| کد خبر: 70695 |

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

◄ دو سناریو برای بودجه راه آهن در وزارت راه / وضعیت احداثپروژه هایی که قرار بود شرکت ساخت به راه آهن واگذار کند

تین نیوز | هفتمین جلسه سال 94 اتاق فکر ریلی شنبه، 28 آبان ماه با حضور مدیران صنعت ریلی کشور درساختمان راه آهن برگزار شد و چگونگی تحول و توسعه حمل و نقل ریلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، سید حسن موسوی‌نژاد مدیر عامل رجا، حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حركت و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.
 
در این نشست، پورسیدآقایی با اشاره به تاثیرمقوله لجستیک در توسعه و تحول حمل و نقل کشورمان، گفت:برای توسعه حمل و نقل ریلی باید نگاهی فراتر از خود راه آهن داشت و به مسئله لجستیک در سطح بالاتری توجه کرد.
 
وی عنوان داشت: در حالی که این انتظار وجود دارد شورای عالی ترابری، به شورای عالی لجستیک تبدیل شود متاسفانه در طرح جامع حمل و نقل مسئله لجستیک مورد توجه نبوده و بیشتر توسعه حال حاضر مطرح است.
 
مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه استراتژی که ما امروزه برای توسعه راه آهن در دستور کارداریم بی شباهت به طرحی که برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور هند در نظر گرفته شده نیست، بیان داشت: آنچه باید در مقام مقایسه کشور ما و هند مورد توجه باشد چگونگی دستیابی و تغییرات و تحول در راه آهن هند است.
 
مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، نیز در این خصوص با اشاره به اینکه طرح توسعه حمل و نقل هند، ریل محور است، گفت: امروزه آمار نشان می دهد تعداد مسافری که حمل و نقل ریلی هند، در یک روز جابه جا می کند برابر تعداد مسافر راه آهن ما، در مدت یک سال است. آنها سیاست شان ریل محور است، در هند حمل و نقل جاده ای آن قدر ضعیف است  که مردم به سمت استفاده از ریل روی آورده اند.
 
در ادامه این جلسه معاون وزیر راه در خصوص بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه با بیان اینکه این طرح ها هر دو با همین نمایندگان حاضر و در آذر ماه به مجلس می روند، بیان داشت: در بودجه تعیین شده اتفاقی که شاهد هستیم این است که بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته 15 در صد کاهش خواهد داشت.
 
پورسیدآقایی عنوان داشت: البته در خصوص حمل و نقل ریلی دو سناریو در خود وزارتخانه تعیین شده است: اول آنکه بودجه تعلق گرفته به راه آهن افزایش یابد و دوم عدم کاهش بودجه حمل و نقل ریلی است.
 
وی در خصوص احکام ارائه شده برای برنامه ششم توسعه نیز توضیح داد: متاسفانه علی رغم تمام تاکیدات نظام بر توسعه راه آهن ظاهرا در کمیته تلفیق همه احکام ارائه شده از سوی راه آهن خط خوده است. البته وزیر راه و شهرسازی دستور بررسی مجدد احکام را داده اند.
 
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه وزارتخانه سیاست کلی اش حمایت از راه آهن است، بیان داشت: ما پیش بینی می کنیم که سال آینده دولت حدود 5 تا 8 میلیارد دلار افزایش درآمد داشته باشد، لذا امیدواریم که وضعیت تخصیص بهتری داشته باشیم.
 
وی در خصوص وضعیت پروژه هایی که قرار بود شرکت ساخت احداث آنها را به شرکت راه آهن واگذار کند، ابراز داشت: برای همکاری بهتر در این زمینه قرار است من به عنوان عضو غیر موظف، در هیئت مدیره شرکت ساخت حاضر شوم تا مسئله به صورت دقیق بررسی شود.

شایان ذکر است در این جلسه، سیر تحول، توسعه و برنامه ریزی هایی که برای راه آهن کشور هند در سال های 2001، 2013 و سال 2020 دیده شده است، ارائه شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.