| کد خبر: 31410 |

راه دشوار حضور خودروهای هیبریدی

تین نیوز | به نظر می‌رسد مقاومت‌ها در برابر افزایش قیمت سوخت تا آینده‌ای نزدیك از بین خواهد رفت و روند صعودی حركت قیمت خودرو شتاب بیشتری خواهد گرفت اما مساله‌ای كه باعث شده مسئولان بحث بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی را مسكوت نگه دارند ایجاد تورم و بالا رفتن نرخ‌های حمل و نقل است.

به نظر می‌رسد مقاومت‌ها در برابر افزایش قیمت سوخت تا آینده‌ای نزدیك از بین خواهد رفت و روند صعودی حركت قیمت خودرو شتاب بیشتری خواهد گرفت اما مساله‌ای كه باعث شده مسئولان بحث بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی را مسكوت نگه دارند ایجاد تورم و بالا رفتن نرخ‌های حمل و نقل است. همین علت به تنهایی می‌تواند كل معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

این روزها بنزین كه در چند شهر آلوده كیفیتی متفاوت دارد باعث شده به‌دلیل اکتان بالا هم هزینه‌های سوخت پایین بیاید و هم میزان رضایت‌مندی مردم از این سوخت بالا برود.

بنزین با كیفیت بالا هم دوست محیط زیست است و هم یاور جیب مردم، به همین خاطر است كه این روزها با وجود وارونگی هوا تهران مانند قدیم آلوده نیست و باید دانست كه هزینه‌های وارده به سلامت جامعه بسیار بالاست و بهترین راه درمان، پیشگیری از این رخداد است اما هنگامی‌كه از بنزین صحبت می‌كنیم باید بگوییم با توجه به برنامه پنجم توسعه و تا اتمام این برنامه، باید نرخ سوخت و حامل‌های انرژی به قیمتی برابر با منطقه خاورمیانه برسد و به بیانی ساده‌تر یارانه سوخت از چرخه اقتصادی كشور حذف شود.

با نگاه به این مساله خواهیم فهمید كه با وجود مخالفت مجلسی‌ها فرآیند حل كردن مساله سوخت یكی از واجب‌ترین كارهای جاری دولت است و ممكن است این اتفاق پاشنه‌آشیل دولت در برابر منتقدین شود در این میان و در لابه‌لای خبرها، خبری مبنی بر حذف گمركی از واردات خودرو‌های هیبریدی نشان داد دولت تحركاتش را در این زمینه آغاز كرده است.

در این میان حجت‌الله بهروز، قائم مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به اقدامات اخیر دولت در جهت كاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از ۴۰ درصد به ۴ درصد این اقدام را در كاهش معضلات زیست‌محیطی بسیار موثر دانست و اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پیش از پایان سال، شاهد ورود ۱۰ هزار خودرو هیبریدی به ناوگان تاكسیرانی تهران خواهیم بود.

وی با عنوان اینكه ورود خودروهای هیبریدی برای نخستین‌بار در كشور و در ناوگان تاكسیرانی تهران صورت خواهد گرفت، افزود: ارتقای این تعداد وابسته به استقبال بخش خصوصی در واردات این خودروهاست.
قائم مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران در پایان با بیان اینكه در رویكرد اتخاذ شده تمامی سرمایه‌گذاران قادر به ورود این خودروها به كشور خواهند بود، خاطرنشان كرد: این امر ضمن ترغیب خودروسازان به كاربرد تكنولوژی‌های روز دنیا در تولید خودروهای كم‌آلاینده‌تر، سبب توسعه حمل‌ونقل عمومی پاك و كاهش آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین معضل امروز كشور و پایتخت می‌گردد.

