| کد خبر: 91613 |

آزادراه شیراز – اصفهان تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی کشور

تین نیوز | آزادراه شیراز – اصفهان که هم اینک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی در استان فارس از آن یاد می شود، در صورت اجرا و بهره برداری می تواند تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی کشور باشد.

 

انجام مطالعات اولیه این پروژه به سال 1352 باز می گردد که به دنبال پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، روند ساخت آن متوقف شد اما در سال 1392 عملیات اجرای آن با مشارکت وزارت راه و شهرسازی (کارفرما معاونت ساخت و توسعه آزاد راهها) (50 درصد) و وزارت دفاع و پشتیبانی (50 درصد) آغاز شد.

طول آزاد راه شیراز – اصفهان 217 کیلومتر است که با اجرای آن فاصله 470 کیلومتری بین این دو شهر 134 کیلومتر کاهش می یابد که این به معنای کاهش 2 ساعته زمان سفر است.

علاوه بر کمک به تکمیل کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی، این پروژه در کاهش 136 میلیون لیتری مصرف سوخت در سال اول بهره برداری، افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز تصادفات و وارد آمدن خسارت به میزان 180 میلیارد ریال و شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی استان های فارس، اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در اجرای این پروژه بزرگ و مهم، به مساله حفظ محیط زیست و رعایت حقوق مالکانه کشاورزان و باغداران نیز توجه ویژه شده است.

در اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان که بی تردید در رونق صنعت گردشگری فارس نیز تاثیرگذار
خواهد بود، سعی شده که چشم اندازهای طبیعی و زیبای مسیر به خوبی حفظ شود.

این پروژه برای نخستین بار در کشور با استفاده از فناوری پوشش بتنی به جای آسفالت در حال اجراست که با توجه به تجارب جهانی، استفاده از این روش نوین می تواند آینده صنعت راهسازی ایران را هم متحول کند.

این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف قیر و پایین آمدن هزینه اجرا، از دوام بیشتری نیز برخوردار است.

استاندار فارس در جریان بازدید 12 ساعته چند روز گذشته خود از این پروژه که به همراه معاون آزاد راه های وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت، با اشاره به اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: امیدواریم با توجه به این تخصیص اعتبار و عزم دولت برای اجرای آن، در هفته دولت سال 97 شاهد بهره برداری از آن باشیم.

سید محمد علی افشانی افزود: مقایسه این بازدید با بازدیدی که حدود 6 ماه پیش انجام شد بیانگر این مطلب است که پیگیری ها نتیجه بخش بوده و اقدامات خوبی در این مدت انجام شده است.

وی، با اشاره به پیشرفت 32 درصدی پروژه آزادراه شیراز - اصفهان بیان کرد: برای تسریع در اجرای این پروژه، مدیریت ارشد استان دیدارهایی با معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع داشته است که با توجه به تاکید دکتر روحانی بر لزوم شتاب بخشیدن به اجرای این پروژه در سفر اردیبهشت سال 92 خود به این استان، به نظر می رسد زمینه فعال شدن و اجرای سریع این پروژه فراهم شده است.

او اظهار کرد: از آنجا که فارس تنها استان پهناور کشور است که فاقد آزادراه بوده و از بزرگراه های بسیار محدودی نیز برخوردار است، و با توجه به جمعیت پنج میلیون نفری آن که سبب ایجاد ترافیک های سنگین در محورهای مواصلاتی آن شده و همچنین موقعیت خاص آن نسبت به استان های همجوار و بالا بودن میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای، اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان امری کاملا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
 

 
 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.