| کد خبر: 263929 |

◄ کریدور شمال جنوب چگونه ارزان تکمیل می شود؟

پروژه راه آهن رشت آستارا در حالی به مراحل اجرایی نزدیک می شود که هنوز منتقدان اجرای این پروژه پاسخ ابهامات خود را به طور رسمی دریافت نکرده اند.

تین نیوز

پروژه راه آهن رشت آستارا در حالی به مراحل اجرایی نزدیک می شود که هنوز منتقدان اجرای این پروژه پاسخ ابهامات خود را به طور رسمی دریافت نکرده اند.

به گزارش تین نیوز، یک هفته پیش ( 15 آبان ) مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره روند پیشرفت مراحل طراحی و احداث راه آهن رشت آستارا گفت که ۷۰ درصد مسائل فنی راه آهن رشت به آستارا از جمله تعداد پل ها در طول مسیر، مسائل مربوط به بارگذاری و ... میان ایران و روسیه نهایی شده و برای ۳۰ درصد باقی مانده نیز برنامه زمان بندی از سوی این کشور ارائه شده است.

خبر پربازدید روز را بخوانید:

◄ فروش قسطی کامیونت ارزان قیمت با پیش پرداخت 935 میلیونی و اقساط 3 ساله

خیرالله خادمی با تاکید بر امضای نقشه های اجرایی راه آهن رشت آستارا تاکید کرد که توافق نامه ای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه آهن رشت آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافق نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه ها، برنامه زمان بندی اجرا و... است.

به گفته وی همچنین برنامه هایی پیش بینی شده که در صورت تاخیر روس ها، هزینه های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس ها نباشد.

بیان این اظهارات در حالی صورت می گیرد که مسئولان هنوز به طور رسمی جوابگوی نگرانی های زیست محیطی و همین طور مسئله تملک اراضی این پروژه نبوده اند. سوالاتی همچون آیا کل پروژه، گزارش ارزیابی محیط زیستی دارد؟ آیا حساب شده هزینه تخریب هایی که صورت می پذیرد، چقدر است؟ چه تعداد درخت با قدمت میلیون ها سال قطع می شود؟ این خط از چند هکتار زمین کشاورزی عبور می کند؟ و هزینه خرید این زمین ها چقدر است؟ 

همچنین در مورد دلایل توجه کشور روسیه به این پروژه پس از گذشت 23 سال از توافقنامه احداث این راه آهن و این که چرا این راه آهن از نظر کشورهای ذی نفع به خصوص روسیه تاکنون مزیت نسبی نداشت، نیز این سوال وجود دارد که آیا پس از پایان مناقشه روسیه با غرب ، همچنان از این خط آهن برای حمل بار استفاده می شود و  می تواند سرمایه گذاری انجام شده را بازگرداند؟ 

پرسش دیگری که منتقدان احداث این پروژه مطرح ولی هنوز پاسخ رسمی دراین مورد دریافت نکرده اند، مربوط به دلایل عدم سرمایه گذاری روسیه در این پروژه است. منتقدان می پرسند اگر روسیه واقعا به سودهی این راه آهن باور دارد چرا در آن سرمایه گذاری نمی کند و شریک نمی شود چرا که بین شریک شدن و وام دادن تفاوت های بارزی وجود دارد. در شراکت سود و زیان به عهده هر دو طرف است اما در وام دادن همه ریسک ها متوجه ایران خواهد بود. 

شک و شبه های موجود برای اجرای این مسیر ریلی، در حالی مطرح می شود که منتقدان می گویند برای خط آهن فوق،  یک مسیر جایگزین و بسیار ارزان وجود دارد که  مشکل 10 برابری هزینه تملک زمین پروژه و  مشکل تراکم جمعیت و چرای احشام و نه مشکل زمین مرغوب کشاورزی و سست شالیزاری شمال را نداشته و نیازی به احداث خاکریز به ارتفاع دو متر هم وجود ندارد و آن مسیر جایگزین، مسیر اتصال راه آهن از ایستگاه راه اردبیل به گمرگ بیله سوار در شمال استان و همان مرز جمهوری آذربایجان است.

