| کد خبر: 62851 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ دلایل کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین

تین نیوز | یکی از مدیران مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین گفت: قانون پنج ساله اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر، عدم برخورد جدی با دلالان معاینه فنی جعلی در جمع رانندگان برون شهری و عدم توجه به کامیون های محلی از دلایل اصلی کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی محسوب می شود.

حسن سعادت در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به کاهش تعداد مراجعین به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین اظهار داشت: اصلی ترین علت کاهش مراجعه خودروهای سنگین افزایش مدت معاینه فنی از دو به پنج سال است.

وی بابیان اینکه " از دو میلیون و 500 هزار خودرو سنگین واجد اخذ گواهی معاینه فنی در سال 92 تنها نزدیک به 800 هزار دستگاه به مراکز مراجعه کردند " افزود: حتی با در نظر گرفتن حداقل دو مراجعه در سال برای خودروها باید پنج میلیون برگه معاینه فنی صادر می شد.

گفتنی است، خودروهای سنگین با سن کمتر از 10 سال هر شش ماه یکبار و بالاتر هر سه ماه یکبار باید برگه معاینه فنی دریافت کنند.

کاهش تخلفات با برخط سازی مراکز معاینه فنی
مدیر مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین امام رضا(ع) بیان داشت: چهار ملیون و  200 هزار دستگاه باقیمانده یا مراجعه نکرده اند یا برگه معاینه فنی تقلبی داشته اند که البته این اتفاقات با برخط شدن معاینه فنی خودرو سنگین بسیار کمرنگ شده است. 

سعادت با بیان این که "برگه معاینه فنی خودروهای سنگین دارای بارکد دو بعدی است" خاطرنشان کرد: تنها یک تلفن همراه دوربین دار با نرم افزار بارکدخوان برای اسکن کد رهگیری مندرج بر روی برگه معاینه فنی خودروهای سنگین کافیست تا تمامی اطلاعات به همراه تاریخ انقضا معاینه فنی خودرو رویت شود.

وی یادآور شد: همچنین سامانه اینترنتی smartcard.rmto.ir  نیز برای کنترل کارت های هوشمند و معاینه فنی خودروها در درسترس است.

این فعال حوزه معاینه فنی اذعان کرد: جعل بارکد کار ساده ای نیست و معاینه فنی بدون بارکد به طور حتم جعلی است. لذا تنها راه فرار خودرو دارای بارنامه جعلی، می تواند عدم آگاهی کافی از جانب مامور پلیس باشد.

جریمه 300 هزار تومانی دلالان معاینه فنی
سعادت با اشاره به حضور دلالان معاینه فنی جعلی در اماکن تجمع خودروهای سنگین تصریح کرد: این افراد سودجو با دریافت 50 تا 70 هزار تومان از رانندگان برای آنها برگه معاینه فنی جعل می کنند. اما در  صورت برخورد و بازداشت تنها جریمه 300 هزار تومانی در انتظار آنها است. 

وی با بیان اینکه "در شش ماه نخست سال جاری به طور میانگین حدود یک هزار خودرو در هر ماه به مرکز معاینه فنی امام رضا(ع)مراجعه داشته اند" گفت: به دلیل قانون صدور معاینه فنی سه ماهه برای خودروهایی با سن 10 سال به بالا، میزان مراجعه نسبت به مدت مشابه درصد بسیار کمی افزایش داشته است. 

چگونگی صدور بارنامه بدون نیاز به معاینه
این فعال بخش معاینه فنی خودروهای سنگین در پاسخ به این سوال که چگونه حجم کثیری از خودروهای سنگین بدون مراجعه به مراکز و اخذ معاینه فنی بارنامه یا صورت وضعیت دریافت می کنند؟ بیان داشت: عده ای با حمل بار بدون بارنامه مرتکب تخلف باربری می شوند که ریسک بالا و عواقب خطرناکی در پی دارد.

سعادت در ادامه خاطرنشان کرد: تعدادی دیگر که سهم بیشتری به خود اختصاص می دهد، خودروهای محلی هستند، به طور مثال از سه راه تهرانپارس تا سه راه افسریه یا حد فاصل حکیمیه تا محور شریف آباد شب ها در کنار جاده ها تخلیه نخاله یا حمل مصالح انجام می دهند و اکثر اوقات از آنها برگه معاینه فنی مطالبه نمی شود.

وی یادآور شد: نظارت در حمل و نقل مسافر بسیار قوی تر است و پس از اتفاقات متعدد در طی چند سال اخیر به راحتی برای اتوبوس ها صورت وضعیت صادر نمی شود.





 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.