| کد خبر: 31757 |

سرقت‌های سریالی از چمدان مسافران پروازهای «ترکیش ایرلاینز»

تین نیوز | به گفته مسافران پرواز شماره TK0899 چهارشنبه تهران به استانبول متعلق به شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» همه وسایل ارزشمند چمدان‌های آنها به سرقت رفته است. این خبر صبح روز پنجشنبه ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مسافران از دستبرد به چمدان‌ها و شکستن قفل آنها خبر دادند. پس از آن چندین‌نفر دیگر، هم از مسافران این پرواز و هم از کسانی که در خلال سال‌های گذشته چمدان‌هایشان در پروازهای ترکیش ایرلاینز مورد دستبرد قرار گرفته از تجربه‌های خود گفتند.

مسافران پرواز TK0899 که صبح روز چهارشنبه از تهران عازم «استانبول» شده بودند، پس از رسیدن به مقصد متوجه دستبرد به چمدان‌هایشان شدند. یکی از این مسافران شرح ماجرا را در «فیس‌بوک» خود اینگونه نوشت: «مسافران وقتی به «استانبول» می‌رسند متوجه می‌شوند همه چمدان‌های آنها باز شده (آنهایی که قفل بوده‌اند قفلشان شکسته شده) و تمام وسایل قیمتی آنها به سرقت رفته. نکته حیرت‌برانگیز آنجاست که تقریبا «تمام» چمدان‌ها با دقت و حوصله زیرورو شده و پول، طلا و سوغاتی‌های ارزشمند حتی اگر در مخفی‌ترین جاها پنهان شده بوده‌اند به سرقت رفته‌اند.»

مسافران این شرکت هواپیمایی از تجربیات مشابه خود در این زمینه گفته‌اند که تنها مربوط به این روزها و ماه‌ها نیست، گشتی در «وب‌سایت»های خبری و «شبکه‌های اجتماعی» حکایت از موارد مشابه متعددی دارد و این رویداد تنها مربوط به فرودگاه امام‌خمینی(ره) و تهران نیست. مسافرانی که با این شرکت هواپیمایی از دیگر شهرهای ایران مانند مشهد سفر کرده‌اند نیز تجربیاتی از این دست را روایت می‌کنند؛ یک‌نفر از دستبرد به چمدانش در سال 1389 خبر داده و تعداد زیادی هم در سال‌های اخیر چنین مواردی به سرشان آمده. آخرین مورد هم مسافری است که روز گذشته و پس از دیدن خبر سرقت از مسافران پرواز روز چهارشنبه شماره TK0899 ترکیش ایرلاینز از دستبرد به چمدان دو‌ همسفرش و سرقت ساعت گرانقیمت یکی از آنها در پرواز روز پنجشنبه همین شرکت خبر داد. همین رویدادها حکایت از روندی همیشگی و سریالی در پروازهای این شرکت دارد.

با این حال طبق گفته مسافران مالباخته، پیگیری‌های آنها از دفتر این شرکت هواپیمایی در «استانبول» نیز به نتیجه خاصی نرسیده و آنها با نشان‌دادن فیلم لحظه ورود چمدان‌ها به فرودگاه مدعی شده‌اند دستبرد به چمدان مسافران ارتباطی به این شرکت ندارد.

برای پیگیری جزییات بیشتری از این موضوع، قضیه را با یکی از مسوولان امنیتی فرودگاه امام‌خمینی(ره) مطرح کردیم. او در پاسخ به «شرق» می‌گوید: «سرقت از چمدان مسافران پروازهایی با مبدا یا مقصد ترکیه نه‌فقط در شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» بلکه در دیگر پروازهای ترکیه‌ای، مسبوق‌به‌سابقه است و همیشه مواردی از این دست گزارش می‌شود. اما یقینا این اتفاق در ایران رخ نداده است، در فرودگاه‌های استانبول مسایل امنیتی به‌هیچ‌وجه با دقت و جدیت رعایت نمی‌شود، دو‌سال پیش یک آدم غیرمسافر از قسمت بار وارد یک پرواز هواپیمایی اطلس‌جت به مقصد ایران شد و به تهران آمد که ما در فرودگاه متوجه ماجرا شدیم، حالا تصور کنید چمدان‌های مسافران چقدر امنیت دارند. با این حال متاسفانه 90درصد مواردی از این دست توسط مسافران پیگیری حقوقی یا رسانه‌ای نمی‌شود. با این حال با قاطعیت می‌توانم بگویم تاکنون هیچ موردی که حکایت از دستبرد به وسایل مسافران داشته باشد در تهران رخ نداده چون سیستم امنیتی ما در این زمینه بسیار قوی است.»

