| کد خبر: 8183 |

تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید ۱۰۰۰ واگن باری / ‌لزوم افزایش سهم صنعت ریلی از درآمد هدفمندی

تین نیوز | مدیرعامل یک شرکت ریلی با اشاره به برنامه‌ریزی امسال برای ‌خرید ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و ۲۰۰ دستگاه واگن لبه‌بلند از محل تسهیلات وجوه اداره‌شده، گفت: بخش ریلی بیشترین مزیت را بین رشته‌های حمل‌و‌نقلی دارد و باید بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی نرخ سوخت به این سیستم تزریق شود.
 
محمد ساطعی اظهار داشت: در سال‌های اخیر با رشد خصوصی‌سازی صنعت ریلی به‌ ویژه در عرصه مالکیت و بهره‌برداری از ناوگان ریلی، حدود 27 شرکت خصوصی حمل و نقل ریلی بار شکل گرفت؛ در حال حاضر حدود 51 شرکت‌‌ خصوصی در عرصه ریلی فعالیت می‌کنند که از این تعداد درحدود 27 شرکت خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی بار است.
 
وی با اشاره به لزوم توسعه ناوگان ریلی طبق اهداف سند چشم‌انداز برای دستیابی به هدف‌گذاری جابه‌‌جایی بیش از 30 درصد بار کشور با قطار، ادامه داد: مهمترین برنامه توسعه شرکت‌های خصوصی را می‌توان به صورت کلی توسعه ناوگان ریلی شامل لکوموتیو و واگن‌ها برشمرد.
 
ساطعی بیان کرد: همچنین مدیریت هزینه‌های تعمیر و نگهداری و تامین قطعات مورد نیاز ناوگان، از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های خصوصی حمل بار است.
 
وی ادامه داد: حضور بیش از 80 شرکت داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته نشان از توان و عزم این شرکت‌ها برای حضور فعال به ویژه در زمینه تولید و تأمین ناوگان ریلی است.
 
مدیرعامل سینا ریل پارس بیان کرد: با در نظر گرفتن این موارد، آشنایی بیشتر با تولیدکنندگان، مشاهده همه جانبه آخرین دستاوردهای صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته و مذاکره متقابل را می‌توان به عنوان مهمترین نتیجه برگزاری چنین همایش‌هایی برای شرکت‌های خصوصی حمل بار ریلی عنوان کرد.
 
تعامل بین بخش‌‌ خصوصی و دولتی در صنعت ریلی
وی اظهار داشت: عمده فعالیت بهره‌برداری و مالکیت خط و تنظیم مقررات بر عهده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکتی دولتی است؛ سال‌های ابتدایی که خصوصی‌سازی در حوزه راه‌آهن آغاز شد،‌ راه‌آهن امکانات زیادی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌داد و سختگیری‌های چندانی نداشت و در کل به تأسیس و توسعه بیشتر شرکت‌ها کمک کرد.
 
ساطعی افزود: در حال حاضر تأسیس شرکت‌های جدید نیازمند تأمین 600 واگن و دیگری ضمانت‌نامه بانکی، حُسن انجام تعهدات برای عقد قرارداد دسترسی با شرکت راه‌آهن است.
 
وی بیان کرد: در شرایط فعلی از آنجا که حمل و نقل مسافری با یارانه اداره می‌شود راه‌آهن باید کل هزینه‌های خود‌ را از طریق شرکت‌های خصوصی حمل و نقل ریلی بار کسب کند، بنابراین شرکت‌های خصوصی هم باید پول را از صاحبان کالا بگیرند، تا تمام شبکه از این منبع درآمد، تامین و نگهداری شود.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: باید توجه داشت که در حوزه ریلی، 80 درصد هزینه‌ها مربوط می‌شود به تأمین کشش و دسترسی که همه باید توسط صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقلی تأمین شود.
 
وی اضافه کرد: البته با توسعه زیرساخت‌ها حدود 40 درصد هزینه‌های نگهداری راه‌آهن افزایش پیدا کرده، در صورتی که حمل بار فعلاً‌ یک درصد هم افزایش نداشته است.
 
لزوم ‌تعامل راه‌آهن و بانک جهت تأمین وثایق تسهیلات بخش خصوصی
ساطعی با تأکید بر لزوم ارائه بخشی از درآمد‌های حاصل از آزادسازی نرخ سوخت به سیستم ریلی کشور، اظهار داشت: اولین اقدامی که به بخش خصوصی کمک می‌کند، آزادسازی نرخ‌‌های تکلیفی و در کنار آن ارائه یارانه حاصل از کاهش مصرف سوخت به بخش ریلی است، زیرا بخش حمل و نقل ریلی از انرژی کمتری استفاده می‌کند.
 
وی ادامه داد: اصلاح قوانین دست پاگیر، ‌تعامل راه‌آهن و حوزه بانکی جهت تأمین وثایق تسهیلات و تأمین هزینه‌های نگهداری خطوط توسط دولت، می‌تواند بخشی از حمایت‌های دولت از شرکت‌های ریلی در گام دوم هدفمندی یارانه‌‌ها باشد.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: همچنین کاهش هزینه‌های دسترسی به شبکه ریلی حمل بار، اختصاص منابع بانکی در مشارکت با سرمایه‌گذاران در صنعت ریلی و افزایش بهره‌وری بهسازی خطوط ریلی، از خواسته‌های شرکت‌های ریلی خصوصی به‌خصوص در بخش بار، از دولت است.
 
وی تأکید کرد: در حوزه بهره‌برداری، برقی کردن محور بافق - بندر عباس، دوخطه کردن خطوط فعلی تک خطه، افزایش سرعت سیر واگن‌های باری، کاهش مسدودی خطوط ریلی و واگذاری سایت‌های تعمیراتی واگن باری به مالکان واگن، از خواسته‌های شرکت‌های ریلی خصوصی در بخش بار از دولت و شرکت راه‌آهن است.
 
برنامه‌‌ریزی برای افزایش ناوگان ریلی بار
مدیرعامل سینا ریل پارس با اشاره به اهداف سند چشم‌‌انداز مبنی بر توسعه ریلی کشور اظهار داشت:‌ برنامه توسعه شرکت ‌خرید یک‌هزار دستگاه واگن لبه بلند از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و 200 دستگاه واگن لبه بلند از محل تسهیلات وجوه اداره شده در سال 1393 است.
 
ساطعی بیان کرد: ‌همچنین بر اساس سند چشم انداز، تا سال 1404 نیز برنامه خرید 2000 واگن لبه بلند، 1000 دستگاه واگن شن‌کش، 5000 دستگاه «کانتینر Open top» و 500 دستگاه واگن مخزن‌دار در دستور کار است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.