به گفته آنان، با توجه به ساخت راه آهن میانه به اردبیل جهت اتصال و تکمیل همان کریدور شمال - جنوب در این مسیر جایگزین بسیار کم هزینه، تنها نیاز به احداث 180 کیلومتر راه آهن از ایستگاه اردبیل به گمرگ بیله سوار در شمال استان و مرز جمهوری آذربایجان وجود دارد که قیمت زمین مسیر هم بسیار ناچیز است و حتی قسمتی از زمین مسیر به علت عدم رویش و غیر قابل کشاورزی بودن حتی فاقد مالک خصوصی و زمین بایر محسوب می شود و پستی و بلندی آنچنانی هم ندارد. در سمت جمهوری آذربایجان هم کافیست همزمان حدود 40 کیلومتر از خط راه آهن موجود خود را به سمت گمرگ بیله سوار تکمیل کند تا کریدور شمال جنوب با هزینه بسیار اندک نسبت به هزینه بالای تملک زمین شالیزاری و سست شمال در مسیر طراحی شده فعلی رشت - آستارا، در مسیر جدید اردبیل - بیله سوار، به سرعت به مرحله اجرا در آید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدجواد 1 5

    از نظر نویسنده محترم در خصوص رشت آستارا مسائل زیست محیطی در هاله ای از ابهامه ولی در خصوص اردبیل بیله سوار مطمئن به همکاری آذری ها برای تکمیل کریدور هستند! یا للعجب!

  • امین 6 12

    به کوری چشم دشمنان گیلان،این راه اهن ساخته میشود.تاکورشودهران که نتوانددید

    • ناشناس 9 2

      دشمن گیلان سازنده و ایده پرداز این خطه که طبیعت رو فدای سود فعالیت عمرانی می کنه

  • ناشناس 5 7

    جواب همه ابهامات و سوالات ، کاملا مستند و چندین باره داده شده وقتی باز هم پرسیده می شه باز هم چنین خبرهایی کار می شه قطعا باید ریشه این ماجرا را در نگرانی رسمی آمریکایی ها بابت راه اندازی این کریدور یافت دقیقا از همان روزی که آمریکایی ها اعلام نگرانی کردند گویی کدی به یکسری دادند از همان روز دیگر این کریدور به رگبار انتقادات کاملا بی مورد بسته شده .

    • ناشناس 5 1

      تهران رشت آستارا با تهران میانه اردبیل استارا چه فرقی برای امریکا داره؟

    • ناشناس 1 0

      از اردبیل به آستارا بخاطر شیب تند مسیر، نمی توان راه آهن کشید. منظور شما خط آهن (تهران - میانه - اردبیل - بیله سوار) است

    • ناشناس 3 0

      شیب مجاز ۱.۵ درصدی با فاصله ۸۰ ۹۰ کیلیومتری اختلاف ارتفاع ۱۴۰۰ متری را تامین می کند

  • ناشناس 3 9

    تین نیوز با بی سوادی خودش دارد افکار بیراهه نشان میدهد.چرا ؟ چون کلی کار و پل انجام یا در حال انجام است.فکر کنم.

  • بدر 3 9

    همینکه بدخواهان ایران از اجرای این پروژه نگران هستند یعنی اینکه اجرای این پروژه سودمندوباهدف گذاری درستی انجام شده

    • ناشناس 2 0

      اقا اردبیل استارا در نتیجه چه فرقی با رشت آستارا دارد؟

  • عبدالله خدایی 1 2

    روسیه با امریکا شریک .تمام این بگیرببندها.جنگ ها تمام زیر سر روسیه وامریکاست...حالا این ریل اگه ایران داخل کشور دست نزن خود روسیه میاد تمام میکنه با خرج خودش اعجله داره چون کارها داره حالا حالا..تمام گنج الماس های نادر افشار.. به غارت بردن .روسیه ..

  • خالق دوستان 1 13

    باسلام ایرادات شما اصلا علمی نیست .تازه کارشناسان گفتن قطار اردبیل میانه الکی هزینه شد مسافر نداره و عملا تعطیله ....ضمنا آذربایجان اصلا قابل اعتماد نیست باما کلی کل کل برای راه زنگزو داره قدرت نداره اگر مثل ترکیه بود الان تبریز جنگ بود....بهترین راه همون ترکیه بود که علی رغم دوخط قطار با ما همکاری نکرد وعقیم موند اینم آذربایجان هم مثل ترکیه....اما شمال جنوب در رشت دارای چند بندر اینچه برون وصل به ترکمنستان وچین قزاق وبندر امیرآباد وبندر نوشهر وبندر انزلی هست تا خزر حل شده لذا الان برای کشتیرانی و خط قطار در آستارا آرزوی صد ساله روسیه بود تا به ابهای گرم وصل بشه ومدیر اروپایی اون هم آماده هست لذا ۶زینه در آذربایجان ریسک بدون زیرساخت بدتر از ترکیه دست مارو توی حنا میزاره وما متوقف به سلام چراغ سبز یا قرمزش میمونیم ..اما خزر با ۴بندر مهیا واتصال به چین بهترین کار کارشناسان کشور بوده..

