| کد خبر: 262689 |

◄ انتقاد از عادت بد استفاده رانندگان کامیون و اتوبوس از نور بالا و بوق

در حال حاضر درصد زیادی از رانندگان اتوبوس شب ها با چراغ نور بالا از رو به رو و از پشت سر در جاده ها رانندگی می کنند.

تین نیوز

یکی از شهروندان با انتقاد از عدم فرهنگ سازی در بین رانندگان ناوگان سنگین به خصوص رانندگان اتبوس در زمینه استفاده نکردن از چراغ نور بالا، گفت: در حال حاضر درصد زیادی از  رانندگان اتوبوس شب ها با چراغ نور بالا از رو به رو و از پشت سر در جاده ها رانندگی می کنند.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: اتوبوس های مسافربری همچنین در پارکینگ ها  با زدن بوق موجب نارضایتی مردم می شوند.

وی بر لزوم فرهنگ سازی در بین رانندگان حرفه ای برای رعایت این موارد تاکید کرد و گفت: بوق زدن رانندگان اتوبوس به عادت تبدیل شده و در مجتمع های خدماتی، جلوی مساجد و پارکینگ ها، شب و نیمه شب و به طور کلی در هرجایی از بوق برای هر کار کوچکی استفاده کرده و موجب نارضایتی مردم می شوند.

این شهروند از مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین صنف رانندگان مسافر درخواست کرد تا در زمینه این کار زشت و غیرفرهنگی، فرهنگ سازی کنند.

وی به عنوان مثال به تجربه خود در این مورد اشاره کرد و گفت: مدتی پیش از یزد عازم مشهد شده و برای استراحت و نماز در امامزاده حسین طبس توقف کرده و بعد از اتمام نماز دور امام زاده در کنار دیگر مسافران به استراحت پرداختیم.

این شهروند ادامه داد: چند دقیقه ای طول نکشید که یک اتوبوس مسافرانش را برای نماز پیاده و فقط بعد از چند دقیقه  به بوق زدن برای سوار کردن مسافران  اقدام کرد و این اتفاق چند بار تکرار شد.

وی گفت: در نهایت به سراغ راننده اتوبوس رفته و به بوق های پیاپی وی اعتراض کردیم که  با خشم راننده مواجه شدیم و در نهایت درگیری لفظی بین ما و راننده اتوبوس رخ داد.

به گزارش تین نیوز، با توجه به اعتراض این شهروند به استفاده نابجا از نور بالا و بوق ، توسط رانندگان، ذکر این موضوع ضروری است که استفاده نابجا از نور بالا می تواند خطرساز باشد.

آگاهان معتقدند در هنگام رانندگی، استفاده از نور بالا به میزان زیادی سطح دید رانندگان روبه رویی را کاهش می دهد  و تاثیر خطرناکی بر دید و بینایی راننده مقابل می گذارد تا جایی که خودرویی که از روبه رو می آید در فضای نوربالای خودروی مقابل کاملا احاطه می شود و این نور شدید نه تنها بر تطابق چشم با نور و تاریکی اثر گذاشته و سبب کاهش قدرت دید و افزایش زمان عکس العمل می شود، بلکه با تاثیر بر ساختار چشم، قدرت تشخیص فواصل بین اجسام را نیز کاهش می دهد.

در مورد بوق زدن نیز کارشناسان معتقدند این کار یکی از عوامل اصلی آلودگی های صوتی است و  تمام دارندگان وسایل نقلیه خصوصی و عمومی در طول روز، ده ها و شاید صدها بار از بوق خود استفاده می کنند که درصد بالایی از این بوق زدن ها به صورت عادت و ناخواسته انجام می شود.

این در حالی است که آگاهان می گویند همه کسانی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند به نوعی دچار مشکلات صوتی هستند اما زمانی متوجه بیماری خود می شوند که بیماری آنها به مرحله ای رسیده که دیگر قابل برگشت نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش جلیلی 0 0

    سلام.
    حرفتون بجا و درسته رانندگان اتوبوس برای جمع کردن مسافراشون از بوق استفاده میکنند. منجمله ساعت ۳ صبح پس از نماز . که اون نمازم آدمو میبره بهشت.
    ولی عادتهای بد دیگری هم بین رانندگان سبک و سنگین هست:
    - بوق و چراغ ممتد پشت وسیله در حال سبقت
    - استفاده از چشمک زنهای غیر استاندارد و تبدیل خاور به امامزاده در شبها
    - استفاده از سر اگزوز جهت تولید صدای موتور تریل توسط ایسوزو
    - بی نوبتی در ثفهای مختلف
    - دادن انعام کلان به پمپچی و اسمشو نبر جهت قاچاق گازوئیل
    - اضافه بار ، اصافه عرض ، اضافه کاه
    - تدخین حین رانندگی
    - ویراژ با پراید لابلای کمپرس و سنگ کش
    - و...

  • احمد 0 0

    از این دست مسایل در حوزه رانندگی بسیار زیاده و ابدا منحصر به قشر خاصی از جماعت رانندگان هم نیست .
    چه ناوگان مسافری باشه یا سنگین ,, یا سواری شخصی و سبک ,,,,,,, در تمامی موارد , همه ما شاهد نوعی انحطاط و سقوط اخلاقی در این حوزه هستیم ,,,,, که در هر کجا و زمان بسته به شرایط ,خودش رو به اشکال مختلف نمایان میکنه .
    موضوعاتی از این دست در کنار سایر تخلفات گوناگون و ریز و درشت , با اینکه در تداول عامیانه , رایج و پیش پا افتاده و گریز ناپذره , ولی اثری بسیار ژرف و دایمی بصورت آلام روحی در روان اشخاص ایجاد میکنه که در ابعاد کلان مصیبت باره و در کنار سایر موضوعات و دلایل ,, منجر به فروپاشی اخلاقی در اجتماع میشه که صد البته شده .
    فرهنگ رانندگی حاصل همدلی و تعامل رانندگان با یکدیگر در بستر قانون و آیین نامه هاست ,, اما بیشتر ,, ما شاهد تقابل رانندگان در این عرصه با هم هستیم .
    فردگرایی مطلق و تقابل که طی سالیان متمادی , جای پای خودش رو در این حوزه بنحوی باز و مستحکم و اثبات کرده ,,,, در کنار سایر عوامل پیدا و پنهان ,, به جرات بشه گفت : بخش اعظم لذت این حرفه رو به کام همه تلخ و ناگوار کرده .....