بازدید سایت : ۱۰۵۲۳۵
| کد خبر ۳۰۰۸۹۵
کپی شد

قطعه سازان خودرو به 20 همت نقدینگی نیاز دارد

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور اعلام کرد: کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری بزرگ ترین چالش فوری صنایع خودروسازی و قطعه سازی است و برای حفظ روند تولید باید دست کم 20 همت نقدینگی به این صنعت تزریق شود.

قطعه سازان خودرو به 20 همت نقدینگی نیاز دارد
تین نیوز |

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مهمترین چالش فوری صنایع خودروسازی و قطعه سازی، کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آرش محبی نژاد با اشاره به برگزاری جلسه اعضای هیات رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: جمع مطالبات معوق زنجیره تامین از دو خودروساز بزرگ کشور به ۴۰ همت و مجموع مطالبات معوق از خودروسازان دولتی و خصوصی به ۵۰ همت می رسد، اما زنجیره تامین به ۲۰ همت نقدینگی نیاز دارد تا از بحران فعلی عبور کند.

وی افزود: اگر دو خودروساز بزرگ کشور هر کدام ۱۰ همت تزریق نقدینگی داشته باشند، این نقدینگی تا حدودی تامین می شود؛ این در حالی است که با وجود تلاش های صورت گرفته، مطالبه نقدینگی قطعه سازان همچنان پابرجاست و حجم نقدینگی وارده به این صنعت پاسخ گوی نیاز امروز نیست.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: اکنون قطعه سازان و زنجیره تامین خودرو با مشکلات پرداخت حقوق کارگران، بدهی مالیاتی، بدهی دولتی، چک های برگشتی و … مواجهند و چنانچه نقدینگی به میزان کافی تزریق نشود، در ادامه با خطر تعطیلی واحدها و افت محسوس تولید مواجه خواهیم شد.

وی، یکی دیگر از معضلات صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: تا پایان خرداد ماه امسال، به دلیل معضلات قیمت گذاری دستوری شاهد تحمیل ۲۸۰ همت زیان انباشته به دو خودروساز بزرگ کشور و ۶۰۰ همت سوبسید سیاه (ناشی از تفاوت قیمت گذاری دستوری و بازاری) بودیم.

محبی نژاد ابراز کرد: این شیوه قیمت گذاری منجر به تحمیل ضرر و زیان به قطعه سازان و ایجاد رانت در بازار می شود. از این رو با حذف قیمت گذاری دستوری و تاکید بر عرضه و تقاضا در بازار، خودروسازان می توانند محصولات خود را با قیمت واقعی (که قطعاْ زیر قیمت فعلی بازار است) عرضه کنند تا ضمن کنار رفتن دلالان و واسطه ها، نقدینگی آن به بخش تولید وارد شود.

وی بیان داشت: در صورتی که تامین نقدینگی این صنعت به میزان کافی انجام شود، شاهد استمرار تولیدات باکیفیت و با تیراژ قابل قبول خواهیم بود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به ضرورت ابلاغ بسته جامع حمایت از تولید در شرایط اضطراری جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، گفت: زنجیره تامین نیاز به تنفس در پرداخت اقساط، بیمه، مالیات و سایر هزینه ها دارد که امیدواریم دولت در این زمینه تسهیل گری کند و بسته تدوین شده توسط وزارت صمت به سرعت تصویب و ابلاغ شود.

وی خاطرنشان کرد: انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در مواجه با شرایط جنگی تحمیلی، جلساتی را با انجمن خودروسازان ایران، انجمن صنفی تولیدکنندگان قطعات و مجموعه های خودرو، دو خودروساز بزرگ کشور، معاونان وزیر و مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت به عنوان اتاق فکر صنعت برگزار کرد که پس از ارائه راهکارهای منسجم و متمرکز، به انتشار یک نامه سه بندی در همان روزهای آغازین جنگ به وزیر صنعت، معدن و تجارت منجر شد.

محبی نژاد تصریح کرد: روز گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه با اعضای هیات رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور، به مشکلات این صنعت پرداخت و از ابلاغ بسته جامع حمایت از تولید در شرایط اضطراری خبر داد تا مشکلات مزمن و جاری صنعت خودرو و زنجیره تامین حل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.