    • ناشناس 2 0

      بنادر شمالی دریای خزر و حتی دریای سیاه در سواحل روسیه و نیز قزاقستان، در طول زمستان بعلت چندین ماه یخبندان آب دریاها ناشی از سرمای سیبری، غیرقابل استفاده می باشد و به همین دلیل واژه " آبهای گرم" اختراع شده است و روسیه هم در حسرت آبهای گرم به دلیل تعطیلی بنادرش در طول زمستان، مانده است.

    • ناشناس 4 0

      راه آهن میانه به اردبیل هنوز افتتاح نشده است و طبق برنامه در دهه فجر امسال ۱۴۰۲ به بهره داری خواهد رسید، ضمنا" مگر راه آهن آستارا به رشت قرار است مسافر جابحا بکند!؟ احداث راه آهن بیشتر بخاطر حمل بار و ترانزیت بین المللی کالاها در مسیرهای کریدوری می باشد.

    • اکبر 4 1

      ارتباطات خطوط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان دو طرفه است و یکطرفه نمی باشد. مثلا" درصورتیکه جمهوری آذربایجان در برقراری کریدور شمال - جنوب مانع تراشی بکند، ایران هم در عوض آن خیلی راحت می تواند در ارتباط ریلی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان که قرار است بجای عبور از زنگه زور از خاک ایران و به موازات مرز ارمنستان از حاشیه جنوبی رود ارس بگذرد، مانع تراشی بکند و بازدارنده باشد. در مورد رفع نگرانی از عبور کریدور ریلی شرق به غرب از مسیر کریدور فرضی زنگه زور، ایران حتی می تواند با پیشنهاد خرید حاکمیتی محدوده شهرستان مغری استان سیونیک در جنوب ارمنستان (در قبال تامین نفت و گاز ارمنستان در محدوده زمانی مشخص) با جابجایی مرز خود با ارمنستان به سمت شمال، ضمن اینکه دوباره کشور ارمنستان مرز خود را با ایران حفظ می کند و خطر از دست دادن مرز خود با ایران هم بواسطه گشایش احتمالی کریدور فرضی زنگه زور از بین می رود، ایران هم کنترل کناره ی شمالی رود ارس در این ناحیه و کریدور فرضی زنگه زور را هم در اختیار بگیرد و از بابت رفع نگرانی از خطر نفوذ احتمالی ناتو از این کریدور فرضی زنگه زور به سمت شرق، مطمئن بشود. (اگر لابی آمریکا مانع از معامله ارمنستان با ایران نشود)

  • کارشناس ارشد عمران 16 0

    سلام.بنده ازکارکنان پیمانکارراه آهن رشت کاسپین هستم.درمورداین مسیرکوتاه بگم واقعاتحکیم مسیرفوق بدلیل رطوبت وعدم تحکیم خاک بسیارهزینه بروزمانبرهست حالاشماحساب کنیدمسیررشت آستارارو.

  • ناشناس 12 1

    دقیقاوقتی پاسخی برای سوالات ندارندفرافکنی میکنند.
    هزینه بسیارزیاد،عدم سرمایه‌گذاری روسیه، مسائل زیست محیطی
    اینها روکسی کمترین اطلاعات هم داشته باشه میدونه منتهاوقتی مسائل سیاسی برمسائل فنی بچربه گوش شنوایی ندارند

  • ابراهیمی 8 0

    مسیررشت-آستارانسبت به مسیراردبیل _بیله سوارفقط مزیت نزدیکی به پایتخت روداره.وگرنه ازنظرهزینه تملک اراضی،حفظ محیط‌زیست،هیچ برتری نداره،جالبه به گفته خودمسئولان مربوط نزدیک به ۶۰درصدمسیررشت آستارا بایدپل زده بشه!!سرعت سیردرمسیرقزوین رشت روهم اونایی که باقطاررفتندمیدونندبه دلیل شیب، سرعت کمتراز۸۰کیلومتربرساعته

