| کد خبر: 90422 |

وقتی اطلاعات غلط، یک توافق ملی را زیر سوال می‌برد

◄ تکنولوژی سوئیس به ایران می‌آید یا واگن‌های دست دومش

تین نیوز| یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کار رسانه‌ای در حوزه تخصصی این است که نمی‌توان سیاست و بازی‌های مرسوم در آن -فارغ از خوب یا بد بودنش- وارد این حوزه کرد.

به گزارش تین‌نیوز، آخرین نمونه‌اش هم همین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی بود که چند روز پیش در تهران برگزار شد و با وجود همه کشمکش‌های سیاسی بر سر انتقال پول از ایران به کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود داشت، قدرترین شرکت‌های این دو قاره در حوزه ریلی در این نمایشگاه شرکت داشتند.

البته از آنجایی که ما در جامعه‌ای سیاست‌زده زندگی می کنیم، در هر موردی که فکرش را بکنید به راحتی آب خوردن می‌شود آسمان را به ریسمان بافت و بعد ناشناخته سیاسی آن را رو کرد.

یکی از خبرگزاری‌های کشور از قضا با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و حضور اروپایی‌ها، قضیه را با اطلاعات تخصصی غلطی که دریافت کرده، از حادث شدن موضوعی خبر داده که در واقعیت وجود ندارد.

این خبرگزاری گفته: «در حالی واگن‌سازان داخلی با ۲۵درصد ظرفیت خود فعال هستند که برخی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به دنبال خرید واگن از خارجی‌ها از جمله شرکتی سوئیسی هستند».

خبرگزاری تسنیم، به رسم صراحت رسانه‌ای، از شرکت خریدار و فروشنده نام برده اما از معامله میان آنها بی خبر است. بر اساس خبر این خبرگزاری رسمی کشورمان نام رجا را به عنوان خریدار و استادلر سوئیس را به عنوان فروشنده 500 واگن به این شرکت معرفی کرده است.

استدلال این مساله هم متن استیضاح سال گذشته وزیر راه است که البته عقیم ماند.

به اعتقاد تسنیم، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقلی رجا حرف‌های پارسال خود را فراموش کرده که مذاکراتی در رابطه خرید واگن با شرکتی سوئیسی انجام شده، اما قراردادی امضا نشده است و حالا یک سال بعد از آن که این موضوع به فراموشی سپرده شده؛ «اواخر ماه گذشته مدیرعامل رجا از برنامه خرید 200 واگن دست دوم توسط این شرکت طی امسال خبر داد».

این خبرگزاری با گردآوری سخنان مدیر عامل رجا از جاهای دیگر در نهایت به این نتیجه رسیده که :«به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد 500 واگن مورد نظر مدیرعامل رجا همان واگن‌هایی است که سال گذشته جزو یکی از موارد استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود. مسئله‌ای که در صورت صحت آن به دلیل توانمندی های داخلی واگن سازی بسیار تامل برانگیز است».

این در حالی است که گزاره‌ای که یک پایگاه رسمی خبری مبنای خبر خود قرار داده و تیتر زده «وقتی واگن کهنه خارجی کارخانه ایرانی را تعطیل می کند/مرغ سوئیس غاز شد»، از اساس غلط است.

بحث توان تولیدکنندگان داخلی واگن، بحث طولانی است که البته گفته‌های مدیرعامل شرکت رجا در یکی از آخرین گفت‌وگوهای رسمی خود مبنی بر این‌که یک واگن‌ساز داخلی امسال در حال تحویل تعهدات 8 سال پیش خود به این شرکت است و مدیرعامل شرکت توکاریل هم در گفت‌وگو با تین‌نیوز که اعلام کرد که خرید واگن باری از روسیه هم بازپرداختش برای شرکت او راحت‌تر است هم کیفیتش بهتر، خود حدیث مفصلی است از این مجمل.

اما اصل مساله در این خبر آن است که مبنای آن از اساس اشتباه است و مذاکرات رجا با اشتادلر سوئیس برای خرید 500 واگن نو است که 300 عدد از آن در داخل کشور خودمان و با انتقال تکنولوژی سوئیسی انجام می‌شود و از اساس بنایی بر خرید واگن دست دومی وجود نداشته است.

شاید وجود چنین اشتباهات به ظاهر کوچکی در یک رسانه رسمی به راحتی بتواند منافع ملی کشور را که با ده‌ها جلسه داخلی و خارجی است بناست با هزینه سوئیسی تکنولوزی اشتادلر را به ایران وارد کند و کشور ما منطقه پخش این معتبرتین برند اروپایی واگن‌سازی در دنیا به خطر بیافتد.

بنابراین مهم‌ترین مساله در تنظیم و انتشار اخبار تخصصی علاوه بر رعایت انصاف و درستی آن، دقت در جزئیات و اعداد و ارقام و نحوه استفاده از آن است.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    جناب تین نیوز عزیز ممکن است که بر اساس تحلیل شما، خبرگزاری تسنیم مغرضانه در این قضیه رفتار کرده باشد ولی چیزی که مسلم است این است که شما هم به هر چیزی متوسل شده اید که شرکت رجا را تبرئه کنید و در این میان مجبور شده اید به استدلال بی پایه و اساس شرکت رجا در خصوص ناتوانی شرکتهای داخلی و اشاره با اینکه یک شرکت داخلی در حال حاضر سفارش ۸ سال پیش خود را تحویل می دهد متوسل شده اید. همه میدانند که دلیل تاخیر ۸ ساله در تحویل سفارش مورد نظر، عدم تعهد شرکت رجا به ترخیص قطعات از گمرک بوده است و واگن ساز داخلی اتفاقا در این زمینه دچار ضرر و زیان گردیده و می بایست از شرکت رجا طلب کار باشد نه بدهکار. لطفا حداقل در تحلیلهایتان جانب انصاف را رعایت کنید و به هر قیمتی حاضر نباشید که دوستان خود را تبرئه نمائید. امیدواریم همجنان طبق روالهای گذشته، شاهد گزارشات و تحلیلهای تین نیوز عزیز بدون جانبداری از شخص و یا تفکر خاصی باشیم.