| کد خبر: 78212 |

◄دستور آخوندی برای طراحی برنامه شهرهای ریل پایه

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش شهرسازی ریل پایه ضمن اعلام خبر دستور به سازمان های ذیربط به منظور طراحی یک برنامه 8 ساله در جهت طراحی شهرهای ریل پایه گفت: در بسیاری از شهرها ما با مسئله موبیلیتی و جابجایی مواجه هستیم.

به گزارش تین نیوز، عباس آخوندی در این همایش که هم اکنون در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است با اذعان به این موضوع که امروز وسایل نقلیه در شهرها به یکی از موانع اصلی زندگی تبدیل شده، گفت: این مانع حکایت از این دارد که باید یک اندیشه بنیادی داشته باشیم تا بدانیم از وسایل موتوری چگونه استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: این جابجایی یک مسئله بنیادی است و فقط ابعاد فیزیکی ندارد. جنبه فرهنگی، اقتصادی و روابط انسانی نیز در آن نهفته است که گاه باعث ایجاد گسست هایی شده است.

در شهرها فضای عمومی نداریم
آخوندی عنوان داشت: در نظام طراحی شهری ما فضای عمومی وجود ندارد. اصل جهانی شدن که در آن هستیم یک ویژگی مهم دارد و آن ویژگی فشردگی زمان و مکان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مفهوم حرکت اصلی ترین مفهوم جهانی است، ابراز داشت: امروزه مکان جابجایی برای هر فرد 33 کیلومتر است که این مقوله در فضای مجازی ابعاد جهانی دارد.

آخوندی ابراز داشت: در سابقه ایرانشهر مقوله‌ای به عنوان کاروان و کاروانسراها را در خاطره داریم. هنوز وقتی از میراث ایرانشهر صحبت می شود حرف از جاده ابریشم است. جاده ابریشم یک گفتمان، فرهنگ و مدل فرهنگی است و نکته اینکه در همین جاده ابریشم که بیشتر تحولات اقتصادی در آن رخ می داده کاروان سراها به معنی مکانی برای تجارت بوده است. جامعه شناسان این کاروانسراها را عرصه عمومی می دانند. در ایرانشهر بدون توجه به همین کاروانسراها توسعه غیر ممکن است.

وی تصریح کرد: مشکل امروز بشر این است که مدلی که برای آسایش انسان اختراع شد در شرایط کنونی تبدیل به هدف شده است. امروز شهرهایی داریم که انسان در آن گم است و اصولا فضای عمومی وجود خارجی ندارد.

آخوندی ادامه داد: اگر در اروپا صحبت T.O.D می شود این بدان معناست که آنها دریافته اند که ایستگاه ها فقط محل پیاده و سوارشدن نیست بلکه محل مبادلات انسانی از وسایل حمل و نقلی است.

وزیر راه شهرسازی تصریح کرد: ایستگاه های جدید همان بازخوانی کاروانسراهای قدیم است. متاسفانه ما در مرحله کاملا ابزاری هستیم  و نتوانستیم حمل و نقل را  در اختیار انسان در آوریم. در کشور رشد شتابان شهرنشینی که سبب ایجاد ده کلانشهر در ایران شده دلیل ایجاد پدیده حمل و نقل، محیط زیست آلوده و کیفیت کم زندگی گردیده است. ما به دنبال این هستیم که شهر به محیطی برای زندگی شهروندان تبدیل شود و این نیاز به تحول ذهنی دارد.

وی تاکید کرد: باید اتفاقی بیفتد که شهروندان بتوانند زندگی به معنی زندگی واقعی داشته باشند. ما باید برگردیم و بشویم ایرانشهر و از زندگی لذت ببریم. امروزه کسی به پل صدر تعلق ندارد ولی می توان به میدان امام و نقش جهان تعلق خاطر داشته باشد.

نیاز به بازخوانی در وسایل حمل و نقل موتوری داریم
وی گفت: این الزام است که ما  یک بازخوانی از نحوه استفاده وسایل حمل  ونقل موتوری داشته باشیم. امروزه تنها وسیله نقلیه موتوری فقط ماشین است در صورتی که وسایل نقلیه کارآمدتری با آلودگی کمتر و راحت تر وجود دارد که تنها تفاوت ان با حمل و نقل ماشینی در خود خواهی و خصوصی بودن حمل و نقل ماشینی نداریم. در ریل شما خودخواهی و خصوصی بودن ندارید. باید بر این خودخواهی و خصوصی بودن غلبه کرد. در اینصورت هرفرد می توان در کمتراز 5 دقیقه به ایستگاه مترو برسد.

آخوندی در خصوص مسئله یکپارچه سازی با بیان اینکه هم در درون و هم بین مدهای حمل و نقلی وجود دارد، ابراز داشت: باید رفت و آمد بین شهرها را ساماندهی کرد. در تهران 900 هزار خودرو در رفت و آمد انبوه و تکراری هستند. جاده کرج حدود 107 هزار تردد دارد راه حل آسان تر و ایمن تر برای کنترل این میزان تردد انتقال آن بر روی ریل است.
 
اختیار ایجاد شرکت راه آهن حومه ای را گرفته ایم
 وی ابراز داشت: ما باید یک سیستم جدید تحت عنوان راه آهن حومه ای در کلان شهرها بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و .. ایجاد کنیم. در این خصوص در برنامه ششم برای راه‌آهن اختیار ایجاد شرکت راه آهن حومه را گرفته ایم و قرار است این شرکت راه آهن حومه را به مترو متصل کند. برای شهروندان فقط رسیدن به مقصد است و اینکه چگونه آن انجام شود خیلی اهمیت ندارد.

آخوندی تاکید دارد: در کشور ما هر سازمان و نهاد یک قلمرو حکومتی دارد مترو، راه آهن و اتوبوسرانی هرکدام قلمرو حکومتی خود را دارد در حالی که همه  برای مردم کار می کنند. در کشور ما متاسفانه شهروندان در خدمت سازمان ها هستند در حالی که این سازمان ها باید به دنبال خدمات دهی و خدمت رسانی به شهروند باشند.
 
باید به شهرسازی ریل پایه برگردیم
وی ادامه داد: در حمل ونقل ریلی لزوما همیشه مترو و قطار نباید مورد توجه قرار گیرد و تراموا نیز می تواند به عنوان یک وسیله نقلیه مورد توجه قرار گیرد. وی ابراز داشت: باید به شهرسازی ریل پایه برگردیم تراموا بیاوریم.

شهرسازی و طراحی ما باید براساس ریل صورت گیرد ما نیاز به دستورالعمل جدید داریم. مهندسان باید در شرح خدمات و فعالیت ها ریل را مد نظر قرار دهند. امروزه راه آهن شیراز در 12 کیلومتری شهر قرار دارد.  حالی که در مسیر تهران -قم 42 هزار وسیله نقلیه وجود دارد و قرار است برای کاهش این تعداد وسیله نقلیه،مردم را تشویق به استفاده از راه آهن سریع السیر کند ایستگاه قطار سریع السیر تهران- قم ایستگاهش در 12-10 کیلومتری خارج شهر قرار گرفته بود؟

آخوندی در پایان تاکید کرد:باید بر بحث یکپارچگی غلبه کردو می بایست ایستگاه ها به فضای عمومی و فضای مبادله تبدیل شوند.

شایان ذکر است اولین همایش شهرسازی و ریل پایه هم اکنون در محل هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.