در راستای همین خبر در میان فعالان و وارد‌كنندگان خودرو به كشور، خودرو‌های هیبریدی جایگاه مناسبی یافتند و به نظر می‌رسد فصل نوینی از واردات خودرو به كشور آغاز شود اما در این میان شاید مساله اصلی بستر‌سازی‌ها و زیرساخت‌ها باشد كه نكته‌ای قابل تامل و مهم به شمار می‌رود. اصولا در ایران قبل از اینكه مقدمات طی شود تكنولوژی وارد می‌شود و سپس جامعه به دلیل ظرفیت‌های بالایی كه دارد با تكنولوژی همگام می‌شود اما در این باره به نظر می‌رسد ورود خودروی هیبریدی با مصرف شخصی، حالا حالاها به خیابان‌های كشور امری دور از ذهن باشد و مقدمات حضور اینگونه خودرو‌ها عملی نشود.

اما اگر بپرسید خودروی هیبریدی چیست یا چه ویژگی دارد؟ باید بگوییم خودرو هیبریدی خودرویی است كه برای حركت كردن از تركیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌كند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود كه در سیستم پیشرانه آنها یك موتور احتراق داخلی (معمولا بنزینی) در كنار یك یا چند موتور الكتریكی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد كه فقط از یكی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در كنار یكدیگر استفاده كند.

انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند كه از سوخت‌های دیگری چون پروپان، سی‌ان‌جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تكنولوژی به كار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ اینكه آیا خودرو هیبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حركت با یك بار سوخت‌گیری یا كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.
در كنار تمامی این فایده‌ها مساله‌ای وجود دارد كه شاید باعث عقب‌نشینی خیلی‌ها شود وآن باتری‌های بسیار گران‌قیمت این مدل خودرو‌هاست. اینگونه خودرو‌ها در كشور‌هایی كه ترافیك و قیمت سوخت تاثیرگذار هستند، بسیار مرقون به صرفه و مناسب است و نشان داده كه می‌توان در آینده‌ای نزدیك مساله حمل و نقل بشر را از وابستگی به سوخت‌های فسیلی برهاند اما اینكه حضور این خودرو به چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد و آیا این حضور صرفه اقتصادی برای اقتصاد كشور به ارمغان خواهد آورد یا خیر امری غیر قابل پیش‌بینی است.

اخیرا شركت پژو فرانسه خودرویی تولید كرده است كه این خودروی جدید بر پایه پژو ۲۰۸ ساخته شده و دارای موتوری تركیبی از موتور معمولی و یك سیستم جدید است كه با هوای فشرده كار می‌كند.
این شركت می‌گوید این خودرو می‌تواند هزینه‌های سوخت را تا ۸۰ درصد كاهش دهد. این سیستم با استفاده از یك موتور احتراقی داخلی، هیدرولیك خاص، یك جعبه دنده سازگار شده و سیلندرهای هوای فشرده كار می‌كند كه انرژی را ذخیره و آزادسازی می‌كند.

این امر موجب می‌شود خودرو بتواند از بنزین یا هوا و با تركیبی از هر دو به عنوان سوخت اصلی خود استفاده كند. بر اساس پیش‌بینی پژو، تا سال ۲۰۲۰ خودروها می‌توانند به‌طور متوسط در هر ۱۱۷ مایل ۷۵ لیتر بنزین مصرف كنند. این سیستم هوای فشرده می‌تواند از انرژی كه معمولا در زمان كاهش سرعت خودرو یا ترمز، از بین می‌رود، دوباره استفاده كند.

این موتور جدید و یك پمپ در بخش موتور خودرو تعبیه شده‌اند و مخزن هوای فشرده‌ای در زیر خودرو قرار داشته و به‌طور موازی با اگزوز كار می‌كند. این سیستم موتور انقلابی جدید كه «هیبرید هوایی» نام گرفته نخستین سیستمی است كه بنزین را با هوای فشرده تركیب می‌كند؛ پیشرفتی كه با آن خودروهای هیبریدی دیگر به باتری‌های بسیار گران‌قیمت نیازی ندارند. خودروهای دارای این سیستم هوای هیبریدی، حدود یك‌هزار پوند ارزان‌تر از خودروهای هیبریدی كنونی هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.