| کد خبر: 174371 |

◄ مسافرت دریایی از بندر بوشهر به دوحه از سر گرفته می‌شود

بندر بوشهر به بنادر کشورهای عربستان، قطر و بحرین نزدیک‌ترین بعد مسافت دریایی را دارد.

تین نیوز

مدیرکل بنادرودریانوردی بوشهر، گفت: تا پایان سال جاری با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب اسکله بین‌المللی مسافربری و گردشگری این اداره‌کل مسافرت‌های خارجی به مقصد دوحه پایتخت کشور قطر مهیا خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از سازمان بنادرودریانوردی بوشهر، سیاوش ارجمندزاده افزود: بندر بوشهر به بنادر کشورهای عربستان، قطر و بحرین نزدیک‌ترین بعد مسافت دریایی را دارد.

وی اظهار کرد: چندین سال است که مسافرت‌های دریایی بوشهر به جزیره خارگ محدودشده است و تلاش برای استفاده از این ظرفیت در دستور کار قرارگرفته است.

ارجمندزاده یادآور شد: در مرحله نخست ازسرگیری مسافرت‌های دریایی خارجی از مبدا بندر بوشهر دوحه قطر در قالب تردد شناورهای باری و مسافری انجام خواهد شد.

وی گفت: در این راستا کار مطالعه بازسازی ترمینال مسافری، بهسازی اسکله و لایروبی آن در حال انجام است.

ارجمندزاده افزود: با تحقق این مهم علاوه بر فراهم شدن زمینه حمل‌ونقل مسافر امکان صادرات بار از طریق خط کشتیرانی بوشهر –قطر فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به بازدیدهای هیات قطری از بندر بوشهر تعاملات سازنده و موثری در ارتباط با توسعه مراودات تجاری بوشهر و قطر فراهم‌شده است.

ارجمندزاده افزود: در شش‌ماهه نخست امسال حجم تخلیه و بارگیری از یک‌میلیون و ۳۹۱ به یک‌میلیون و ۴۲۲ هزار تن با ۲ درصد افزایش یافت که عمده این رشد در عرصه صادرات محقق شده است.

وی اظهار داشت: عمده رشد کالاهای صادراتی از بنادر بوشهر به مقصد کشور قطر بوده که دراین‌ارتباط افزایشی ۴, ۵ برابری صادرات از بندر دیر را تجربه کردیم.

ارجمندزاده ادامه داد: در ارتباط با تردد شناورهای زیر و فراتر از یک هزار تن و هم‌چنین اقیانوس‌پیما در بنادر بوشهر نیز شاهد افزایش یک‌درصدی در شش‌ماهه ابتدای سال جاری هستیم.

وی افزود: میزان حمل‌ونقل کالای کانتینری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی کاهش دارد که پیش‌بینی‌شده در نیمه دوم سال شاهد جبران این کاهش باشیم.

مدیرکل بنادرودریانوردی بوشهر ادامه داد: در مدت شش‌ماهه امسال حمل‌ونقل مسافر به از بنادر بوشهر و گناوه به مقصد جزیره خارگ ۲۱‌درصد رشد دارد.

وی در ارتباط با عمق کانال دسترسی بندر بوشهر نیز گفت: عمق این کانال در سال ۸۷ به ۱۰, ۸ متر افزایش یافت که در نبود کارهای مرتبط با نگهداری عمق آن به ۸.۵ متر کاهش پیداکرده است.

ارجمندزاده اظهار داشت: اکنون برنامه‌ریزی برای افزایش عمق کانال تا ۱۰, ۸ متر بااعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی عنوان کرد: این میزان لایروبی امکان تردد کشتی‌های ۳۰‌هزار تن را در بوشهر فراهم می‌کند که در زمان مد کامل تردد کشتی‌های ۵۰‌هزار تنی نیز امکان‌پذیر است.

مدیرکل بنادرودریانوردی بوشهر بابیان این‌که افزایش عمق کانال بندر بوشهر تا ۱۲‌متر نیز در دستور کار قرار دارد ادامه داد: پروژه احداث تاسیسات و زیرساخت‌های جزیره نگین در زمینه آب، برق، تلفن و گاز اکنون با ۶۳۰‌میلیارد ریال در حال انجام است.

ارجمندزاده ادامه داد: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین به طول ۱۰ کیلومتری در حال انجام است که با تحقق این مهم فعالیت‌های بندری از بوشهر به مجتمع یادشده منتقل و از حجم ترافیک خودروهای سنگین در بوشهر به میزان قابل‌توجهی کاسته می‌شود.

وی یادآور شد: جاده احداثی در قالب ۲ باند رفت‌وبرگشت و به‌صورت بزرگراه اجرا می‌شود.

ارجمندزاده در ارتباط با بندر دیر به‌عنوان یکی از بنادر مهم استان در موضوع صادرات به قطر نیز گفت: مطالعات احداث ۲۰۰ متر اسکه جدید که در آن رمپ نیز دیده‌شده اکنون در دست اقدام است.

وی گفت: این پروژه بیشتر باهدف بارگیری لندیگرافت و صادرات است.

ارجمندزاده در ارتباط با اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین نیز اظهار داشت: فاز نخست این پروژه با ۹۰۰‌میلیارد ریال اعتبار به طول ۳۰۰ متر اجراشده که پیش‌بینی‌شده در سفر وزیر راه به بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی یادآور شد: این پروژه به‌عنوان نخستین پروژه در بنادر کشور است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجراشده است.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی بوشهر نیز گفت: پیشینه بازرگانی مردم، بنادر متعدد و بالاترین طول نوار ساحلی با خلیج‌فارس ظرفیت بالقوه‌ای برای فعالیت در این بخش به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌ای این استان محسوب می‌شود.

اکبر اقبال مجرد افزود: تسهیل فعالیت‌های تجاری و دریانوردی برای مردم بوشهر از طریق ایجاد زیرساخت‌های بندری و تصویب قوانین کارگشاه زمینه‌ساز توسعه پایدار را فراهم خواهد کرد.

وی یادآور شد: هرچند اقدام‌های خوبی برای توسعه و تجهیز بنادر بوشهر انجام‌شده است اما فعالان این بخش همچنان مطالباتی دارند که تحقق آن روند تجارت و بازرگانی را سرعت خواهد بخشید.

مدیرکل بنادرودریانوردی بوشهر در ادامه بازدیدهای خود از دفتر روزنامه‌های پیام عسلویه، بامداد جنوب و پایگاه خبری و هفته‌نامه خلیج‌فارس دیدن کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.