خطآهن قزوین - رشت را تا پایان سال ۹۵ تکمیل میکنیم / هزینه اجرای راهآهن قزوین تا آستارا ۳۳۰۰ میلیارد تومان
تین نیوز | معاون ساخت راهآهن با بیان اینکه خطآهن قزوین-رشت به عنوان بخشی از حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب تا پایان 95 تکمیل شده و رشت به خطوط ریلی کشور وصل میشود، از تهیه اسناد و انجام مطالعات راهآهن رشت-انزلی خبر داد و گفت: هزینه اجرای کل پروژه تا آستارا 3300 میلیارد تومان است.
سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از نیازهای زیربنایی کشور است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه یکی از ظرفیتهای قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی، توسعه ریلی است.
وی افزود: ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است که بین دو دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال قرار دارد و تقریباً تمام کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا مجبور هستند از دو کریدور زمینی امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارد که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر و دیگری محور عبور از کشور ایران است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن بیان کرد: منطقه سیبری منطقهای سردسیر و راهآهن آن قدیمی و فرسوده است و عمده علاقمندی صاحبان کالا استفاده از کریدور ترانزیتی راهآهن ایران از سمت سرخس تا مرز رازی است.
وی گفت: همچنین در کریدورهای شمال ـ جنوب اتصال بندرعباس به بنادر شمالی نظیر بندر امیرآباد امکان حمل و نقل ریلی را بین دو دریا فراهم کرده است و میتوان حمل و نقل ترکیبی ریل و دریا را در این مناطق داشت.
نصر آزادانی افزود: کشورهایی که در شرق ایران قرار گرفتهاند نظیر افغانستان و پاکستان و اتصال آنها به اروپا و کشورهای غرب ایران خصوصاً عراق و ترکیه ایجاد محورهای ترانزیتی میتواند نقش بسزایی در تثبیت نقش محوری ایران در منطقه داشته باشد و موقعیت استراتژیک ما در کلان منطقه و شبکههای حمل و نقل بینالمللی موثر است.
* اتصال ریلی قزوین به رشت تا پایان سال 95
وی اظهار داشت: یکی از کریدورهای ترانزیتی که در شمال کشور اجرا میشود محور قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا است که هم شمال و جنوب کشور را به هم وصل میکند و امکان حمل و نقل ترکیبی دریا را به ریل و ریل را به دریا در شمال کشور فراهم میکند که با ادامه مسیر در غرب دریای خزر و اتصال به راهآهن کشورهای غربی دریای خزر امکان ایجاد کریدور شمال ـ جنوب در غرب دریای خزر برای کل کشورهای منطقه فراهم میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با اشاره به خط آهن گرگان-اینچهبرون-اترک-برکت، افزود: کریدور ریلی شرق دریای خزر که در پاییز سال گذشته با حضور رئیس جمهور ایران و رؤسای جمهور کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در اینچه برون به بهرهبرداری رسید، شرق دریای خزر را پوشش میدهد و کریدور راهآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا مشابه غرب دریای خزر را تحت پوشش شبکه ریلی قرار میدهد.
نصر آزادانی به جزئیات فنی راهآهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا اشاره کرد و گفت: راهآهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا سه پروژه مجزا است که شامل قزوین تا رشت، رشت تا انزلی و انزلی تا آستارا است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن بیان کرد: قطعه قزوین تا رشت حدود 170 کیلومتر است که 84 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی دارد؛ در این پروژه عملیات روسازی مسیر نیز در برخی قطعات آغاز و حدود 30 کیلومتر ریلگذاری شده است.
وی اضافه کرد: در خط ریلی قزوین تا رشت عملیات اجرایی احداث چهار ایستگاه آغاز شده است؛ تلاش میکنیم تا پایان امسال زیرسازی این خط ریلی تکمیل شود و با تأمین منابع تا پایان سال 95 خط آهن قزوین به رشت تکمیل شود و رشت به خطوط ریلی کشور وصل شود.
* هزینه اجرای راهآهن قزوین-رشت 700 میلیارد تومان/اعتبار امسال حدود 250 میلیارد تومان
معاون ساخت و توسعه راهآهن بیان کرد: رقمی که برای تکمیل این پروژه در فاز 1 از قزوین تا رشت لازم است 700 میلیارد تومان اعتبار است.
وی ادامه داد: امسال در بودجه سال 94 رقم 240 میلیارد تومان پیشنهاد ما برای اجرای بود که با توجه به اهمیت مسیر، این رقم در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به بیش از 250 میلیارد تومان افزایش یافت.
* تهیه اسناد و انجام مطالعات احداث راهآهن رشت-انزلی/ تکمیل پس از سال 95
نصر آزادانی ادامه داد: در قطعه دیگر از رشت تا انزلی به طول 40 کیلومتر، اسناد و مطالعات تهیه شده و به مناقصه رفته است و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز میشود اما بهرهبرداریی از آن پس از سال 95 خواهد بود.
* تأمین مالی اجرای راهآهن انزلی-آستارا از محل فاینانس
معاون ساخت و توسعه راهآهن اظهار داشت: در قطعه دیگر از انزلی تا آستارا به طول 170 کیلومتر هیچ اقدام خاصی انجام نشده و حتما لازم است از محل منابع فاینانس تأمین مالی شود.
* تکمیل کل پروژه قزوین-آستارا 3300 میلیارد تومان اعتبار میخواهد
نصر آزادانی بیان کرد: برای تکمیل کل پروژه از قزوین تا آستارا حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.