علاوه‌بر این، شاکری، مدیر روابط‌عمومی فرودگاه امام‌خمینی(ره) نیز که قول رسیدگی به این ماجرا را به «شرق» می‌دهد، مسبوق‌به‌سابقه‌بودن سرقت از چمدان مسافران در پروازهای شرکت‌های ترکیه‌ای را تایید می‌کند و می‌گوید بخش زیادی از افرادی که چنین مواردی برایشان رخ می‌دهد چون در حین مسافرت هستند و اغلب هنگام رسیدن به فرودگاه‌های شهر استانبول متوجه ماجرا می‌شوند حوصله و زمان لازم برای پیگیری ماجرا را ندارند و به همین دلیل آن را پیگیری نمی‌کنند.
«ترکیش ایرلاینز» شرکت هواپیمایی با نمادی از پرچم ترکیه است که در سال ۱۹۳۳ به دستور مصطفی کمال آتاتورک تاسیس شد و طبق گفته مدیرانش در حال حاضر روزانه به ۲۴۷ مقصد، در اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده آمریکا پروازهای مستقیم دارد. این شرکت در حال حاضر در ناوگان هوایی خود، دارای ۲۵۰ فروند هواپیمای جت مسافربری است و ارزش کل دارایی‌هایش در سال 2013 برابر با 4/25میلیارد لیره ترک برآورد شده است.

استانبول سال‌هاست یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی است. بر اساس آمارهایی که «شرق» از آژانس‌های گردشگری تهران و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به دست آورده به صورت میانگین هر هفته بیش از 60پرواز، مسافران را از تهران به این شهر آسیایی-اروپایی منتقل می‌کند که از این تعداد در مجموع بیشتر از 40پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی ترکیه‌ای مانند «ترکیش ایرلاینز»، «اطلس‌جت» و «پگاسوس» انجام می‌شود.

این در حالی است که نرخ بلیت‌های رفت و برگشت این شرکت‌های هواپیمایی به نسبت پروازهای شرکت‌های ایرانی که به مقصد همین شهر روزانه رفت و آمد می‌کنند به صورت میانگین بین 200 تا 400هزار تومان گران‌تر است. با وجود این به نظر می‌رسد مسوولان این شرکت‌ها با وجود سود بسیار زیادی که از قبل جابه‌جا کردن مسافران ایرانی به ترکیه به دست می‌آورند کمترین تلاشی را برای حفظ حداقلی امنیت وسایل آنها به کار نمی‌گیرند.
برای تکمیل این گزارش تلاش شد با نماینده این شرکت هواپیمایی کشور ترکیه در ایران نیز گفت‌وگو شود اما در دسترس نبود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مال باخته 0 0

    شما که از شجره نامه شرکت اطلس جت و ترکیش می فرمائید لطفا کمی دقت کنید این کار از مبدا ایران انجام می گیرد والا گیرندهخ بار اگر فرودگاه امام باشد و وضعیت بار او مخدوش باشد می تواند از پذیرش آن شانه خالی کند اما کمی تامل بفرمائید بار تحویلی در فرودگاه امام بصورت متمرکز پذیرش شده و در انتهای مسیر بعد از پروسه انتقال تفکیک می گردد و البته کارگ ترکیه ای در انجا مشغول بکار نیست!!!!! والبته اگر سیستم CCTV فرودگاه بدلیل کمبود بودجه دچار مشکل نباشد بازبینی آن خیلی ساده است. سرقت در فرودگاه امام مقوله عمومی است بطوری که کابل های برق لتوبان حدفاصل بین آزاد را ه ساوه و قم نیز هر از چند گاهی دچار دستبرد می شود و البته نیروی انتظامی فرودگاه مسئولیت را به پلیس رباط کریم و آنها بر عهده فرودگاه می دانند. سرقت از خودرو های داخل پارکینگ هم هر روزه است و البته مسافران بدلیل ذکر جمله((مسئولیت سرقت وسایل از داخل اتومبیل با مالک است)) بالاجبر مجبور به قبول هستند. دوستان فرودگاه امام سرقت از دفاتر شرکت را شامل لپ تاپ و غیره فراموش ننمایند. این فرودگاه است که قرار هاب مسافر و بار منطقه باشد و هر روز با یک تفاهم نامه مثلا شرکت پست! گسترش می بابد ۱۱ این شامل سرقت از غرفه های فرودگاهی نیز بوده بگونه ای که صاحبان غرف با هزار بدبختی و مصیبت تازه حق نصب دوربین برای داخل غرفه را دارند جل الخالق

  • حمید 0 0

    مایه تاسف است برای ما ایرانی ها که با مسافرت به ترکیه و خرج کردن دلارهای خود باعثابادانی این کشور شدهایم و اینچنین نیز چمدانهای ما توسط ترکها مورد غارت قرار میگیرد.

  • 0 0

    این بار اولشون نیست؟

  • ضرب المثل نویس 0 0

    قطعا بار آخرشون هم نیست من دادم یک بنر بزرگ تهیه کنند بزنم سر در فرودگاه و توش نوشته است: مسافرین محترم بارشون را قرص بگیرند، ما و ترکیش را دزد نکنند. امور بررسی کسری وسایل مسافرین

  • لرستانی 0 0

    ملت فهیم و بزرگ ایران نباید چنین توسط ترکهای بدن فروش تحقیر شوند. واقعا مایه تاسف است. از مسافرت گردشگری به ترکیه خودداری کنید.

  • لرستان 0 0

    ایرانیان عزیز به جای سفر به ترکیه و دبی به سیستان خودمان سفرکنید از زیبایهای طبیعت ان بهر بگیریدوبه اقتصاد منطقه کمک کنید