  • حسن زاده 7 0

    قطار مسافربری قزوین رشت بدلایل زیرساختی بین ۶۰تاحداکثر۸۰کیلومترسرعت داره چطورقطارباری باآن شیب میتواندطی مسیرکند؟

  • ناشناس 9 1

    به اندازه هزینه ای که مسیررشت آستارا در بر داره
    بااون میشه سه خط ریل بین اردبیل و بیله سوار زد

    • کبر 7 1

      به گفته کارشناسان و بعضی از مسئولین وزارت راه، با هزینه ای که برای احداث راه آهن 163 کیلومتری بین رشت و آستارا با احتساب هزینه تملک زمین مرغوب کشاورزی و نیاز به زیرسازی و متراکم نمودن حداکثری در زمین سست شالیزی شمال، آنهم در شرایطی که مصالح سنگی مورد نیاز زیر سازی راه آهن جهت تحمل وزن سنگین لوکوموتیوها، در شمال و محل اجرای پروژه پیدا نمی شود و باید از فاصله های دور به آنجا حمل شود، می توان در مسیر و زمین های عادی و سایر نقاط ایران، با پول همان پروژه خط آهنی به طول 700 کیلومتر احداث نمود. یعنی هزینه احداث 163 کیلومتر راه آهن در شمال (بخاطر زمین مرغوب شالیزاری و نیاز به متراکم سازی زیاد در مسیر پروژه)، معادل هزینه احداث 700 کیلومتر راه آهن در سایر نقاط ایران و زمین های معمولی است.

  • ناشناس 7 1

    همینکه روسیه خودش سرمایه گذاری نمیکنه بلکه وام میده یعنی یه چیزایی میدونه

  • سيدمرتضي ناصريان 2 8

    رشت- آستارا در شركت ساخت مديريت مي شود و با مسير اردبيل هم مقايسه شده و مسير رشت مناسبتر تشخيص داده شده است زيرا ارتباط ريلي از اردبيل به سمت جمهوري آذربايجان بسيار صعب العبور است و مسير ترانزيتي را طولاني تر مي كند . به عنوان يكي از افراد شركت ساخت كه تحقيق زيادي در اين رابطه كرده ام، عرض مي كنم افرادي كه در اين متن نوشته اند اردبيل به بيله سوار مسير ساده اي است يا مهندسي راه آهن را نمي دانند يا مسير جديدي كشف كرده اند كه شركت ساخت آن را نمي دانسته است.اگر كسي مسيري را به صورت مهندسي طراحي كرده كه مناسب باشد به شركت ساخت ارسال نمايد.

    • ناشناس 5 0

      مناسب ترین قسمت برای کاهش شیب هنگام عبور از خط الرس محدوده بین شهرستان مشکین شهر و شهرستان گرمی، دره روستای زرگر ار توابع گرمی می باشد که ارتفاع خط الرس در این منطقه هم 1450 متر از سطح دریاست و فاصله این خط الرس تا بیله سوار هم که ارتفاع آن از سطح 120 متر است، 100 کیلومتر می باشد.

    • ناشناس 4 0

      شما که مهندس راه آهن هستید، چندین سال است که در ساخت تنها 35 کیلومتر راه آهن رشت - کاسپین توی زمین های گلی شالزاری تو گل مانده اید، حالا معلوم نیست چند قرن در ساخت راه آهن رشت - آستارا در زمین های گلی شالیزاری شمال توی گل گیر بکنید و احتمالا" نوه های مدیران امروزی این پروژه را افتتاح بکنند، اونم بعد از چندین میلیارد دلار صرف بودجه مملکت، همانند نیروگاه هسته ای بوشهر که به گفته بعضی از نمایندگان مجلس به قیمت ساخت چندین نیروگاه هسته ای مشابه، که هنوز هم به ظرفیت تولید و بهره وری صد در صد نرسیده است.

    • جوادی 3 0

      آقای ناصریان عزیز،مطالعات مسیراردبیل پارس آباد انجام شده ودرردیف اخذماده ۲۳قانون بودجه کشوری هست.
      یعنی چی امکان احداث راه آهن دراین مسیرنیست.برویدوازنمایندگان استان اردبیل استعلام بگیرید.

