| کد خبر: 193552 |

جلوگیری از قاچاق کالا با ایجاد سامانه جامع انبارها توسط سازمان صمت

همه صاحبان انبارها موظف شدند که هر کالایی که تولید یا وارد کشور می‌کنند، مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالای ورودی و خروجی را در این سامانه ثبت کنند.

تین نیوز

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان با اشاره به ایجاد سامانه جامع انبارها و نگهداری کالا برای جلوگیری از قاچاق کالا خبر داد و گفت: همه صاحبان انبارها موظف شدند که هر کالایی که تولید یا وارد کشور می‌کنند، مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالای ورودی و خروجی را در این سامانه ثبت کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، محمود خانزاده درباره چگونگی توزیع کالا در استان گیلان اظهار کرد: بر اساس بند 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در دی ماه سال 92 تصویب شد و نیز بند 10 دستور العمل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با کالای مصوب بهمن 95، سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف شد تا با همکاری دستگاه‌ها و سایر نهادهای قانونی اقدام لازم جهت ثبت مشخصات کلیه انبارها و مراکز نگهدای کالاها را در یک سامانه مهیا کند.

وی با بیان اینکه سازمان صمت از سال 96 به دنبال ایجاد یک سامانه ثبت مشخصات کالا بود، گفت: در نهایت از سال گذشته سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع انبارها و نگهداری کالا (www.nwms.ir) فراهم شد و همه صاحبان انبارها موظف شدند که هر کالایی که تولید یا وارد کشور می‌کنند، مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالای ورودی و خروجی را در این سامانه ثبت کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان هدف از ایجاد سامانه جامع انبارها را شناسایی کالاهای قاچاق و مبارزه با احتکار عنوان و تصریح کرد: در مبحث نخست اولویت کالایی در نظر گرفته شد، به این معنا که اطلاعاتی مانند چگونگی ورود کالاهای 25 گانه‌ای که  دولت با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌کند (مانند برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ذرت، دانه‌های دامی، انواع کودهای شیمیایی، شکرخام، خمیر کاغذ، چای خشک، تجهیزات ضروری پزشکی، ماشین‌آلات تولید کننده کالاهای اساسی، کمباین و نشاکار برنج و غیره)، چگونگی بارگیری و تخلیه و توزیع این کالاها در این سامانه به ثبت برسند.

خانزاده با تأکید بر اولویت قرار دادن ثبت مشخصات کالاهای 25 گانه در سامانه انبارها توسط هر فردی که مالک مکان، مرکز، انبار سرپوشیده یا رو باز و یا سرپوشیده بدون دیوار است، افزود: تمامی این افراد باید کالاهای خود را که با اولویت کالاهای 25 گانه‌ خریداری شده و وارداتی به کشور با ارز 4200 تومانی در سامانه جامع انبارها به ثبت برسانند.

وی با بیان اینکه کارکنان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور برای کسانی که انبار شناخته شده نداشته باشند بارنامه صادر نمی‌کنند، گفت: این امر بدین معناست که اگر کالایی وارد بندر امام می‌شود از همانجا باید فهمیده شود که این کالا به کجا حمل خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان، ساماندهی نبودن کدهای پستی برخی از انبارها در گذشته را یکی از مشکلات توزیع و ثبت مشخصات کالا دانست و گفت: تمامی انباردارانی که کدپستی آنها ساماندهی نشده باید به سامانه جامع انبارها مراجعه کنند و کدهای پستی خود را اصلاح کنند در غیر این صورت کالایی برایشان ثبت نمی‌شود.

خانزاده با بیان اینکه شش هزار و 736 انبار در سامانه جامع انبارها به ثبت رسیده است، تصریح کرد: در تمامی شهرستان‌های گیلان کارگروه‌هایی به ریاست فرمانداران شهرستان تشکیل شد و تمام دستگاه‌ها زیر مجموعه این کارگروه‌ها هستند و باید به زیر مجموعه‌های خود اعلام کنند که مشخصات کالاهای انبار خود را وارد این سامانه کنند و اگر انباری وارد سامانه نشود، گشت‌های بازرسی و نیروی انتظامی کالای موجود در آن مرکز را به عنوان کالای قاچاق ضبط می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرونده متخلفینی که مشخصات کالای خود را در سامانه به ثبت نرسانند به تعزیرات حکومتی فرستاده می‌شود، افزود: اگر ارزش ریالی این کالاها زیر 10 میلیون تومان باشد می‌تواند توسط سازمان تعزیرات حکومتی جریمه شود و یا اگر ارزش کالا بالای 10 میلیون تومان باشد به دادستانی سپرده می‌شود که حتی ممکن است برای صاحبان کالا حکم حبس داده شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گیلان با اذعان به اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا میزان قاچاق کاهش می‌یابد، گفت: اکنون به تمام واحدهای تولیدی و عمده فروشان اعلام شده بنابراین همه مطلع هستند و اگر کوتاهی کرده و آمارشان را در سامانه وارد نکنند تخلف محسوب می‌شود.

خانزاده با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، نظیر قیمت نامتعارف کالا، مشاهده احتکار و یا انبارهای ثبت نشده در سامانه جامع نگهداری کالا می‌توانند با تلفن 124 ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند، افزود: سازمان صمت با همکاری اتاق‌های اصناف و سازمان‌هایی نظیر مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گشت‌هایی در طول هفته دارد و تمامی موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.