| کد خبر: 56340 |

هوشمندسازی جاده‌ها، راهکار کاهش تصادفات

تین نیوز | تصادفات جاده ای یکی از عوامل مرگ و میر انسان‌هاست که ایران نیز در این زمینه آمار بالایی دارد. البته در سال‌های اخیر با اقدامات موثر انجام شده، میزان تصادفات جاده‌ای کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است. به عنوان مثال نوروز امسال اعلام شد تصادفات در جاده‌ها بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در این زمینه وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوط، همچون جمعیت هلال احمر، پلیس راه و سازمان امداد و نجات و... همکاری خوبی را آغاز کرده‌اند که امید است این همکاری به دستاوردهای بهتری منتج شود.

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای کاهش تلفات جاده‌ای به کار گرفت، هوشمندسازی جاده‌هاست و درحال‌حاضر به همت وزارت راه و شهرسازی، با نصب دوربین در برخی مسیرها، تا اندازه‌ای انجام شده است که علاوه بر افزایش ایمنی جاده‌ها، صرفه‌جویی در امر نظارت بر جاده‌ها را نیز در پی داشته است. مسلم است که هرچه هوشمندسازی در سطح بیشتری از جاده‌های کشور انجام شود، بهره‌وری بهتری در بخش حمل‌ونقل کشور اتفاق خواهد افتاد. البته بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، باید هوشمندسازی نظارت جاده‌ای افزایش یابد تا کشور در راستای کاهش میزان تصادفات گام بردارد. بنابراین افزایش هوشمندسازی در واقع تکلیفی قانونی است.

یکی دیگر از دلایل کاهش تصادفات جاده‌ای در سال‌های اخیر، افزایش نظارت و سختگیری پلیس درباره رفتارهای پرخطر رانندگان است. این نظارت تا اندازه‌ای بوده که فرهنگ رعایت قانون به‌وسیله مردم در بسیاری از مسائل راهنمایی و رانندگی رایج شده است، با این وجود باز هم لازم است بحث فرهنگ‌سازی جدی گرفته شود.

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش ایفا کند، توجه بیشتر به ایمنی خودروها و جاده‌ها است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی باید نظارت جدی برای ارتقای ایمنی آن داشته باشد، بخش مسافربری جاده‌ای است. با توجه به بروز برخی تصادفات با تلفات بالا در جاده‌های کشور، اتوبوس‌های مسافری باید از مبدأ تا مقصد کنترل شوند و بر رانندگان آنها نظارت شود تا تردد ایمن اتفاق بیفتد. سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور ما بسیار زیاد است و روزانه تعداد زیادی از هموطنان ما در جاده‌ها و از طریق ناوگان عمومی جابه‌جا می‌شوند. نظارت بر حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای درحال‌حاضر در همه دنیا مرسوم است و راهکاری برای ارتقای ایمنی جاده‌هاست.

* عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانى 0 0

    آقاى لاهوتى فرمودند اتوبوسها از مبدا تا مقصد باید کنترل شود!!!! کور از خدا چه میخواهد دوتا چشم!!! پس چرا مدیریت دفتر ایمنى و ترافیک سازمان راهدارى که متولى این امر هست رسیدگى نمیکند؟؟؟؟