| کد خبر: 59906 |

ضرروت توزیع متقارن منابع آزاد شده در صنعت حمل‌ونقل

فقط ناوگان هوایی کشور نیازمند نیست

تینن نیوز | علی دادپی: بعد از توافق اولیه ژنو، توافق کلی لوزان حالا شاهد امضای توافقنامه وین هستیم. دو سال مذاکره با موفقیت به معنای رسیدن به توافقی که همه طرف‌های درگیر مذاکره را خوشحال کند به نتیجه رسید. در ساعات اولیه بعد از انعقاد توافق وین خبرهای مربوط به صنعت هواپیمایی ایران و افزایش تقاضا برای سفر به ایران صدرنشین خبرها بوده‌اند. لغو تحریم‌ها به معنای لغو تحریم خرید هواپیماهای مسافربری توسط ایران است و همه فعالان صنعت هواپیمایی امیدوار به نوسازی ناوگان هوایی کشور هستند.

نیاز صنعت هوایی کشور بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی برای رسیدن به استاندارد‌های قابل قبول جهانی خرید ۴۰۰ تا۵۰۰ هواپیمای مسافری نو به ارزش تقریبی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار طی ده سال آینده است. با در نظر گرفتن توسعه فرود‌گاه‌های کشور، فناوری‌های نوین ناوبری و ایمنی پرواز و تجهیزات فرودگاهی، این رقم افزایش قابل توجهی خواهد یافت که یکی از مهمترین منابع تأمین آن سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت هوایی ایران است. شکی نیست که برای نوسازی ناوگان اقداماتی هم در دست جریان است.

در سفر وزیر محترم راه به پاریس مذاکرات اولیه‌ای با شرکت ایرباس انجام شد و ورود موفقیت آمیز هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط شرکت ماهان به کشور وجود علاقه و اراده به نوسازی در کشور را اثبات کرده است. از سوی دیگر صحبت از خرید هواپیمای سوخوی سوپرجت 100 است، که یکی از مدرنترین محصولات صنعت هواپیمایی روسیه است و در سال 2011 وارد خدمت شده است. بعد از سال‌ها محرومیت این خبرها را باید به فال نیک گرفت و واقع بین باقی ماند. نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور یکی از اولویت‌ها صنعت حمل و نقل هست ولی تنها اولویت آن نیست.

 از سوی دیگر در بهترین حال فرآیند نوسازی ناوگان هواپیمایی فرآیندیست که به زمان و مذاکرات طولانی احتیاج دارد، حال آنکه کارهای دیگری هم در صنعت حمل و نقل وجود دارد که می‌توان امروز بر روی آنها تمرکز کرد. تلفات بالای تصادفات جاده‌ای در کشور سال‌هاست که یک رکود جهانی به شمار می‌آید. شادی‌ها از افزایش تعداد جهانگردان و حجم مسافرت‌ها  به ایران با شنیدن اخبار تصادفات و تلفات جهانگردان در جاده‌های ایران  به تلخ‌کامی بدل می‌شوند. این رسم مهمان نوازی نیست که ایرانگردان در جاده‌های کشور زیبای ما همسفر مرگ باشند. در حالی که خرید هواپیما به زمان احتیاج دارد تقاضا برای سفر به ایران افزایش یافته است و باز هم افزایش می‌‌یابد. این روزها در شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شاهد شرح سفرهای مسافران و جهانگردان به ایران هستیم. این رویدادی فرخنده است که تصویر کشورمان را در اذهان مردم جهان تغییر داده و می‌دهد و به درآمدهای ارزی کشور می‌افزاید.

به نظر می‌رسد در حالی که نوسازی ناوگان هوایی به نظر جذاب‌تر می‌آید این افزایش ایمنی جاده‌های کشور است که اثری فوری بر درآمدهای ارزی کشور دارد و جان‌های بیشتری را نجات می‌دهد. در حالی که برای خرید ناوگان به صرف زمان احتیاج است و گروه‌ها و سازمان‌های مختلفی درگیر آن خواهند بود برای افزایش ایمنی جاده‌ها وزارت راه راسا می‌تواند وارد کار شود. یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در حالیکه بسیاری امید دارند از درآمدهای نفتی آزاد شده بهره‌ای ببرند بهترین محل صرف بخشی از این درآمدها نوسازی جاده‌های کشور است که هم اثر اقتصادی مناسب بر اقتصاد منطقه‌ای استان‌ها و شهرستان‌های کشور دارد و هم اشتغال زاست.

برای آغاز بنظر می‌رسد خوب است که یک هدف کمی برای کاهش تصادفات و آمار مرگ و میرهای جاده‌ای اعلام شود و با هدف ایمن سازی جاده‌های ایران برای ایرانیان و ایرانگردان این تلاش ملی در دستور کار قرار بگیرد. بعد از وین اقتصاد کشور به تحرک بیشتر احتیاج دارد و مردم شهرها و روستاهای کشور می‌خواهند به چشم خود اثر مثبت این توافق را ببینند. چه راهی بهتر از تعریف یک پروژه ملی ایمن سازی جاده‌های کشور در کنار نوسازی ناوگان؟
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.