل حذف زمانبر خواهد برد. به این دلیل احتمال تصویب شدن قانون الزامی کردن استفاده از V2V در شرایط اجرایی کنونی ضعیف شده است.
جای امیدواری وجود دارد
با این وجود، حتی در غیاب یک قانون الزامآور، صنعت خودرو همچنان علاقمند به حرکت در جهت استقرار فناوری های V2V وV2X میباشد.شرکت جنرال موتورز (GM) در حال برنامهریزی برای استفاده از V2V ظرف چند ماه آینده بر روی کادیلاک CTS است و شرکت تامین کننده Delphi تولید سختافزار این کاربرد را از قبل آغاز کرده است. بسیاری از خودروسازان و تامینکنندگان دیگر هم به منظور افزایش آگاهیهای محیطی رانندگان برای بهبود ایمنی از استقرار ارتباطات V2X پشتیبانی میکنند.
فناوری V2X همچنین یک لایه اضافی مهم از اطلاعات برخط برای تکمیل دادههای دید مستقیم حسگرها را به منظور رانندگی خودکار تامین می کند. بسیاری از خودروسازان و تامینکنندگان که برروی موضوع رانندگی خودکار فعالیت میکنند، افزودن V2X را برای تضمین استحکام این سامانهها ضروری میدانند که از طریق تامین یک ابزار برای خودروها، عابرین پیاده و سایر اجزاء یک اکوسیستم حملونقل در جهت انتقال علائم مفهومی به یکدیگر محقق میشود.
گزارش موسسه تحقیقات Navigant نشان میدهد که فروش جهانی خودروهای سبک که در کارخانه به قابلیت V2X بر اساس فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) مجهز شدهاند در سال 2025 به حدود 70 میلیون خودرو میرسد.
DSRC به عنوان فناوری اولیه برای استفاده از V2X در اکثر بازارها در نظر گرفته شده است، اما در غیاب قانون اجباری کردن V2X در آمریکا، انتظار میرود که نرخ بکارگیری آن کندتر شود.
فناوری سلولی
فشار زیادی از سوی شرکتهای مخابراتی برای بکارگیری فناوریهای سلولی به جای DSRC مبتنی بر WiFi (استاندارد 802.11p) وجود خواهد داشت. در حال حاضر فناوریهای 4G LTE به لحاظ تامین تاخیر پائین مورد نیاز در کاربردهای V2V ناکارآمد هستند. سامانههای جدید 5G هدفگذاری شدهاند که به تاخیر مشابه زیر 10 میلی ثانیهای DSRC دست یابند، اما هنوز در مرحله توسعه هستند و فاقد استاندارهای نهایی میباشند.
دستیابی به بیشترین منافع ارتباطات V2X مستلزم یک حجم مشخصی از خودرهای مجهز به این فناوری میباشد. ضرورت تسریع توسعه در صنعت خودروسازی و شتاب بخشی به تجهیز خودروها، نیازمندیهایی هستند که بهرهمندی از منافع V2X را تا سالهای بیشتری پس از 2020 به تعویق میاندازند.
اگر رهبران صنعت خودرو (از جمله و نه محدود به جنرال موتورز، تویوتا، هوندا و دلفی) برنامههای خود را در استفاده و توسعه فناوری DSRC به پیش برند و آن را به عنوان یک مزیت رقابتی برای بهبود ایمنی در نظر بگیرند، ممکن است گزینش جهانی آن برای نصب برروی خودروهای جدید تا قبل از2025 رخ دهد.
هرچند تنها چیزی که هم اکنون به عنوان یک واقعیت محرز وجود دارد، این است که ما با عدم قطعیتهای بسیار بیشتر برای چند سال بعد مواجه هستیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.