◄ عزت نهفته در رویکرد توسعه قطارهای سریعالسیر بهجای خرید هواپیما
وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | مقام معظم رهبری: «اگر قرار باشد بين هواپيما و راه آهن يكي را انتخاب كنيد بايد راهآهن را انتخاب كنيد»
این روزها در مورد نیاز کشور به خرید تعداد 400 دستگاه هواپیمای مسافری با ارزش چندده میلیارد دلار مطالب زیادی گفته و نوشته می شود در حالی که ناوگان پهن پیکر موجود 5 شرکت بزرگ هوایی ایران در سال 93 به یکصد فروند نمی رسید و اخیرا با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما (البته با حفظ یارانه سوخت) شرکت های هواپیمایی خصوصی که طی سال های گذشته با وجود مشکلات فراوان با ابتکارات بسیار مناسب موفق به خرید هواپیماهای مورد نیاز خود شدند عملا نیازی به حمایت دولت خارج از نظام اعتباری بانکها و ... برای این اقدام ندارند.
این واقعیت که بهره وری هواپیماها در شرکت های هوایی ایران حدود یک سوم متوسط دنیا است هرچند توسط بسیاری از مدیران فقط به موضوع تحریم نسبت داده می شد، این نگرانی را ایجاد می نماید که با رفع تحریم و ایجاد فضای باز اقتصادی، حمایت های افراطی برای بدهکار نمودن مجدد منابع محدود کشور در این زمینه به عمل آید.
رویکرد اخیر کنگره و دولت آمریکا در اعمال تحریم های جدید و غیر متعارف علیه اشخاص و شرکت های ایرانی پس از اجرایی شدن برجام با بهانه های مختلف مبین آینده نگران کننده تری برای خریدهای مستقیم تجهیزاتی مانند هواپیما از آمریکا و حتی اروپا می باشد به ویژه با توجه به وابستگی بسیار شدید و شکننده این ناوگان به قطعات یدکی.
با یک نگاه به تجربه نیم قرن گذشته که موجب تحولات شدید و سریعی در صنعت هواپیمایی و خطوط هوایی دنیا گردید و مشاهده وابستگی روزافزون کشورهایی مانند امارات، ترکیه و ... به محصولات گران قیمت تولیدی توسط چند شرکت محدود و انحصاری و از سوی دیگر آثار اقتصادی و اجتماعی این صنعت در زندگی روزمره مردم بهتر می توان به ضرورت ها و نیازهایی که اهمیت این رویکرد را تقویت می نماید (به ویژه برای ایران) پی برد.
اشباع خطوط هوایی دنیا به ویژه در مسیرهای متوسط در کشورهای اروپایی طی 30 سال اخیر باعث شد تجربه ژاپنی ها (که در نیم قرن گذشته برای حل مشکل اشباع خطوط جادهای و ریلی منتهی به شهرهای بزرگی مانند توکیو اتخاذ نمودند)، برای پاسخ به نیاز فوق و جایگزینی قطار سریع السیر به جای هواپیما در اروپا مورد استفاده و توسعه قرار گیرد.
با یک نگاه چندجانبه به جغرافیا، پراکندگی جمعیت و انگیزه های سفر در ایران باید اذعان نمود که شرایط کشور برای یک انقلاب بزرگ ریلی با معرفی و توسعه راه آهن سریع السیر کاملا مستعد و مناسب است و چنانچه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این راهبرد به جای خرید هواپیما در خطوط داخلی منتج به توسعه خطوط سریع السیر گردد نه تنها وابستگی اقتصادی و حتی سیاسی کشور در این زمینه برای تامین و نگهداری هواپیماهای موجود و جدید کاهش می یابد بلکه یک زمینه بسیار مناسب برای توسعه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور فراهم می گردد.
فاصله شهرهای بزرگ و اصلی کشور و میزان سفر موجود هوایی و زمینی بین این شهرها شرایط کم نظیری را برای توسعه خطوط مذکور فراهم نموده که در این میان می توان به مناسبت مسیرهای شرق، غرب، جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال برای این قطارها با سرعت حداکثر 350 و سرعت متوسط بالای 250 اشاره نمود (که با برنامه ریزی مناسب و اولویت بندی صحیح نه آنچنان که اکنون با تعدد پروژه های لاک پشتی مواجهیم) برای تحقق این چشم انداز پربرکت که با عزت اسلامی نیز همراستا است (به ویژه از منظر تکنولوژی با بهره وری بالاتر، با قابلیت بومی شدن و توسعه، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ...) باید هرچه سریعتر
بررسی ها و مطالعات گسترده آغاز گردد. (با تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی مطالعات با همکاری مشاورین با صلاحیت خارجی)
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.