نبود ارتباط هدفمند بین وزارت راه و سازمان هواپیمایی / هزینه چند برابری پارکینگ هواپیما در ایران نسبت به منطقه
تین نیوز | معاون مهندسی و تعمیرات ماهانایر با بیان اینکه ارتباط بین سازمان هواپیمایی و وزارت راه مطلوب نیست و هر دو راه خود را میروند، یکی از مشکلات ایرلاینها را ناشی از این امر دانست و گفت: هزینه پارکینگ هواپیما در ایران چندین برابر نرخ کشورهای منطقه است.
فرامرز سروی امروز در نشست تخصصی بررسی حمل و نقل هوایی با موضوع بهرهوری که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: ساختار، تشکیلات و فرایندها سه عنصر اصلی صنعت حمل و نقل هوایی است.
وی ادامه داد: ساختار صنعت حمل و نقل هوایی کشور در حال حاضر نادرست است و موجب میشود که این صنعت رشد نکند.
معاون سابق سازمان هواپیمایی افزود: از نگاهی دیگر ارتباط بین سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی مطلوب نیست؛ وزارت راه هیچ توجهی به مشکلات عمیق صنعت ندارد، هر دو راه خود را می روند و این شکاف هر روز بیشتر میشود.
وی بیان کرد: ما انتظار داشتیم یک وزارتخانه فقط مخصوص حمل و نقل هوایی داشته باشیم اما متأسفانه مسکن هم با بخش حمل و نقل ادغام شد و مشکلات ما را خیلی بیشتر کرد.
سروی با انتقاد از نبود هماهنگی بین متولیان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: متأسفانه برخی مواقع شاهد انجام فعالیتهای حاکمیتی توسط شرکت فرودگاههای کشور و انجام فعالیتهای عملیاتی توسط سازمان هواپیمایی هستیم و این مطلوب نیست.
وی ادامه داد: همچنین ارتباط بین سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان اپراتور و نیز ایرلاینها دچار بحران پیچیده شده است.
معاون سابق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در انتخاب افراد متخصص در صنعت سال ها غفلت کردهایم، بیان کرد: در مرحلهای که روابط بین ارگانها تعریف میشد غافل بودیم که تمرکز قدرت در یک نهاد به فساد میانجامد.
معاون مهندسی و تعمیرات ماهانایر گفت: از طراحی، ساخت، بهرهبرداری، بازرسی و از این قبیل در یک نهاد میتوان یافت که به دلیل عدم سنخیت با هم به مشکلات فعلی رسیدهایم.
وی درباره فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: اگر فرودگاهی تسهیلات کامل داشته باشد، هزینه فرودگاهی مناسب بوده و تجهیزات مناسبی داشته باشد هیچ ایرلاینی برای حضور تردید نمیکند. در حالی که مشکلات فرودگاه امام خمینی (ره) در حوزه نرمافزاری زیاد است.
معاون سابق سازمان هواپیمایی افزود: باید نگاه جامع ترکیبی به کالبد و جسم هوانوردی که برخاسته از عملکرد 35 ساله ما است داشته باشیم.
سروی با اشاره به مشکلات فعلی خرید هواپیما برای ایرلاینهای داخلی افزود: اگر بخواهیم هواپیمایی وارد کشور کنیم مشکلات عدیدهای داریم، در مشکلات کنار کمبود منابع مالی ارزی و انتقال منابع مالی، پارک هواپیما در کشور هم برای ما مشکل است؛ حال که هواپیما وارد شد مشکل اخذ مجوز ثبت داریم و باید چند ماه هواپیما در پارکینگ منتظر بماند تا این مجوز اخذ شود در حالی که هزینه پارک هواپیما بسیار بالا است و همه اینها برای ایرلاین زیان ده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر پارک هواپیما در کشوری مثل دوبی بسیار ارزانتر از ایران است و ما اگر میتوانستیم هواپیماهایی را که منتظر مجوز هستند در پارکینگ فرودگاههای کشورهای حاشیه خلیج فارس پارک کنیم، کمتر زیان میدیدیم.
سروی با تأکید بر اینکه باید هزینههای فرودگاهی و استفاده مناسب از منابع موجود بررسی شود، افزود: این هزینههای کلان موجب افزایش بدهی انباشته شرکتها به شرکت فرودگاههای کشور میشود.
معاون سابق سازمان هواپیمایی با تأکید بر لزوم تعیین برنامه راهبردی در صنعت، گفت: لازم است اتاق فکری برای تصمیمگیری در این باره تشکیل شود.، شورای عالی هواپیمایی کشوری باید از این ظرفیت اتاق فکر استفاده کند و شورا نظارت جامع بر سازمان هواپیمایی داشته باشد.
سروی گفت: در شرکت هواپیمایی ماهان که 42 فروند هواپیمای عملیاتی سنگین در خط داریم، بعد از ایمنی، بر رضایت مسافر تأکید کردهایم و با ایجاد تحول اساسی در مدیریت اجرایی، تلاش کردهایم این اهداف محقق شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.