| کد خبر: 234462 |

◄ تعریض جاده مینودشت-گالیکش مطالبه اهالی از دولت سیزدهم

تکمیل طرح تعریض بخشی از جاده بین‌المللی و پرتردد آزادشهر به جنگل گلستان حد فاصل مینودشت- گالیکش مطالبه به حق اهالی ۲ شهرستان از دولت سیزدهم است که با اتمام آن بسیاری از مشکلات منجمله وقوع متعدد تصادفات برطرف می‌شود.

تین نیوز

 تکمیل طرح تعریض بخشی از جاده بین‌المللی و پرتردد آزادشهر به جنگل گلستان حد فاصل مینودشت- گالیکش مطالبه به حق اهالی ۲ شهرستان از دولت سیزدهم است که با اتمام آن بسیاری از مشکلات منجمله وقوع متعدد تصادفات برطرف می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده بین المللی شمال - مشهد که درحوزه استان گلستان از شهرهای گرگان، علی‌آبادکتول، آزادشهر، مینودشت و گالیکش به سمت جنگل گلستان می‌گذرد، یکی از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای کشور است که مورد استفاده تعداد زیادی از زائران حرم رضوی ساکن در استان‌های شمالی از جمله گلستان و مازندران برای رفتن به مشهد و نیز اهالی استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی جهت حضور در مناطق خوش آب و هوای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق اعلام کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان روزانه بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در جاده بین المللی و ۲ بانده مینودشت - گالیکش تردد می‌کنند که کم عرض بودن جاده و نبود گاردریل برای جدا کردن مسیر رفت و برگشت خودروها و نیز وقوع حوادث رانندگی در این محور بویژه پیچ ابتدایی جاده از سمت مینودشت، ترس و نگرانی را در دل مردمان محلی ساکن در ۲ طرف جاده (روستاهای گو گل و پرسه سو) حاکم کرده است.

با پیگیری مردم، مسوولان و نماینده وقت چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی، عملیات اجرایی پروژه تعریض جاده مینودشت - گالیکش باحضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در دولت قبلی و شماری از مسوولان استانی، سوم اردیبهشت سال ۹۷ آغاز شد.

طبق وعده مسوولان وقت عملیات تعریض این جاده که بخشی از جاده بین‌ المللی شمال - مشهد است به‌طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر حد فاصل پلیس‌راه مینودشت تا ورودی شهر گالیکش قرار بود در مدت ۱۸ ماه با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی پایان یابد اما با گذشت بیش از سه سال، این پروژه زیرساختی به گفته مسوولان متولی اکنون به نیمه راه رسیده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یکی از اهالی روستای گوگل واقع در حاشیه این جاده به خبرنگار ایرنا گفت که مردم این روستا از سال‌های قبل به خاطر کم عرض بودن جاده هر روز شاهد تصادفات رانندگی بودند و از این جهت نگرانی و استرس زیادی بویژه برای فرزندان خود هنگام عبور از عرض جاده داشتند.

وی که خود را اکبر شیخی معرفی کرد، افزود: از سه سال پیش که عملیات تعریض این جاده آغاز شد، مردم بسیار خوشحال شدند و با وجود اقدامات ایمنی و دیوارهای بُتنی که دو طرف جاده و خانه‌های روستاییان احداث کردند، تا حدود زیادی از نگرانی مردم نیز کاسته شد.

وی اضافه کرد: اکنون تسریع در احداث ابنیه‌های باقی مانده و آسفالت این جاده که چند ماهی است، عملیات آن متوقف شده، مطالبه مردم است که امیدواریم دولت حجت الاسلام رییسی نسبت به تکمیل این پروژه مهم اقدام نمایند.

طبق اعلام کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، عرض فعلی جاده در محدوده مینودشت به گالیکش در شرق استان گلستان ۱۱ متر است که با انجام عملیات تعریض به حدود ۲ برابر افزایش یافته و این جاده چهار بانده می‌شود.

درهمین پیوند فرماندار گالیکش نیز با بیان اینکه تعریض و بهسازی جاده مینودشت - گالیکش از مطالبات مهم مردم منطقه است، گفت: با توجه به حجم بالای تردد در این مسیر ترانزیتی، تکمیل این پروژه با هدف کاهش سوانح رانندگی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

احمد تجری مفرد افزود: تلاش داریم با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متولی، نمایندگان مجلس و مسوولان استانی، ضمن رفع موانع و مشکلات موجود، این پروژه ظرف یک سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز گفت: پروژه تعریض جاده مینودشت - گالیکش بخشی از پروژه ملی تعریض مسیر آزادشهر به جنگل گلستان به حساب می‌آید که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد ریال است.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: تا کنون ۱۵۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی این پروژه هزینه شده و برخی اقدامات عمرانی از جمله خاکبرداری، خاکریزی، زیراساس و احداث ۳۰ دستگاه پل ۲ تا چهار متری انجام شده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه نیز در مجموع ۵۰ درصد است.

وی اظهار داشت: مشکلات جابجایی تاسیسات آب، برق و گاز و نیز تامین مصالح، همکاری ضعیف مردم در واگذاری زمین و بحث‌های حقوقی مرتبط به آن و نیز سختی تامین اعتبار به سبب مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها از جمله دلایل کندی عملیات اجرای این پروژه است.

رفیعی نژاد، اعتبار تخصیصی امسال برای اجرای این پروژه را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با همکاری نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران مینودشت و گالیکش پیگیری لازم برای جذب ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی و تکمیل و بهره‌برداری پروژه درحال انجام است.

۲ شهرستان مینودشت و گالیکش در مجموع حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارند و در شرق استان گلستان و در حاشیه جاده بین المللی گرگان - مشهد واقع اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.