| کد خبر: 256492 |

◄ فرودگاه گناباد ؛ تازه واردی در جمع فرودگاه‌ های بی‌ مسافر و غیر اقتصادی

در حالی در آینده نزدیک قرار است فرودگاه گناباد افتتاح شود که کافی بودن مسافر برای اقتصادی شدن این فرودگاه به شدت محل سوال است.

تین نیوز

به تازگی خبرگزاری دولت از افتتاح فرودگاه گناباد خبر داده و آن را یکی از مهم ترین پروژه های خراسان رضوی نامیده که پس از یک انتظار 30 ساله به مرحله بهره برداری رسیده است.

به گزارش تین نیوز، گناباد شهر دانشگاهی است که حدود 88 هزار نفر جمعیت دارد و افراد بسیاری برای تحصیل و تدریس به این شهرستان تردد می کنند؛ از همین رو بسیاری از خیرین و مسئولان این شهرستان به فکر تاسیس فرودگاه افتادند؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا این فرودگاه می تواند در آینده یک فرودگاه اقتصادی باشد یا اینکه به مانند بسیاری از فرودگاه های دیگر زیان ده خواهد بود؟

در حالی خبر از افتتاح فرودگاه گناباد منتشر شده است که بی مسافر ماندن تعداد زیادی از فرودگاه های کشور به دلیل قدرت اقتصادی پایین مردم، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را به این فکر انداخت برای چند سال ساخت فرودگاه را متوقف کند.

در همین راستا، سال گذشته بود که ابراهیم مرادی، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: برخی مطالبات اجتماعی و در کنار آن مطالبات و پیگیری های سیاسی سبب شده تا شاهد احداث برخی فرودگاه ها بدون توجیه اقتصادی در کشور باشیم. البته موضوع ساخت فرودگاه های غیر اقتصادی کشور تنها متعلق به سال های اخیر نیست بلکه در دهه های مختلف و در زمان پیش از انقلاب نیز اینگونه اقداماتی بوده و فرودگاه رامسر نیز به همین شیوه احداث شده است.

او بیان کرد: پیشنهاد ما به دولت و مجلس شورای اسلامی این است که در برنامه هفتم توسعه و یک دوره پنج ساله ایجاد و احداث فرودگاه جدید را ممنوع کنند.

چرا فرودگاه های کشور بی مسافر ماند؟

در حال حاضر بسیاری از فرودگاه های کشور به دلیل نبود ناوگان هوایی بی پرواز مانده است؛ به طوری که این روزها حتی یافتن بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد به ویژه در روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل به یک کار بسیار مشکل تبدیل شده است.

در واقع عدم همخوانی عرضه با تقاضا در صنعت حمل ونقل هوایی منجر به نجومی شدن قیمت بلیت هواپیما شده است. بنا به گفته مسئولان، در حال حاضر ناوگان هوایی کشور به 550 فروند هواپیما نیاز دارد، این در حالی است که تنها حدود 180 فروند هواپیما در چرخه حمل ونقل هوایی فعال است؛ بدان معنا که صنعت هوایی از کمبود 370 فروند هواپیما رنج می برد.

 حتی محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اذعان می کند که در شرایط کنونی تعداد فرودگاه های کشور با ناوگان هوایی ما تناسب ندارد و به همین دلیل به دنبال توسعه بیشتر نیستیم.

از این رو ساخت فرودگاه گناباد با توجه به کمبود ناوگان هوایی و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم برای سفرهای هوایی این ابهام را به وجود می آورد که آیا این فرودگاه نیز قرار است که به زمره فرودگاه های غیراقتصادی کشور بپیوندد.

با وجود اینکه گفته می شود افتتاح این فرودگاه آرزوی دیرینه مردم شهر گناباد بوده است اما باید مسئولان پاسخ دهند که آیا این فرودگاه با بررسی کارشناسی و توجیه اقتصادی ساخته شده است یا خیر؟

اما بررسی نشان می دهد که سرمایه گذاران و خیران گنابادی تامین هزینه بلیت پروازهای فرودگاه گناباد را متقبل شدند؛ در واقع سرمایه گذاران و خیران گنابادی تامین بخشی از هزینه بلیت پروازهای فرودگاه این شهرستان را به مدت ۱۰ ماه به صورت چارتر بعد از بهره برداری در سال جاری متقبل شده اند.

