| کد خبر: 38631 |

اهمیت موضوع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در جهان امروز

وبلاگ تین نیوز، احمد دنیامالی | بحران‌های سیاسی، اقتصادی و موضوعات نگران‌کننده‌ای همچون محدودیت انواع ذخایر فسیلی، دغدغه‌های زیست‌محیطی، ازدحام جمعیت، رشد اقتصادی و رشد مصرف، دانشمندان را به یافتن راهکارهای مناسب برای حل معضلات انرژی جهان معطوف کرده است.


اكثر كشورهای دنیا به اهمیت و نقش منابع انرژی به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر واقفند و به‌طور گسترده برای بهره‌برداری از این منابع، تحقیقات وسیع و سرمایه‌گذاری‌های اصولی كرده‌اند و این مهم نشان از اهمیت موضوع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در جهان امروز دارد. اما تولید انرژی در ایران به‌طور مرسوم حول محور استفاده از سوخت‌های فسیلی كه ما دارای منابع ارزان آن هستیم، می‌چرخد و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از رشد و توسعه قابل دفاعی برخوردار نیست.


مطابق برنامه پنجم توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر باید تا پایان 1393به5.1 درصد افزایش پیدا كند و این در حالی است كه به‌طور متوسط 16درصد انرژی تولیدی در جهان از منابع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است. با وجود این تحریم‌های خارجی، سرعت سرمایه‌گذاری و توسعه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را در ایران تحت‌تأثیر قرارداده و كاهش داده است. با معرفی انواع انرژی‌های نو به این حقیقت پی خواهیم برد كه آینده دنیا به چنین انرژی‌هایی بستگی دارد.


در این رابطه تهران و سایر كلانشهرهای كشور به‌طور خاص و با توجه به موضوع آلودگی هوا، نیازمند نگاه ویژه‌ای در این حوزه هستند. انواع روش‌های مصرف انرژی در این شهر از سوخت خودروها گرفته تا كارخانجات و نیروگاه‌های شهری در كنار مصارف انرژی عمومی ساختمان‌ها هر یك دارای نقش و سهمی در آلودگی هوا هستند.


در شهر تهران به‌عنوان نوزدهمین شهر بزرگ جهان با 12میلیون نفر جمعیت در روز، بالغ بر 20درصد انرژی كشور مصرف می‌شود كه با توجه به تردد بالای خوروها، سوخت با كیفیت پایین و وجود بیش از 17هزار واحد صنفی در آن، یكی از آلوده‌ترین كلانشهرهای دنیاست. سرانه استاندارد مصرف برق دنیا 900كیلووات و سرانه مصرف برق در تهران با فاصله زیاد و بیش از 2900كیلو وات است.

از این‌رو مدیریت شهری باید تلاش كند كه با ترغیب شهروندان، نهادها، سازمان‌ها و صنایع مختلف از زاویه نگاه شهری موضوع را مورد توجه قرار دهد و در راستای تغییر رویكرد و مصرف انرژی در كنار كاهش مصرف به‌دنبال روش‌های جایگزین تولید انرژی با استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر باشد. این امر محقق نخواهد شد تا مجموعه مدیریت شهری، خود به‌عنوان یك الگو از مجموعه‌های تحت مدیریت خود آغاز كند و از سوی دیگر نیز مشوق‌های مناسب را برای سازمان‌ها، صنایع و خصوصاً شهروندان در استفاده از این انرژی‌ها ایجاد كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.