| کد خبر: 244592 |

◄ حل معضل ترافیک با نسخه بی‌ آر تی

با بودجه‌های فعلی نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاهی معضل ترافیک اصفهان را حل کنیم

تین نیوز

مدیرکل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، توسعه حمل‌ونقل ریلی را زمان‌بر و هزینه‌بر دانست و گفت: با بودجه‌های فعلی نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاهی معضل ترافیک اصفهان را حل کنیم، اما با توسعه خطوط بی آر تی(BRT) می‌توانیم با هزینه و زمان کمتر، دسترسی شهروندان به حمل‌ونقل عمومی را تسهیل کنیم.

به گزارش تین نیوز، حمید آقایی با اشاره به پیش‌بینی ۱۱ خط بی آرتی برای اصفهان، اظهار کرد: با اجرای این خطوط شهروندان دسترسی راحتی به حمل‌ونقل عمومی پیدا می‌کنند و در بررسی‌هایی که مشاور پیش‌ازاین انجام داده بود، شهروندان می‌توانند ظرف ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به اتوبوس دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اجرای خط یک بی آر تی اصفهان از پایانه باقوشخانه تا پل زندان، گفت: این خط روزانه حدود ۱۰۰ هزار مسافر جابجا می‌کند. خط دوم از میدان قدس تا میدان جمهوری است که حدفاصل میدان قدس تا بزرگمهر با خط اول هم‌پوشانی دارد. خط سوم نیز در خیابان جی حدفاصل پایانه ارغوانیه تا میدان احمدآباد راه‌اندازی شده و از احمدآباد تا پایانه خرم تغییر مقطع عرضی در خیابان‌ها در حال انجام است. در این مسیر خط پرش برای عبور و مرور اتوبوس‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم با ایستگاه‌هایی که در طول مسیر پیش‌بینی کرده‌ایم سرفاصله اتوبوس‌ها را تنظیم کنیم.

مدیرکل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه خط چهارم بی آر تی در خیابان هشت بهشت غربی و شرقی اجرا می‌شود، تصریح کرد: این خط از خیابان علامه امینی شروع می‌شود و انتهای آن به میدان امام حسین(ع) و سپس به خیابان شیخ بهایی و آتشگاه می‌رسد که تا سه راه درچه را پوشش می‌دهد، یعنی خط شرقی غربی بسیار خوبی است که سعی می‌کنیم این خط را تا اواسط تیرماه امسال راه‌اندازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. فعلاً این خط جزو اولویت‌های ماست که قسمت آتشگاه هنوز انجام نشده و در برنامه راه‌اندازی است.

وی گفت: خط بعدی بی آر تی در خیابان پروین حدفاصل میدان لاله، خیابان پروین، لاهور، حمزه، مشتاق دوم و انتهای آن پایانه آبشار است. این خط هم‌اکنون در دستور کار است و تا یک ماه و نیم آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود و این خط را هم در اختیار مردم و شهروندان قرار می‌دهیم.

آقایی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده بهترین راه برای رها شدن از معضل ترافیک شهرها، توسعه حمل‌ونقل عمومی است، تأکید کرد: تنها راه‌حل این است که سهم خودروهای شخصی را کم کنیم، چون هر ماشین یک و نیم سرنشین را جابجا می‌کند و اگر بتوانیم این سهم را به حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس با ۴۰ نفر بدهیم به همان میزان تردد خودروی شخصی را کم خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه شبکه معابر ما جوابگوی توسعه خطوط بی آر تی هست یا خیر، گفت: باید ببینیم اولویت را به چه چیزی می‌دهیم؛ اگر اولویت را به خودروهای شخصی بدهیم و خودرو محور باشیم باید دست به ترکیب خیابان‌ها نزنیم، اما اگر بخواهیم اولویت را به حمل‌ونقل عمومی بدهیم باید بخشی از عرض خیابان را بگیریم تا اتوبوس با یک زمان‌بندی مناسب به مردم خدمات بدهد. این کار مستلزم این است که یک خط از خیابان بگیریم و به اتوبوس اختصاص دهیم، اما اگر این خط را نگیریم و اتوبوس هم‌زمان با ماشین‌ها حرکت می‌کنند در ترافیک می‌ماند و مردم هم در ایستگاه‌ها منتظر می‌مانند.

مدیرکل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در مورد تردد خودروهای شخصی در خطوط بی آر تی نیز گفت: اوایل در خط یک بی آر تی ماشین‌های زیادی تردد می‌کردند، اما الان کمتر شده و دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک نیز فعال‌اند. جریمه عبور از خط بی آر تی نیز ۸۰ هزار تومان است و برنامه داریم با فعال کردن دوربین‌های ثبت تخلف از مسیرهای بی آرتی، جلوی این تخلف را بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم به سمت حمل‌ونقل ریلی برویم زمان‌بر و هزینه‌بر است و با این بودجه‌ها نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاهی به هدفمان برسیم، تصریح کرد: با توسعه خطوط بی آر تی هم هزینه‌ها کمتر است و هم راحت‌تر و با زمان کمتری می‌توانیم این خطوط را راه‌اندازی کنیم. تردد با اتوبوس برای مردم نیز راحت‌تر از رفتن به فضای زیر زمین است و درعین‌حال می‌توانند از منظر و سیمای نیز استفاده کنند.

آقایی در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کنونی ما کم شدن تولیدات و تنوع اتوبوس‌ها است، اما باوجود افزایش قیمت وحشتناک اتوبوس، شهرداری اصفهان تمام هم‌وغم خود را برای خریداری اتوبوس به‌کار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.