    • ناشناس 2 0

      ازمهندس بدری که عضو کمیسیون عمران مجلس هست بپرس که مطالعات مسرراه اهن اردبیل پارس آباد ازکجاست

    • ناشناس 0 0

      شمافقط مولفه نزدیکی به پایتخت رودرنظرمیگیری

    • ناشناس 1 0

      ببخشید من پاسخ را اشتباهی به ادعای مطرح شده ارسال نموده ام و مربوط به گفته های آن شخص محترم نیست، اگه امکان داره آن توضیح پایینی حذف بشه چون مربوط به ادعای این شخص عزیز می باشد.

      مگه قراره کالاهای تولیدی مثلا" در کلانشهر صنعتی و پر از کارخانه های شهر چند میلیون نفری آستارا به بازار مصرف 15 میلیون نفری پایتخت و حومه حمل بشود که نزدیکی نسبی آستارا از بیله سوار به تهران، مزیت نسبی آن باشد!؟؟؟؟؟
      اتفاقا با توجه به محاسبه هزینه و کرایه حمل بار بر اساس تن/کیلومتر بعلت نزدیکی و مسافت کم بیله سوار نسبت به آستارا به شهر باکو، ارز کمتری توسط شرکتهای حمل و نقل از کشور خارج خواهد شد و طی کردن بیشتر مسیر ترانزیت کالا در داخل خود کشور اتفاقا" یک مزیت برتر جهت صرفه جویی ارز و نیز تخصیص بیشتر هزینه های ارزی شرکتهای حمل بار خارجی به کشور میزبان در مسیر عبوری از این کریدور شمال - جنوب بعلت هر چه بیشتر طی کردن مسیر از سوی شرکتهای حمل بار خارجی به خزانه داخلی می شود.

    • ناشناس 2 0

      جهت روشنگری عرض کنم که، راه آهن اردبیل - پارس آباد و راه آهن اردبیل - بیله سوار، دو پروژه جداگانه از هم نیستند، بلکه یکی هستند و منظور از پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد، همان پروژه راه آهن اردبیل - بیله سوار - پارس آباد می باشد که از گمرک بیله سوار به سمت کشت و صنعت پارس آباد مغان جهت حمل محصولات کشاورزی دشت مغان از طریق ریل و با هزینه تمام شده کمتر به مرکز و سایر نقاط کشور، ادامه خواهد داشت.

    • ناشناس 0 0

      با توجه به شروع عملیات حفاری چاه های نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران در بلوکهای نفتی بیله سوار، بعلت هزینه بالای احداث پالایشگاه در منطقه، نفت استخراج شده منطقه مغان نیاز به انتقال به پالایشگاه تبربز می باشد و منطقه مغان فاقد خطوط لوله های نفت خام می باشد.
      بنابراین مقرون به صرفه ترین روش حمل نفت خام بجای استفاده تانکرهای نفتی تریلی جاده ای، استفاده از تانکرهای نفتی ریلی و حمل نفت خام به پالایشگاه تبریز از طریق راه آهن بیله سوار - اردبیل - میانه - تبریز می باشد و با احداث کریدور ریلی شمال - جنوب در مسیر اردبیل - بیله سوار بجای مسیر رشت - آستارا، علاوه بر داشتن مزایای هزینه بسیار کم تملک اراضی و هزینه کم تحکیم زیرسازی پروژه بعلت شالیزار نبودن مسیر پروژه و تراکم کم جمعیتی و فراوانی مصالح سنگی مورد نیاز پروژه و اجرای سریع پروژه در زمان بسیار کوتاهتر و ... دیگر نیازی به احداث خط لوله نفت خام 250 کیلومتری از چاههای نفتی بیله سوار مغان به پالایشگاه تبریز نخواهد بود و با یک تیر به چندین نشان آنهم با هزینه بسیار کمتر، شلیک نمود.

