| کد خبر: 97103 |

ظهور رقیبی تازه برای بوئینگ و ایرباس

ساخت هواپیمای پهن پیکربرنامه مشترک چین و روسیه

تین‌نیوز| روسیه و چین به‌تازگی از ایجاد گروه کارشناسی طراحی و ساخت موتور سنگین با قدرت کششی تا ۳۵ تن برای هواپیمای پهن‌پیکر تولید مشترک دو کشور خبر داده‌اند که قرار است سال ۲۰۲۵میلادی به بازار عرضه شود.

شرکت متحده موتورسازی روسیه (UCA) با اعلام این خبر، تصریح کرد که درحال‌حاضر تفاهمنامه همکاری بررسی شده و مراحل بعدی نیز درحال آماده شدن است که باید به امضای دو طرف برسد. روسیه و چین خرداد۹۳ (ژوئن۲۰۱۴) قرارداد ساخت مشترک هواپیمای پهن‌پیکر دورپرواز با برد ۱۲ هزار کیلومتر، پیشرفته‌تر از نوع روسی ایل-۹۶ با گنجایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ سرنشین را امضا کردند و انتظار می‌رود نخستین نمونه تا سال ۲۰۲۳م تکمیل و ۲۰۲۵م نیز به فروش برسد. این موافقتنامه در زمینه طراحی، ساخت، فروش و خدمات پس از فروش موتورهای هواپیماهای پهن‌پیکر است و در مراسم امضای آن یوری سالوسار از شرکت متحده موتورسازی روسیه (UCA) و جین ژوانگلونگ از شرکت هواپیماسازی چینی COMAC حضور داشتند. بنابر آنچه در متن این قرارداد آمده، پایگاه اصلی تولیدات مشترک این دو کشور در چین قرار خواهد داشت.

به باور کارشناسان، این همکاری مشترک برای دو کشوری که از ویژگی‌های خوب و منحصری برخوردارند، می‌تواند زنگ خطر را برای شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به صدا درآورد. این دو کشور درنظر دارند با تولیدات خود، بوئینگ و ایرباس که درحال‌حاضر ۸۰ درصد بازار هواپیماهای دورپرواز را دراختیار دارند، کنار بزند و بازار تازه‌ای برای خود ایجاد کند. چین اکنون در زمینه سرمایه‌گذاری، بازاریابی و فناوری شرایط مناسبی دارد و روسیه نیز در زمینه طراحی و پژوهش‌های علمی از قدرت زیادی برخوردار است. چین که در صنعت هواپیماسازی نظامی و مسافری نسبت به فعالان اروپایی، امریکایی و روسی تازه‌کار به شمار می‌آید، درنظر دارد با همکاری روسیه، استفاده از آخرین فناوری‌ها برای تولید مشترک هواپیما را آغاز کند و به دانش فنی مورد نیاز دست یابد. این مسئله سبب می‌شود ضمن تامین نیازهای گسترده داخلی، بتواند افق صادراتی این صنعت را نیز تنظیم کند.
 
برنامه چین برای پیشرفت در بازار هوافضا
چین که چند سالی است با راه‌اندازی مراکز پژوهشی، علمی و فنی، همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای مختلف شروع کرده، همواره تلاش دارد برای ساخت محصولات مربوط به صنعت هوافضای خود بیشتر از محصولات بومی استفاده کند. این کشور پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال تولید انبوه هواپیماهای مسافری بومی است و به‌زودی می‌تواند با شرکت‌های هواپیمایی بزرگی چون ایرباس و بوئینگ رقابت کند. این کشور برای افزایش دانش فنی خود، تصمیم گرفته همکاری خود را با روسیه گسترش دهد. چین تاکنون توانسته است سفارش تولید ۴۵۰ هواپیمای «سی۹۱۹» را از سوی ۱۸ کشور جهان دریافت کند. این هواپیما دومین مدل هواپیمای بزرگ چین است که با اتکا به توان داخلی، طراحی و ساخته می‌شود که موتور جدید با مصرف کم، سروصدای پایین‌تر، ایجاد آلایندگی کمتر و قابلیت دوام پرواز بیشتر از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید. کارشناسان چینی معتقدند ورود آن به بازار صنعت هوایی می‌تواند به فروش هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ ۷۳۷، ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۱۹ که با این هواپیمای چینی در یک رده قرار دارند، آسیب بزند. هرچند تحلیلگران معتقدند هواپیمای «سی۹۱۹» می‌تواند در بازار چین سهم قابل‌توجهی داشته باشد، اما سال‌ها طول می‌کشد تا توان رقابت با ایرباس و بوئینگ را به‌دست آورد.

همزمان با این موضوع، ایرباس پیش‌بینی کرد که چین تا سال ۱۴۱۲( ۲۰۳۳ میلادی)، به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ هواپیمای مسافری جدید نیاز خواهد داشت که ارزش کل بازار داخلی این کشور را به ۸۲۰ میلیارد دلار می‌رساند. بر همین اساس انتظار می‌رود بازار داخلی چین تا ۲۰ سال آینده، ۱۷ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص دهد. این هواپیما که شرکت سازنده آن قصد دارد سالانه ۱۵۰ فروند از آن را تولید کند، با همکاری شرکت‌های خارجی مانند «سافران» فرانسه، «جنرال‌الکتریک» امریکا و «آریتکس» اسپانیا ساخته می‌شود.