همین موضوع نشان می دهد این فرودگاه تا مدتها به اندازه ای که پروازهای برنامه ای داشته باشد، مسافر نخواهد داشت و  از لحاظ اقتصادی سودده شدن این فرودگاه به شدت زیر سوال است، از این رو استمرار پروازها در این فرودگاه از هم اکنون مورد ابهام است.

هزینه ساخت فرودگاه گناباد

گفته می شود که با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان های بجستان، رشتخوار، مه ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان های فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند. اما این سوال مطرح می شود که چند درصد این جمعیت توانایی  و قدرت سفر با حمل و نقل هوایی را دارند.

لازم به ذکر است، تاکنون دو هزار و 500 میلیارد ریال برای این فرودگاه هزینه شده است و هزار میلیارد تومان بودجه توسط مجلس محقق شده است. همچنین علاوه بر این مبلغ ۹۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم در سال جاری برای اجرای طرح توسعه فرودگاه گناباد اختصاص یافته است.

برای مطالعه بیشتر خبر ساخت فرودگاه جدید در ایران ممنوع شد را در تین نیوز بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد مختارزاده 2 0

    انشاالا موفید باشد

  • ناشناس 15 3

    توکشورهای دیگه ازشیرتاجون آدمی هست شماها موقعی که پول ملت میخواد تو کشور هزینه بشه هم با بهانه های واهی مزاحم میشید....حتما باید خرج بقیه کشورها بشه تا راضی باشید

  • ناشناس 12 2

    حسینی از بیرحند سلام من گنابادی نیستم ولی گناباد ازشهرهای بجنورد وسبزوارو طبس از نظر موقعیت جغرافیایی ومیراث فرهنگی وگردشگری بالاتر ه

  • چ 6 7

    من خودم گنابادی ام ای کاش پولی رو که برای یک فرودگاه بی ثمر هزینه میکردند برای اشتغال جوانان به کار می‌بردند حرف خبر گذاری بسیار صحیح است مردم الان کار ندارند دارند به مشهد مهاجرت میکنند کلا ۴ساعت راه تا مشاهده از اونجا می شد به تمام جاها سفر هوایی کرد والا من ماندم شهری که هنوز داخل خودش مشکلات فراوانی داره بیکاری و رکود فراوان فرودگاه لازم داره اکثر شهروندان ماشین شخصی را بر این هواپیماها ترجیح می دهند

  • علي 8 2

    اجازه بديد، اولين فروش بليط انجام شود!!!
    موقعيت جغرافيايي شهرستان گناباد رو هم در تحليل ها در نظر بگيريد.

  • شعیب 7 3

    نویسنده این مطلب چند بار به این شهرستان رفته که اینجوری مطلب مینویسه؟؟؟
    بعضا مواقعی از سال آنقدر جا برای مسافران کم هست که مردم مسافرهای این شهرستان رو به خونه هاشون می‌برند

  • Zohre 6 0

    امیدوارم مردم استقبال خوبی داشته باشند تا این فرودگاه با توجه به دانشجو پذیرترین شهرستان کل کشور، برقرار وپا برجا بمونه

  • یوسف 9 0

    تازمانی که دولت در مناطق شرقی برای زیر ساخت ها هزینه نکند ، مناطق شرق کشور از مناطق مرکزی و غربی عقب مانده تر خواهد بود.خوب بود نویسنده تمام مسائل روز را با پول و صرفه اقتصادی نمی سنجید.
    تو مو می بینی و کارشناسان پیچش مو

    بای

  • ناشناس 7 0

    اتفاقا مسافر هست .خوب هم هست ولی اواپبما توست. هواپیما باشه قیمت ها هم مناسب باشه مسافر هست . در خصوص فرودگاه طبس هم سالها همین رو می گفتند و فقط هفته ای یک پرواز به تهران داشت و مستقرش هم کم بود کلی مدتی هست که هفته ای سه الی چهار پرواز رفت و برگستی تهران داره و همیشه هم تقریبا فوله. وقتی هفته ای یه دونه پرواز باشه کسی روی اون خط حسابی باز نمیکنه ولی وقتی مرتب و با برنامه منظم پرواز داشته باشه خیلیا روش حساب باز می کنند.

