| کد خبر: 250938 |

یک مقام مسئول مطرح کرد:

توسعه بندر ام القصر عراق تهدیدی برای موقعیت ایران است

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: تاکنون بعد از صدام و داعش مسیر عراق مسدود بود اما 2 سال است که تغییر رویکرد ترانزیتی بوجود آمده و این کشور در راستای نگاه توسعه دریامحور توسعه ام القصر را با همکاری ایتالیا در دستور کار دارد به طوری که قابل رقابت با فجیره و جبل علی خواهد بود و عراق می‌تواند به ترکیه و سوریه و مدیترانه متصل شود، مسیری که موازی با ایران و در واقع یک تهدید و یک هشدار برای کشور ما است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: تاکنون بعد از صدام و داعش مسیر عراق مسدود بود اما 2 سال است که تغییر رویکرد ترانزیتی بوجود آمده و این کشور در راستای نگاه توسعه دریامحور توسعه ام‌القصر را با همکاری ایتالیا در دستور کار دارد به طوری که قابل رقابت با فجیره و جبل علی خواهد بود و عراق می‌تواند به ترکیه و سوریه و مدیترانه متصل شود، مسیری که موازی با ایران و در واقع یک تهدید و یک هشدار برای کشور ما است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، جواد هدایتی در چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با بیان اینکه در 2 دهه گذشته رقابت در منطقه خاورمیانه و قفقاز بر سر توسعه کریدورهای ترانزیتی بوده و همه پتانسیل‌ها را ایران بواسطه موقعیت و مزیت حمل و نقل و ترانزیتی دارا است، اظهار داشت: اگر 3 کشور در حوزه پتانسیل ترانزیتی در دنیا موقعیت خاص داشته باشند یکی از آنها ایران است به طوری که این موقعیت در منطقه کشورها را به مرحله جنگ هم رسانده است. مثلا بخش عمده‌ای از دلیل جنگ اخیر در منطقه قفقاز بین آذربایجان و ارمنستان بر سر کریدور زنگزور بوده است. بنابراین استفاده از مزیت سرزمینی و ایجاد مسیر جدید در این حوزه مهم است.

وی با بیان اینکه جنگ اخیر روسیه با اکراین مزیت و اهمیت دسترسی به مسسیرهای ترانزیتی را دوچندان کرده و مزیت بر علت شده است، افزود: اکنون شاهدیم که روسیه به دنبال دسترسی به مسیر خلیج فارس است و این نشان از اهمیت دستیابی به دریا است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اهمیت مکران به لحاظ دسترسی به اقیانوس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید توسعه دریامحور را در دستور کار قرار دهیم تا از دنیا عقب نمانیم، سال‌ها در شمال تا جنوب به دلیل ناامنی در افغانستان و جنگ عراق یک مسیر انحصاری داشتیم اتفاقی که در 2 سال گذشته افتاده ایجاد مسیر موازی در کریدور شمال و جنوب است.

وی تصریح کرد: اکنون پاکستان در نظر دارد غیر از کراچی، گوادر را نیز توسعه دهد، چین سرمایه زیادی به این منطقه تزریق کرده در حالی که ما در نظر داشتیم این منطقه را با هند توسعه دهیم اما کاری پیش نبردیم.

هدایتی ادامه داد: اکنون پاکستان یک دیپلماسی را در این حوزه آغاز کرده و تفاهماتی را نیز با افغانستان داشته که مسیر را فعال کند، با کشورهای آسیای میانه نیز مناسباتی برقرار گرفته و حتی در نظر دارد که مسیر ریلی در افغانستان راه اندازی کند. این مسیر برای دور زدن ایران از سوی امریکا هم مورد حمایت قرار گرفته است.

وی با اشاره به مسیر عراق و اقدامات در این حوزه گفت: تاکنون بعد از صدام و داعش مسیر عراق مسدود بود اما 2 سال است که تغییر رویکرد ترانزیتی بوجود آمده و این کشور در راستای نگاه توسعه دریامحور توسعه ام‌القصر را با همکاری ایتالیا در دستور کار دارد به طوری که قابل رقابت با فجیره و جبل علی خواهد بود و عراق می‌تواند به ترکیه و سوریه و مدیترانه متصل شود، مسیری که موازی با ایران و در واقع یک تهدید و یک هشدار برای کشور ما است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت و سرمایه گذاری متناسب با مسیر شمال- جنوب خاطرنشان کرد: غیر از آن باید نسبت به بهره برداری و اتصال پس کرانه اقدام کنیم، اتصال پسکرانه جنوب نیاز به توسعه جدی دارد. باید شرایط اتصال و لجستیک داخل سرزمین را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تفکرات بین المللی در این حوزه داشته باشیم و سرمایه گذاری‌ها را تبدیل به ثروت کنیم، گفت: حضور در پیمان‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای و اوراسیا می‌تواند در حوزه ترانزیت کمک زیادی به ما داشته باشد.

هدایتی بیان داشت: اتصال به کشورهای منطقه باید به سمتی برود که هزینه ترانزیت از قلمرو کاهش یابد. اینکه یک تاجر روس و یا قزاق یک هفته منتظر تشریفات باشد کل پتانسیل از بین می‌رود. این در شرایطی است که انتقال کل بار از شمال تا جنوب دو روز زمان می‌برد اما یک هفته پشت مرز منتظر می‌ماند، در دنیا رقابت بر سر این است که 15 دقیقه معطلی را به 5 دقیقه برسانند ما هنوز به دنبال این هستیم که 7 روز معطلی پشت مرزها را را به 3 روز برسانیم، اگر می‌خواهیم رقابت کنیم باید به الزامات بین المللی فکر کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوشیروانزاده 0 0

    تحلیل عالی است . باید سیاستمداران کشوری زمان را برای حضور در گردش منطقه ای کالا از دست نداده و زمینه همگرایی های سیاسی و اقتصادی منطقه ای را برای رونق دهی به جریانات عبوری کالا داشته باشند . الان کورس نفس گیر کشورهای منطقه ای ایران ثبیت جایگاه خود در مسیر کریدورهای اقتصادی میباشد .