علاوه‌بر این دولت چین در تلاش است با معرفی مدل جدید هواپیمای مسافری دوموتوره توربینی خود، که توانایی جابه‌جایی مسافران کمتری را دارد، ضمن جذب مشتریان جدید، یک سوم بازار هواپیماهای توربینی دو موتوره دنیا را به‌دست آورد. چین در سال۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) از آغاز همکاری خود با روسیه در زمینه ساخت هواپیماهای مسافری غول‌پیکر و دورپرواز خبر داده بود. این کشور چند سالی است با راه‌اندازی مراکز پژوهشی، علمی و فنی، همکاری‌های گسترده‌ای با کشورهای مختلف شروع کرده و تلاش دارد برای ساخت محصولات مربوط به صنعت هوافضا، بیشتر از محصولات بومی استفاده کند. علاوه‌بر این چین در قراردادی با شرکت هواپیمایی خصوصی «هنان ابروی ایرکرافت» روسیه اعلام کرد که کارخانه این شرکت هواپیماسازی تا سال۱۳۹۷ (۲۰۱۸م) در شهر «ژنگ ژو» مرکز استان «هنان» راه‌اندازی می‌شود و پس از آن تولید مشترک این دو کشور آغاز خواهد شد.
 
مواضع روسیه در همکاری با چین
مسکو نیز که از سوی اتحادیه اروپا و امریکا تحریم شده بود، پکن را بهترین گزینه همکاری برای فرار از فشارهای اقتصادی ارزیابی کرد و با امضای قرارداد همکاری‌های کلان به‌ویژه در صنعت هوافضا به دنبال راهی برای برای رهایی از فشارهای اقتصادی رفت. صنعت هواپیماسازی روسیه با فعالیت بیش از ۳۵۶هزار نفر در این بخش از صنعت، نبض صنایع روسیه به شمار می‌آید. صنعت هواپیماسازی روسیه درحال‌حاضر مجموعه‌ای از هواپیماهای نظامی بین‌المللی، غیرنظامی و بیش از ۱۴۱ نوع هلیکوپتر را به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کند.

این کشور که پیش‌تر نیز تلاش‌های گسترده برای همکاری با چین برای تولید هواپیماهای غیرنظامی با برد مسافت کوتاه شروع کرده بود، با امضای قرارداد تولید موتور هواپیمای پهن‌پیکر و تجهیزات مرتبط با آن قصد دارد دامنه فعالیت خود را با تقویت بخش تولیدات هوایی بیش از پیش گسترش دهد. دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با تلویزیون ان‌تی‌وی با تاکید بر اینکه روسیه باید صنعت هواپیماسازی خود را داشته باشد، گفت: ساده‌ترین الزام برای کشور بزرگی مانند روسیه، داشتن صنعت هواپیماسازی و تقویت آن است. ما در این زمینه گام‌های بلندی برداشته و توانسته‌ایم تولید هواپیماهای جنگی را افزایش دهیم؛ به عنوان نمونه تولید هواپیمای ایلیوشین ۷۶ را از تاشکند به اولیانوفسک منتقل کرده و توانسته‌ایم هواپیمایی بسیار مدرن تولید کنیم. وی افزود: امیدواریم که مطابق برنامه ازپیش تعیین شده، بتوانیم تولید سری جدید موتورهای پیشرفته را از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز و به این وسیله انقلابی در صنعت هواپیماسازی خود ایجاد کنیم.

یوری آدامز لیو سوری، مدیر شرکت متحده موتورسازی روسیه در این زمینه گفت: هدف از اجرای این طرح، رقابت با تولیدات شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس از جمله بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A۳۸۰ است. وی دلیل انتخاب چین برای اجرای این طرح مشترک را رشد قابل‌توجه پکن در حوزه فناوری هوافضا دانست و اعلام کرد: روسیه تمایل دارد با چین در زمینه تولید هواپیماهای مسافری جدید همکاری داشته باشد. لیو سوری پیش‌بینی کرد که این همکاری مشترک منجر به تصاحب ۱۰ درصد بازار جهان در سال‌های آینده شود و محصول مشترک دو کشور، به رقیبی نیرومند برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس تبدیل شود. این هواپیما با دو موتور پرقدرت با قابلیت استفاده از مواد ترکیبی خواهد توانست ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر را در مسافت‌های طولانی تا ۱۲ هزار کیلومتر جابه‌جا کند.

در این میان ایران به دلیل روابط خوب خود با چین و روسیه و نیاز شدید به نوسازی ناوگان هوایی می‌تواند مشتری مناسب برای تولیدات مشترک این دو کشور در زمینه هواپیماها و موتور هواپیماهای پهن‌پیکر به شمار آید. علاوه‌بر این در صورت موفقیت همکاری صنعتی چین و روسیه می‌توان امیدوار بود که ایران به عنوان سومین شریک در تولیدات صنعتی هوایی این کشورها حضور یابد و از این راه دانش فنی خود را نیز ارتقا بخشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.