| کد خبر: 255860 |

از باج گیری برخی ایرلاین ها تا زمینگیر کردن عمدی هواپیماها؛ قیمت بلیت ۲ برابر می شود؟

در حالی قرار بود که افزایش قیمت بلیت هواپیما از ۲۰ اردیبهشت ماه جاری عملیاتی و اجرایی شود که ظاهرا برخی موانع و مخالفت های نمایندگان مجلس موجب ابلاغ این تصمیم از سوی ستاد تنظیم بازار شده است.

تین نیوز

در حالی قرار بود که افزایش قیمت بلیت هواپیما از ۲۰ اردیبهشت ماه جاری عملیاتی و اجرایی شود که ظاهرا برخی موانع و مخالفت های نمایندگان مجلس موجب ابلاغ این تصمیم از سوی ستاد تنظیم بازار شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، ماجرای گران شدن بلیت هواپیما نیز در نوع خود بی نظیر و تا حدودی عجیب به نظر می رسد. از یک طرف ایرلاین ها و برخی دولتی ها با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافق هستند و از سوی دیگر نیز برخی نمایندگان مجلس به دلیل استفاده مداوم از هواپیما با رشد قیمت ها مخالف هستند.

حدود ۱۰ روز پیش بود که محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰ روز آینده در شورای عالی هواپیمایی مشخص می شود و هنوز در شورای عالی هواپیمایی میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما نهایی نشده است، بنابراین پیش بینی می کنیم تا ۱۰ روز آینده این موضوع در شورای عالی هواپیمایی نهایی و برای بررسی و تایید به ستاد تنظیم بازار برود.

آنطور که به نظر می رسد هنوز شورای عالی هواپیمایی تشکیل جلسه نداده است و این نرخ نیز نهایی و به ستاد تنظیم بازار برای تصمیم نهایی و ابلاغ ارائه نشده است. آنطور که شواهد نشان می دهد به نظر می رسد شورای عالی هواپیمایی نه با ۱۰۰ درصد رشد اما با افزایش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی موافقت و آنرا به ستاد تنظیم بازار ارائه کند.

قانون گذار تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص کرده است. قبل از برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود و از سال ۹۵ طبق قانون برنامه متنوع سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا سال ۹۹ جاری و ساری بود و نرخ ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود.

پس از ایام پیک کرونا مطرح شد که قیمت گذاری در حوزه خدمات حمل و نقل هوایی بر عهده ستاد تنظیم بازار باشد در این راستا سازمان هواپیمایی کشور نظرات انجمن هواپیمایی را درباره نرخ دریافت می کند، در شورای عالی هواپیمایی بررسی می شود سپس به ستاد تنظیم بازار می رود و پس از بررسی در ستاد ابلاغ خواهد شد.

البته ستاد تنظیم بار در اردیبهشت پارسال افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما را به دلایلی ابلاغ نکرد و آنطور که سخنگوی سازمان هواپیمایی می گوید اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما انجام می شد حالا این گرفتاری افزایش به یکباره حواشی ایجاد نمی کرد.

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود که اگر افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما را انجام می دادند و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی می دادند الان به یکباره پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی از سوی ایرلاین ها و انجمن شرکتهای هواپیمایی ارائه نمی شد. به هر حال ۲۲ ماه است که قیمت بلیت هواپیما افزایش نداشته است و اگر به یکباره افزایش بالایی برای بهای بلیت داشته باشیم تا حدودی فضا تغییر می کند.

در بحث بلیت هواپیما اینگونه است که شرکتهای هواپیمایی نیازها و نظرات خود را به سازمان اعلام می کنند و شورای عالی هواپیمایی که در آن شورا نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت امور اقتصادی، نماینده وزارت امور خارجه و یک فرد آگاه از سوی وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حضور دارند بررسی های خود را برای حصول نظر سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می دهد و بعد از آن شورای عالی ترابری هم تشکیل می شود که امسال خروجی جلسه این شورا تقدیم ستاد تنظیم بازار شد. حالا اگر ستاد تنظیم بازار صلاح بداند ابلاغ کند آن زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما قابلیت اجرا پیدا می کند.

اما سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در توئیتی مطرح می کند برخی ایرلاین ها با اطلاع از تلاش ها برای جلوگیری از افزایش دوبرابری قیمت بلیت، همان راه حل همیشگی را انتخاب کرده اند: باج گیری به بهانه کاهش یا لغو پروازها.

این ادعای باج گیری و لغو پروازها از سوی عضو هیات رئیسه مجلس را اگر چه مقامات حمل و نقل هوایی چندان جدی نمی گیرند اما به نظر می رسد اختلاف بر سر میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی این روزها به یکی از چالش های اصلی پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شده است.

ناراضی بودن ایرلاین ها به عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما در ۲۲ ماه گذشته که رئیس سازمان هواپیمایی نیز به آن اشاره کرده نشان می دهد که موضوع لغو پروازها و زمینگیر کردن عمدی برخی هواپیماها چندان هم بی ربط نباشد. موضوعی که بارها و بارها از سوی برخی نمایندگان مجلس و حتی مقامات دولتی به آن اشاره کرده و به آن اعتراض داشته اند.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص لغو پروازها و زمینگیر کردن عمدی برخی هواپیماها معتقد است: دلیل زمین گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیر عمدی است. به عبارت دیگر ایرلاین ها از یک طرف می گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این که به دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.

وی با بیان اینکه برخی شرکت های هواپیمایی به طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین گیر می کنند، توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می شود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.

آنطور که به نظر می رسد اگر ایرلاین ها برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰ هزار تومان دریافت کنند حتی اگر نرخ بلیت هواپیما دو برابر افزایش نیابد و ۵۰ درصد اضافه شود قیمت بلیت هواپیما اگر با تخلفی همراه نباشد به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

حال باید منتظر خبرهایی در طول هفته جاری مبنی بر تصمیم نهایی شورای عالی هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت بلیت هواپیما باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.