| کد خبر: 245225 |

◄ زیرساخت پذیرش بار ترانزیتی ۱۰ میلیون تنی وجود دارد؟

به دنبال رویکرد جدید کشور روسیه برای استفاده از مسیر ترانزیت ایران و هدفگذاری ایران برای جذب ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی جدید، این پرسش مطرح شده که آیا زیرساخت موجود در ایران می تواند امکان استفاده از این فرصت را فراهم کند؟

تین نیوز

به دنبال رویکرد جدید کشور روسیه برای استفاده از مسیر ترانزیت ایران و هدفگذاری ایران برای جذب ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی جدید، این پرسش در بین کارشناسان مطرح شده است که آیا زیرساخت موجود در ایران می تواند امکان استفاده از این فرصت را فراهم کند؟

به گزارش تین نیوز،  به عبارت دیگر کارشناسان می گویند آیا با وجود تراکم بار مقاصد معدنی که نیروی کشش موجود تکافوی کامل آن را نمی‌ دهد، انتظار جابحایی بار فشرده جدید ترانزیتی می تواند واقعیت پیدا کند؟

کارشناسان ریلی در شبکه های اجتماعی در پاسخ به این پرسش تاکید کرده اند که در شرایطی که اکنون حتی برای یک قطار مسافری از سمت شرق ظرفیتی وجود ندارد و در عین حال شرکت های معدنی به عدم انجام تعهدات حمل محموله ها معترض هستند،  چگونه می توان بارترانزیتی ۱۰ میلیون تنی را پذیرش کرد؟

به گفته کارشناسان لازم است این موضوع را در نظرگرفت که چه چیز را قربانی جابجایی بار داخلی می کنیم و اصولا ایجاد تعهد بین المللی که در چارچوب توافقنامه های سنگین تجاری، عدم پاسخگویی به آنها جرایم دیر کرد به همراه دارد، بدون فراهم شدن شرایط مناسب، منطقی است؟ آیا بحث ارز آوری به هر قیمتی تصمیم درستی است؟ و در حالی که ظرفیت لازم برای پذیرش تعهد ۱۰ میلیون تنی فراهم نیست، دل به دریا زدن و ورود به آن، مشکلات جدید حقوقی نخواهد داشت؟

کارشناسان همچنین این پرسش را مطرح می کنند که آیا این اقدام برای ایجاد درآمدی پایدار در شرایطی که خطوط ما نیازمند ده ها همت برای نوسازی و بهسازی هستند دوام خواهد داشت؟

به گفته آنان، اگر این پروژه ها موفق نباشند،  رقبای منطقه ای فرصت سازی کرده و زمینه کارهای آینده از بین خواهد رفت. 

ضمن این که احتمالا سرعت بازرگانی حمل کالای داخلی باز هم کاهشی شده و اقتصاد ذینفعان صنعت دچار بحران دیگری می‌ شود که آثارش روی قیمت تمام شده کالای داخلی نمایان و منجر به آثار تورمی جدید شده که به همه ذینفعان تحمیل خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، نخستین قطار کانتینری در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال -جنوب از روسیه به هندوستان از مبدا ایستگاه چخوف روسیه به مقصد بندر ناواشوا در هند ۶ تیر ماه با ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی وارد ایران شد.

این قطار حامل مواد عایق رطوبتی سقف پس از طی سه کشور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسید و از مسیر بندرعباس از طریق دریا به هند خواهد رسید.

 براساس توافقنامه‌ ای که به تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ۱۰ میلیون تن کالای روسی و سایر کشور‌های همسایه از مسیر ایران و با کریدور شمال-جنوب به هند انتقال داده می‌ شود.
 
انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در روسیه بالغ بر ۱۰ میلیون تن قرارداد ترانزیتی بسته شده گفت: مقرر شده قطار‌ها و خودرو‌های روسیه و ایران به طور مستقیم وارد دو کشور شوند و این هفته اولین قطار روسیه با ورود به خاک کشورمان به سمت بندر شهید رجایی بندرعباس حرکت می‌کند.
 
رستم قاسمی با بیان اینکه ۱۰ میلیون تن با قرارداد‌های دیگری که با کشور‌های دیگر بسته شده، حدود ۲۰ میلیون تن قرارداد ترانزیت از ایران را رقم زده است، بیان کرد: این عمل منابع بسیار بزرگی ایجاد می‌کند و برای کشور هم به لحاظ سیاسی، اجتماعی و امنیتی به‌عنوان یک جایگاه خاص ژئوپلیتیکی تأثیر‌گذار است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برنامه‌ای را در نظر داریم تا بزودی پس از تصویب در میان مقامات عالی کشور در چند روز آینده، تحول اساسی در حوزه ترانزیت کشور را رقم بزنیم و تحولی است که در ۳۰ سال گذشته به آن دست نیافته بودیم.
 
به گفته قاسمی این طرح ترانزیتی، تحول در حوزه هواپیمایی، حمل و نقل ریلی و ... را به‌دنبال دارد تا بتوانیم از ظرفیت‌های کریدور‌های کشور بهره بگیریم.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.