| کد خبر: 162248 |

◄ تامین بودجه مترو، با گران شدن بلیت

مترو در تمام دنیا بهترین و مقرون صرفه‌ترین نوع حمل‌ونقل است. سرعت زیاد، آلودگی پایین و ظرفیت مسافری بالا باعث شده تا مترو در همه دنیا و مخصوصاً کلان‌شهرها به بهترین روش حمل‌ونقل تبدیل شود.

تین نیوز

مترو در تمام دنیا بهترین و مقرون صرفه‌ترین نوع حمل‌ونقل است. سرعت زیاد، آلودگی پایین و ظرفیت مسافری بالا باعث شده تا مترو در همه دنیا و مخصوصاً کلان‌شهرها به بهترین روش حمل‌ونقل تبدیل شود.

اما در ایران مشکلات متعدد مترو ازجمله تعطیلی، عدم استفاده کامل از برخی خط‌ها، اختلالات در خطوط فعال و عدم تأمین هزینه لازم برای فعالیت مترو، کارایی این نوع حمل‌ونقل عمومی را در تهران کاهش داده است.

به‌طورقطع می‌توان گفت که امروز مترو تهران، مهم‌ترین و استراتژیکی‌ترین وسیله نقلیه عمومی است که روزانه نزدیک به 4 میلیون نفر از شهروندان تهرانی از این وسیله نقلیه عمومی برای مسافرت درون‌شهری خود استفاده می‌کنند و درواقع مترو امروز به‌عنوان یک رکن اساسی برای کاهشی آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت به‌حساب می‌آید.

بر طبق اعلام شهرداری تهران، اولویت اصلی شهرداری در دوره جدید بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی هواست و مطمئناً بهبود اوضاع سرویس‌دهی وسایل نقلیه عمومی ازجمله مترو یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهرداری در این زمینه است؛ اما نحوه مدیریت شهرداری در چند ماه اخیر باعث آن شده که به‌طور کامل از ظرفیت مترو تهران استفاده نشود.

گشت‌وگذار در لابه‌لای خبرهای مربوط به مترو تهران در چندماهه اخیر نشان می‌دهد که شهروندان پایتخت در استفاده از این وسیله نقلیه عمومی دچار مشکلات و معضلاتی شده‌اند. اختلال در مسافر گیری، نقص‌های فنی متعدد، تأخیر در حضور قطارها در ایستگاه، اختلال به دلیل یخ‌زدگی در ایستگاه‌هایی که بر روی زمین هستند و غیره تیتر بسیاری از رسانه‌ها در ماه‌های اخیر است.

در کنار چنین مسائل و مشکلات جزی که تکرار پی‌درپی آنان، تبدیل به یک معضل و مشکل برای مردم و شهرداری می‌شود، عدم تکمیل خط 6، تعطیلی خط 7 و عدم استفاده کامل از خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و ... عملاً باعث بروز معضلات ترافیکی در سطح پایتخت شده است.

آبان ماه سال جاری طبق اعلام شهرداری تهران، خط 7 مترو تهران به مدت 6 ماه تعطیل اعلام شد. جدای از آنکه عده‌ای تعطیلی خط 7 را یک عمل سیاسی قلمداد می‌کنند و آن را به‌عنوان ابزاری برای هجمه به شهردار سابق پایتخت می‌دانند، اما دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ایجاد خطر جانی برای مردم را دلیل تعطیلی آن دانست و بازگشایی آن را منوط به ایمن‌سازی و تأمین بودجه آن اعلام کرد.

وی آذرماه سال جاری دراین‌باره گفته است: «باید تدبیری نیز در این خصوص اندیشیده شود چراکه هنوز منابع اعتباری به خط 7 تزریق نشده و روند بهسازی به‌کندی صورت می‌گیرد که البته درراه خط 7 مشکلات جدی وجود دارد چراکه تنها بحث سیگنالینگ آن بیش از 100 میلیارد تومان هزینه دارد.»

همچنین یک ماه پس از افتتاح خط 8 مترو در اواخر دوره قبلی شهرداری تهران که پل ارتباطی مسافران با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بود و خدمات‌رسانی در آن به‌صورت شبانه‌روزی صورت می‌گرفت اما مدیریت جدید شهرداری، شهریورماه امسال به بهانه تجهیز این خط، ساعت کاری آن را به 7 ساعت در روز کاهش داد. مسئولان مترو تهران ارتقای سرعت حرکت قطارها، کم کردن فاصله گذر و برطرف کردن مشکلات ریل سوم و برق در این خط را ازجمله دلایل کاهش ساعت سرویس‌دهی اعلام کرد.

به نظر می‌رسد عدم توانایی شهرداری در استفاده از پتانسیل بالای مترو تهران را باید در تأمین بودجه و اعتبارات جست‌وجو کرد. موضوعی که نجفی، شهردار پایتخت هم به آن اذعان دارد و آبان ماه سال جاری در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «درزمینهٔ یارانه بلیت مترو دولت باید یک‌سوم از بلیت مترو را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده است و درواقع دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل‌نکرده است.»

به گزارش فارس، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر این موضوع را چنین روایت می‌کند: «یک ماه قبل، اعضای شورا با رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشتند که در آن جلسه بحث بدهی دولت به شهرداری بیان شد. یکی از مصادیق مطرح‌شده در این جلسه موضوع پرداخت یارانه اتوبوس و مترو بود که در تماس تلفنی، محمدباقر نوبخت- سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه- قول داد ظرف مدت یک هفته این بدهی پرداخت شود علی‌رغم اینکه نوبخت قول داده بود که یک‌هفته‌ای یارانه مترو و اتوبوس را بدهد اما متأسفانه اقدامی از سمت دولت انجام نشد و لازم است شورای شهر نسبت به پیگیری آن اقدام کند.»

حالا شورای شهر با تصویب افزایش قیمت بلیت مترو قصد دارد تا کسری بودجه دولت و شهرداری را از جیب مردم تأمین کند. کاری که شاید باسیاست‌های کلان کشور در تضاد باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.