بازدید سایت : ۵۳۴۵۲
| کد خبر ۲۹۸۸۶۵
کپی شد

رشد ناگهانی قیمت گازوئیل، عامل تورم و افزایش هزینه‌ ها

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر روند افزایش قیمت پلکانی سوخت که از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفته بود؛ ادامه پیدا کرده بود ما به نتیجه مطلوب و هدف تعیین شده می‌رسیدیم.

رشد ناگهانی قیمت گازوئیل، عامل تورم و افزایش هزینه‌ ها
تین نیوز |

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: اگر روند افزایش قیمت پلکانی سوخت که از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفته بود؛ ادامه پیدا کرده بود ما به نتیجه مطلوب و هدف تعیین شده می رسیدیم. یعنی هم قیمت واقعی می شد، هم جلوی قاچاق را می گرفتیم و هم اینکه اقتصاد خود را با این روند تنظیم می کرد، قیمت ها نیز به شکل مناسبی بالا رفته و به واقعی شدن نزدیک می شدیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عباس کاظمی در ارزیابی تغییرات نرخ گازوئیل اظهار داشت: به اعتقاد بنده در تغییر و اصلاح نرخ هر یک از حامل های انرژی از جمله گازوئیل نباید افزایش به یکباره شارپی و سریع اتفاق بیفتد، یعنی نباید به یکباره قیمت ۱۰۰ صددرصد شود  نباید پرش قیمتی عجولانه  داشته باشیم.

وی افزود: افزایش قیمت باید حساب و کتاب داشته باشد اما موضوع مهم تر این است که دولت باید بتدریج از تجارت انرژی خارج شود، دولت نباید هم تاجر و هم سیاست گذار انرژی باشد، چراکه این رویه باعث می شود در بسیاری جوانب نتواند نتیجه مطلوب را حاصل کند و اولین نتیجه این اقدام نیز تورم است، وقتی سوخت گران شود پول وارد حساب جاری شده و تورم را بالا می برد و نتیجه مطلوب و هدف مورد نظر تحقق نخواهد یافت.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: رشد قیمت در هر کالایی بخصوص در حوزه حامل های انرژی باید پلکانی و با حساب و کتاب باشد و مردم نیز آمادگی لازم را داشته باشند، ابتدا باید زیرساخت ها ایجاد شود و بعد اقدام به افزایش بهای کالا کنیم، این خوش سلیقگی نیست که قیمت را با شیب تند به بالا سوق دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت روی کاهش قاچاق تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: اما ابتدا باید ببینیم افزایش قیمت تا چه میزان امکانپذیر است اگر روند افزایش قیمت  پلکانی که از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفته بود ادامه پیدا کرده بود ما به نتیجه مطلوب و هدف تعیین شده می رسیدیم، یعنی هم قیمت واقعی می شد، هم جلوی قاچاق را می گرفتیم و هم اینکه اقتصاد خود را با این روند تنظیم می کرد، قیمت ها نیز به شکل مناسبی بالا رفته و به واقعی شدن نزدیک می شدیم اما این برنامه متوقف شد و اکنون اگ به یکباره و با شدت قیمت را بالا ببریم راهکار درستی نیست زیرا به سیستم شوک وارد می کند.

کاظمی  با بیان اینکه قیمت حامل های انرژی باید باهم تناسب داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر قیمت منطقی باشد مصرف کننده خود را مدیریت می کند اما اکنون این امکان وجود ندارد، زیرا با روند رشد یکباره قیمت؛ هزینه حمل و نقل عمومی، بار و مسافر و به شدت  و به طور عجیب و غریب بالا می رود و در نتیجه قیمت کالاها و سفر و  نیز افزایش می یابد. در هر حال اگر ۲۰ سال قبل افزایش پلکانی قیمت ها اجرایی می شد روی کنترل مصرف و کاهش قاچاق تاثیرگذار بود و اکنون به نتیجه مطلوب در حوزه سوخت دست یافته بودیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.