| کد خبر: 257590 |

◄ اهمیت و کاربرد نقشه های فرآیند کاری BPM در صنعت هوانوردی

تا زمانی که نقشه های از بیلت گردش و جریان کارها در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت های هواپیمایی ایران و همچنین ارتباط های بین بخشی تهیه و تدوین نگردند، درک درستی از وضعیت و موقعیت فعلی خودمان و مشکلات و نقاط قوت و ضعف و شناسایی فرصت های بهبود نخواهیم داشت.

تین نیوز

تا زمانی که نقشه های از بیلت گردش و جریان کارها در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت های هواپیمایی ایران و همچنین ارتباط های بین بخشی تهیه و تدوین نگردند، درک درستی از وضعیت و موقعیت فعلی خودمان و مشکلات و نقاط قوت و ضعف و شناسایی فرصت های بهبود نخواهیم داشت و با تداخل وظایف و مسئولیت ها مواجه خواهیم شد و در نتیجه به طور کلی صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی ایران قابل مدیریت هم نخواهد بود.

طبق گزارش ها و تحقیقات انجام شده بدون اطلس مستند فرآیندی، این سیستم مدیریت علیل هر گونه سرمایه گذاری جدید را به باد داده و حتی اوضاع فعلی را بغرنج تر ، پیچیده تر و حتی بدتر می نماید.

 برای درک اهمیت موضوع مثال و نمونه ای از مدل نقشه فرآیند هندلینگ زمینی ارائه شده است که بیشترین فرصت های کاهش هزینه را دارند. این الگو یک شبکه مبتنی بر فعالیت هدایت‌شده است که در آن گره‌ها نقاط نسبی در زمان و قوس‌ها فعالیت هستند.  شبکه به گونه ای ساخته شده است که تمام فعالیت هایی که وارد یک گره می شوند باید قبل از شروع فعالیت هایی که از همان گره خارج می شوند، تکمیل شوند. این شبکه مهمترین و اساسی ترین مؤلفه ها را به تصویر می کشد.  به طور خاص، این شبکه شامل جریان مسافر، بار همراه و غیرهمراه مسافر، کارگو و کرو است.

تمام فعالیت های مدل با نام فعالیت، توضیح کوتاه و اینکه کدام بازیگر مسئول یا انجام دهنده فعالیت است آورده شده است. همانطور که مشاهده می شود، تعداد زیادی از بازیگران، درگیر فقط همین یک فرآیند نمونه هستند، که هر کدام اهداف متفاوتی را در این فرآیند مثال زده شده دنبال می نمایند.

با ترسیم این نقشه، می توان مسیر بحرانی یک هواپیمای خاص را محاسبه کرد.  مسیر بحرانی مجموعه ای از فعالیت هایی است که در عملیات هندلینگ زمینی حیاتی هستند و کوچک ترین تاخیری در آنها منجر به تاخیرات تصاعدی در کل فرآیند می گردند.

البته تفکیک مفاهیم مسیر بحرانی و منابع بحرانی هم مهم هستند.  به توضیح آنکه منبع بحرانی منبعی است که می تواند باعث تاخیر کلی شود و غالبا مثل واحد سوخت گیری بین شرکت های هواپیمایی مشترک هستند و مسیر بحرانی توالی فعالیت های کلیدی را نشان می دهد.

در واقع این مدل شبکه نشان دهنده فرآیند هندلینگ زمینی برای یک هواپیمای خاص است. بسیاری از این فرآیندها به منابع مشترک مانند واحد های سوخت گیری، تجهیزات مشترک هندلینگ زمینی ، کارکنان نظافت و حمل کننده چمدان و بار بستگی دارند و اگر هر یک از اینها برای یک هواپیمای خاص تاخیر داشته باشد یا با تداخل و وقفه ای مواجه شود ، این اختلال یا وقفه در کل عملیات حمل و نقل هوایی طنین انداز می شود.

آمار فرودگاهی

* خلیل الله معمار زاده کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.