سنگینی بار ترانزیتی بر دوش جاده های باریک سردشت
سردشت در مجموع ۸۲۵ کیلومتر راه دارد اما سهم این شهرستان مرزی از راه اصلی ناچیز و فاقد بزرگراه است، در حالی که جاده های باریک و کم عرض سردشت، معبری برای تردد خودروهای سنگین ترانزیتی هم به شمار می روند.
سردشت در مجموع ۸۲۵ کیلومتر راه دارد اما سهم این شهرستان مرزی از راه اصلی ناچیز و فاقد بزرگراه است، در حالی که جاده های باریک و کم عرض سردشت، معبری برای تردد خودروهای سنگین ترانزیتی هم به شمار می روند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، همگان سردشت را به عنوان شهری سرسبز و با جاذبه های متنوع گردشگری مانند ۹۰ هزار هکتار جنگل، دریاچه سد و رودخانه زاب، آبشارهای شلماش و رزگه، چشمه آب معدنی گراوان، گردنه زمزیران، دشت وزینه، تفرجگاه های خدر آباد، دره گرژال و منطقه زیبا و رویایی بیوران می شناسند.
ثبت سالانه ۷۰۰ میلی متر تا یک متر بارندگی در سال سردشت را به سرسبزترین و پربارش ترین شهر آذربایجان غربی تبدیل کرده است و همین امر باعث شده که علاوه انبوع جنگل های سردشت، رودخانه ها و چشمه سارهای پرآبی در مناطق مختلف این شهرستان در طول سال پذیرای گردشگران و مسافران باشد.
۲ مرز «کیله» و «قاسم ره ش» و ۲ بازارچه مرزی مصوب کیله و «اشکان» بر زیبایی ها، سردشت افزوده، هر چند مدتی است تنها مرز کیله فعال است اما اکنون با راه اندازی پایانه مرزی و گمرک در این مرز علاوه بر مسافران، روزانه ده ها خودرو سبک و سنگین از جاده های باریک سردشت خود را به مرز می رسانند.
شاید برایتان جالب باشد که مرز کیله تا سردشت ۱۸ کیلومتر و تا شهر قلعه دیزه اقلیم کردستان عراق ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور است.
اما در کنار این زیبایی هایی که در مورد سردشت گفته شد، این شهرستان در زمینه زیرساخت ها از جمله راه دسترسی یکی از شهرستان های کم برخوردار در آذربایجان غربی است و علاوه بر اینکه حمل و نقل ریلی و هوایی ندارد، بحث حمل و نقل زمینی در سردشت هم چندان جای تعریفی نیست.
سردشت و میرآباد در مجموع دارای ۸۲۵ کیلومتر راه هستند که از این مقدار ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۰۵ کیلومتر راه اصلی (بین شهری) و ۱۷۰ کیلومتر راه مرزی (فرعی) در محورهای کیله، قاسم ره ش و بیتوش است.
نکته قابل تامل این است سهم سردشت از بزرگ راه صفر و تنها ۲۵ کیلومتر راه اصلی (عرض ۱۱ متری) دارد و مابقی راه های این شهرستان راه فرعی و روستایی به شمار می رود که در بخش راه روستایی هم از مجموع ۵۵۰ کیلومتر راه در ۲۷۰ روستای این شهرستان، ۲۷۰ کیلومتر آسفالت و مابقی خاکی و شوسه است.
سردشت علاوه بر مرز کیله (ارتباط با اقلیم کردستان عراق)، راه دسترسی به بانه در استان کردستان، مهاباد، بوکان و پیرانشهر هم دارد که بر اهمیت و تاثیر راه در توسعه و شکوفایی این شهرستان مرزی افزده است.
مسیر سردشت - مرز کیله به طول ۱۸ کیلومتر که از آن به حیاتی ترین جاده در سردشت یاد می شود، در واقع یک راه فرعی با مشخصات راه روستایی و عرض آن ۶ متر است که این راه باریک باید رنج سنگینی خودروهای بار ترانزیتی را تحمل کند.
اهمیت و منفعت مرز کیله تنها مربوط به سردشت نیست، سال گذشته ۴۶۱ هزار تُن کالا به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار از مرز کیله صادر و ۳.۵ میلیون دلار انواع کالا اغلب شامل لوازم خانگی و برقی از طریق این مرز وارد کشور شد و ۱۴۰ هزار نفر هم از این مرز تردد کردند.