  • احمد 8 0

    شما زیاد جوش پولش و سود ده یا زیان ده بودنشو نزن. خود گنابادی های عزیز و شهرستان های مجاورش تا اینجاشو همت کردند، بقیشم درست می کنند. یه مقدار هم به فکر مردم مناطق محروم باشید و از ایجاد اینجور اماکن و امکانات حمایت کنید. در ضمن یه سفر تا گناباد برید تا بیشتر اونجا رو بشناسید. انشالله

  • ناشناس 5 1

    چرا نویسنده علت اصلی بی رونق شدن فرودگاه‌ها رو نمیگه؟ در لبیرال ترین کشورها هم دولت به حمل و نقل عمومی برای کم درامدها یارانه میده مثلا در المان شما با پرداخت ۳۹ یورو ناقابل بلیط برای قطار دریافت میکنی که با اون به مدت چند ماه به هرکجای کشور و هرچندبار که بخای میتونی سفر کنی ایران هم تا یکی دو دهه قبل بلیط پروزهای مناطق محروم از تخفیف ویژه برخوردار بودند که متاسفانه حذف شد، متاسفانه بعضی ها گوی لیبرال بودن رو از غربی ها هم ربوده اند

  • ناشناس 2 0

    اگر فرودگاه مدرس درسراهی شادمهر ساخته میشد برای ماتربتی ها بهتر بوداما حالا فرودگاه گناباد ازفرودگاه مشهد برای ما راحت تراست امیدوارم با برواز های منطم و ارتقای فرودگاه گنابادشاهد بیشرفت منطقه باشیم به این دوست عزیز هم میخواستم بگم اگر دولت نه فرودگاه درست می‌کرد نه کارخانه شما چه خاکی بسر می ریختی

  • رضا 1 2

    خیلی جالبه
    برای شهرستان 150 هزار نفری(گناباد و بجستان) مجوز فرودگاه میدن ولی برای شهرستان 550 هزار نفری نیشابور نه!.

    • ناشناس 0 0

      نیشابور یک ساعت راه آزاد راهی تا فرودگاه بین المللی مشهد داره. چه نیازی به فرودگاه داره؟
      فاصله خود فرودگاه امام تا تهران چیزی نزدیک یک ساعتها!

  • ناشناس 2 0

    حسین قاینی اقارصا از. نیشابور فرودگاه گناباد متعلق به مردم جنوب خراسان رضوی است ویک میلیون بانصد هزار نفر تحت بوشش دارد جنوب خراسان رضوی مانند نیشابور نیست که در ناز ونعمت باشه سمت راستش فرودگاه مشهد وسعت. چبش فرودگاه سبزوار باشه جنوب خراسان از قاین تا تربت حیدریه فقط همین فرودگاه را داره

  • ناشناس 3 0

    سلام گناباد ۵۰ سال قبل فرودگاه داشت و هفته ای دو پرواز منظم به تهران . مطمعن باشید الانم راه بیفته جا برای مسافر نخواهد داشت . متاسفم ازین مقاله غیر کارشناسی‌های...

  • ناشناس 1 0

    گناباد بخاطر فاصله ای که از تهران داره و بخاطر اهالی اهل دلی که داره ،بسیاری از فرزندانی که در تهران ساکنند، سالیانه دوالی سه بار برای دیدن اقوام و بستگان راهی گناباد میشن و احداث این فرودگاه باعث شادی این دسته که کم هم نیستن شده ،ان شالله که با پروازهای منم بتونن این دسته رو حداقل شاد نگه دارن و اذیت راه طولانی با ماشینهای شخصی رو کم کنن

  • Iman 0 1

    آخ کور بشه اون چشماتون ک نمیتونین ببینین گناباد فرودگاه داره