    • ناشناس 0 0

      اصلا" تانکرهای ریلی حامل نفت خام و بارگیری از مبدا چاههای نفتی بیله سوار مغان، بعلت اینکه خط لوله انتقال نفت سراسری از تهران به پالایشگاه تبریز از شهر میانه می گذرد، نفت خام خود را در ایستگاه راه آهن میانه به خط لوله نفت خام تهران - تبریز و عبوری از میانه تخلیه بکنند و نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز، بجای پمپاژ شدن از فاصله حدودا" 600 کیلومتری از مبدا تهران به پالایشگاه تبریز از فاصله کوتاهتر 175 کیلومتری از ایستگاه شهر میانه و از طریق همان خط لوله نفت خام موجود پمپاز نمود که این موجب کاهش مصرف برق در ایستگاههای تقویت فشار خط لوله انتقال نفت خام خواهد شد و هزینه نگهداری از خط لوله انتقال نفت خام بعلت کوتاهتر شدن خط لوله مورد نیاز، بصورت چشمگیری پایین خواهد آمد و صرفه جویی در بودجه خواهد شد.

  • ناشناس 0 7

    به عنوان یک اردبیلی و مهندس عمران باید بگم که مسیر رشت آستارا خیلی خیلی مهم تر از مسیر اردبیل به سمت مرز است کسانی که مسیر رشت آستارا را می کوبند ۳ دسته هستند :
    ۱ . بعضی از همشهری های عزیزم و آذری هایی که یکسری بحث های استانی محلی دارند و متاسفانه دید ملی ندارند .
    ۲ . یکسری خبرنگار و کارشناس مثلا عمران که کد نگرانی رسمی آمریکایی ها را گرفتند و از اون روز شروع کردند به کوبیدن مسیر ریلی رشت آستارا. گویی این دوستان در حال جمع آوری رزومه جهت مهاجرت به غرب هستند .
    ۳ . ترندبازهای اینستازیست که صرفا پشت ترند روز حرکت می کنند و از مطالعه و تحقیق وحشت دارند .
    اما ابهاماتی که دیگر محل ابهام و سوال نیست بلکه سوال پرسیدن راجع به این مسائل شائبه برانگیز است :
    می گویند محیط زیست خراب می شود! روی گوگل ارث وضعیت اروپا را ببینید چطور در اروپا این همه جاده سازی و ساخت ریل حتی در دل جنگل های بکر و تا بالای کوه ها انجام شده خوبه اما در ایران می شود تخریب محیط زیست ؟! بعد به ریلی گیر دادین که کمترین اثر را هم بر طبیعت دارد ؟
    یا می گویند هزینه بر است با پولش بریم جای دیگه ریل بسازیم! ریلی که نیاز ملی برای اهداف مهم اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی در جهت آرام سازی منطقس را نسازیم چون گران است با پولش بریم ته یک بیابونی ریل بکشیم!!!
    یا می گویند زمین های مرغوب نابود می شود ! در حالیکه بیشتر طرح پل است و اونقدر این طرح توجیه داره که کفه ساخت را کاملا سنگین می کنه
    یا بومیان را از ساخت ریل به دل منطقشون می ترسونن! درحالیکه این ریل می تواند سطح زیست و معیشت بومیان این مناطق را کاملا ارتقا دهد چه بحث توریسم چه بحث صادرات محصولات این منطقه و چه جذاب شدن منطقه برای ورود بخش خصوصی .
    یا می گن چرا روسیه وارد نشده ؟! یجای کار می لنگه پس! و ... باید این را فهمید که روس ها شریک ما به شکل مشترک المنافع و چیزی مثل رابطه انگلیس و آمریکا نیستند روس ها تا حدی همراه ما هستند و اصلا تمایلی ندارند تو شکم آنگلوصهیون ها برن و خب این طرح ریلی هم تحریم شکن است هم طرح صفرسازی درآمدهای ما را به شکست می کشاند هم می تونه جلوی جنگ در منطقه را بگیره و ... و این به نفع غرب و اسرائیل نیست در نتیجه ما نمی توانیم تا ابد منتظر روس ها باشیم چنانکه در چابهار این اشتباه مهلک را داشتیم و ۲ دهه نشستیم که هندیا بله رو بگن! ما باید هر طور شده کریدورها را تکمیل و از میزان بروکراسی کم کنیم و بقیه کار را به جذابیت جغرافیایی کشورمان بسپاریم آن روز دیگر کشوری نمی تواند ترانزیت از خاک ما را ندید بگیرد اگر بگیرد آمریکا مجبور می شود آن تفاوت سنگین هزینه ایی را جبران کند که در بلندمدت در توان آمریکا هم نخواهد بود.
    این طرح ملی در نهایت ساخته خواهد شد سرنوشت یکسری خبرنگار و تحلیل گر مثلا عمران که خیلی بی خود طرح های ملی را هم می کوبند هم مشخص است .