مسیر سردشت - بانه (استان کردستان) هم به طول ۶۵ کیلومتر یکی از شریان های حیاتی این شهرستان به شمار می رود و سهم سردشت ۲۲ کیلومتر است که این مسیر هم تنها ۱۲ کیلومتر راه اصلی و مابقی هم راه فرعی با عرض ۷.۵ متر است.
مسیر سردشت - مهاباد هم به طول ۱۳۵ کیلومتر یکی از پرترددترین جاده های این شهرستان است که سهم سردشت ۳۸ کیلومتر و تا نزدیکی قهوخانه معروف «قوله سموره» است و این جاده هم تنها هشت کیلومتر ابتدای آن اصلی و مابقی فرعی است.
این مسیر یکی از سخت گذرترین جاده های بین شهری در جنوب آذربایجان غربی است که به دلیل قرار گرفتن ۲ گردنه «جه واله ره شان» و «زمزیران» و بیش از ۱۰۰ پیچ تند و حادثه خیز جاده ای، تردد در آن بسیار سخت و طاقت فرسا است.
هر چند در سال های قبل مطالعاتی برای احداث ۲ تونل و حذف این ۲ گردنه در این مسیر بین شهری انجام شده بود اما به گفته کارشناسان امر، به دلیل هزینه بالای آن طرح توجیه اقتصادی نداشت و از دستور کار دستگاه های متولی خارج شد.
سومین مسیر مهم در سردشت، مسیر سردشت- میرآباد- پیرانشهر به طول ۹۶ کیلومتر و سهم سردشت و میرآباد از این مسیر ۴۵ کیلومتر است که چهار کیلومتر ابتدایی آن راه اصلی و مابقی آن راه فرعی به شمار می رود.
این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبور رودخانه زاب و شیب زیادکوه های اطراف آن، بیشترین آمار رانش و مسدود شدن جاده به دلیل ریزش کوه و بارش برف در طول فصل های پاییز و زمستان هم دارد.
چهارمین مسیر هم جاده سردشت - بوکان در مجموع ۱۰۵ کیلومتر مسافت دارد که از این مقدار ۷۷ کیلومتر آن در حوزه شهرستان بوکان و ۲۸ کیلومتر دیگر در شهرستان سردشت قرار دارد.
این مسیر هم مشخصات یک جاده روستایی را دارد و هم اکنون چهار کیلومتر انتهایی حوزه استحفاظی سردشت و هفت کیلومتر در حوزه استحفاظی بوکان هر چند زیرساخت های آن مانند پُل و خاکبرداری انجام شده اما همچنان بدون آسفالت و شوسه است.
تکمیل و بازگشایی جاده بوکان- سردشت می تواند علاوه بر تسهیل در تردد مسافران و کاهش هزینه های حمل و نقل در این ۲ شهرستان، نقش مهمی در صادرات و واردات کالا از طریق مرز کیله سردشت داشته باشد و می تواند به یکی از مسیرهای مهم و اقتصادی تبدیل شود.
اما طبق گفته کارشناسان حوزه راه سردشت، امسال برنامه ریزی ها در این شهرستان برای آسفالت و روکش ۶۳ کیلومتر از محورهای روستایی و بین شهری با اعتبار یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.
هر چند این اعتبارات حوزه راه که تنها بخشی از آن هم تخصیص پیدا می کند، در برخی مناطق کشور می تواند مفید باشد اما در شهرستان سردشت که مسیرهای آن کوهستانی و سخت گذر است نیازمند توجه ویژه ای است.
حال با توجه به تاکیدات دولت چهاردهم و استاندار آذربایجان غربی بر بازگشایی مرزها و متنفع شدن ساکنان مناطق مرزی از مزایای مرزها، اهمیت راه های دسترسی در شهرستان های مرزی از جمله سردشت هم باید مورد توجه قرار گیرد.
ارتقاء جاده های سردشت به یکی از مطالبات مردم این منطقه تبدیل شده است و چند روز قبل هم «کمال حسین پور» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در مجلس بر آن تاکید کرد.
شهرستان مرزی سردشت با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
با ابراز تاسف زیاد از وضعیت جاده ها و خدمات کم ارائه شده در اولین شهر شیمیایی شده ی جهان، شهری پر از مردان و زنان غیور که در برابر حکومت بعثی با جان و مال خود مانند سپر از کشور عزیزمون دفاع کردند تا ما در آرامش باشیم. اولین برای شیمیایی شدن ،آخرین برای خدمت رسانی و و ضعیت جاده ای.