    • ناشناس 5 1

      جالبه!!!!!!
      در این دنیای مجازی، از کجا بفهمیم شما بعنوان یم شهروند اردبیلی هستید و گیلانی نیستید و مثلا" ذینغع نیستید و بعنوان بی طرف صحبت می کنید. حالا اون مدرک نامعلوم عمران خودتان بگذارید توی طاقچه. شما در کدوم دانشگاه عمران خوندید که بنا به اعتراف خودتان که بیشتر مسیر پروژه بصورت پل (اونم از نوع پلهای خاص و با شمع های بلند یا متعدد اصطکاکی) است، هزینه ساخت پلهای خاص آنهم در مجموع به طول 100 کیلومتری (یعنی حدود 60 در صد از مسیر 164 کیلومتری) در زمین های باتلاقی و شالیزاری و سست شمال را نمی دوندید!؟؟؟؟
      به احتمال زیاد شما اینکه مهندس عمران باشید، درست می فرمایید. ولی مهندس پیمانکار مجری می باشد نه مهندس ناظر عالیه کارفرما (یعنی دولت و وزارت راه)، هر دوی اینها مهندس هستند ولی منافعشان هزار درصد در تضاد هم. مهم این است که این نظرات، از طرف مهندس پیمانکار مجری مطرح می شود یا مهندس نظارت عالیه کارفرما (دولت).
      حالا بماند با این ادبیات، اردبیلی بودنتان هم جای ابهام دارد.
      فضای مجازی هست دیگه، کی به کیه

    • ناشناس 4 0

      با این وضعیت طول پل 100 کیلومتری در مسیر 164 کیلومتری، اسم راه آهن رشت - آستارا را بهتر است مونوریل رشت - آستارا بنامیم!!!!
      نمونه اش توی شهر قم داخل رودخانه و با ستون های عظیم است. چند دهه است که تمام نشده

    • ناشناس 2 0

      ازکجامعلوم اردبیلی هستی،اردبیلی بودی مسیرش روتخریب نمیکردی
      بنده خدا روی کاغذ همه چی آشکاره ،ازهزینه تملک اراضی وتخریب محیط زیست، فقدان مصالح تاهزینه وزمانبربودن ساخت مسیررشت آستارا.فقط مولفه نزدیکی به پایتخت روداراست

    • محمدی 2 0

      مشخصه گیلانی هستی نه اردبیلی.
      بیطرف هم باشی بایدتوجیه کامل میکردی.سوال یکی دوتانیست.
      ازهزینه تملک تامسائل فنی،شیب مسیر،سرعت پایین قطار،مسائل زیست محیطیواجتماعی،نبودمصالح کافی برای زیرسازی،مکانیک خاک،عدم برگشت سرمایه و....‌

    • ناشناس 1 0

      جوابی نداشته باشیدگردن آمریکا میندازید این چه توجیه ایه

    • ناشناس 3 1

      مگه قراره کالاهای تولیدی مثلا" در کلانشهر صنعتی و پر از کارخانه های شهر چند میلیون نفری آستارا به بازار مصرف 15 میلیون نفری پایتخت و حومه حمل بشود که نزدیکی نسبی آستارا از بیله سوار به تهران، مزیت نسبی آن باشد!؟؟؟؟؟
      اتفاقا با توجه به محاسبه هزینه و کرایه حمل بار بر اساس تن/کیلومتر بعلت نزدیکی و مسافت کم بیله سوار نسبت به آستارا به شهر باکو، ارز کمتری توسط شرکتهای حمل و نقل از کشور خارج خواهد شد و طی کردن بیشتر مسیر ترانزیت کالا در داخل خود کشور اتفاقا" یک مزیت برتر جهت صرفه جویی ارز و نیز تخصیص بیشتر هزینه های ارزی شرکتهای حمل بار خارجی به کشور میزبان در مسیر عبوری از این کریدور شمال - جنوب بعلت هر چه بیشتر طی کردن مسیر از سوی شرکتهای حمل بار خارجی به خزانه داخلی می شود.