| کد خبر: 255600 |

از سوی یک کارشناس به دولت پیشنهاد شد:

◄ واگذاری صنایع سودآور به تامین اجتماعی و بازپس گیری شرکت زیان ده رجا

از زمان واگذاری به تامین اجتماعی تا کنون که 12 سال گذشته نه تنها سودی برای سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان نداشته که منابعی از سازمان نیز برای ادامه فعالیت این شرکت تزریق شده‌ است.

تین نیوز

چون شرکت رجا سود آور نخواهد شد و کلاهی از این نمد برای بازنشستگان وجود نخواد داشت، شایسته است دولت در باز پس گیری این شرکت از تامین اجتماعی و برگشت آن به راه آهن اقدام نماید و در ازای آن نسبت به واگذاری صنایع سودآور همچون پتروشیمی ها اقدام نماید.

 در اسفند ماه سال 1389 بود که شنیده شد در یک تصمیم چراغ خاموش و بدون نظرخواهی از کارشناسان ریلی، شرکت قطارهای مسافری رجا که متعلق به راه آهن بود در عوض بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد‌.

سازمان تامین اجتماعی که هزینه های خود را معمولا از منابعی چون دریافتی از بیمه گذاران و  فروش و یا سود سرمایه گذاری های خود تامین می کند همواره سعی دارد در انجام سرمایه گذاری های خود هوشمندانه عمل نموده و طرح های دارای توجیه اقتصادی را پیگیر باشد اما در مقوله واگذاری شرکت رجا، این شرایط وجود نداشته و لذا از زمان واگذاری  به تامین اجتماعی تا کنون که 12 سال گذشته نه تنها سودی برای سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان وجود نداشته بلکه منابعی از سازمان نیز برای ادامه فعالیت این شرکت تزریق شده‌ است.

ممکن است برخی به تخفیف های اندک بلیت های گروهی به بازنشستگان اشاره کنند که این مهم از دیگر شرکت های ریلی مسافری نیز قابل تامین بود‌ و یا در حداقل توجیه برخی دوستان‌، موضوع مسئولیت اجتماعی ذکر می شود که این نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی  است‌.

البته اضافه می شود که تقریبا در همه کشورها این صنعت‌، به دلیل منافع ملی‌، از دولت یارانه می گیرد اما در ایران این اتفاق نیفتاده یا کافی نبوده و لذا شرکت های ریلی مسافری در شرایط مناسب نیستند‌.

 شرکت رجا نیز که حدود  50 درصد از حمل و نقل ریلی مسافری را به عهده دارد با در اختیار داشتن هزاران میلیارد تومان سرمایه خود، صرفا به ادامه فعالیت خود  بدون شباهت به یک بنگاه اقتصادی و سودآور و سود ده پرداخته است ضمن اینکه هر چه از زمان واگذاری آن می گذرد میانگین  عمر ناوگان آن بیشتر شده و با شرایط اقتصادی جدید از مطلوبیت آن نیز کاسته می شود.

 در مجموع با توجه به این که این بنگاه سود آور نخواهد شد و کلاهی از این نمد برای بازنشستگان وجود نخواهد داشت، شایسته است دولت در باز پس گیری این شرکت از تامین اجتماعی و برگشت آن به راه آهن اقدام نماید و در ازای آن نسبت به واگذاری صنایع سودآوری همچون پتروشیمی ها اقدام نماید.

 این مهم در گذشته نیز مطرح شده و رد کارشناسی بر این نظر نیست اما خواست مدیریتی و همت و پیگیری  از سه طرف شرکت راه آهن‌، سازمان تامین اجتماعی و سازمان خصوصی سازی   را می طلبد. 

 امید است برای تامین منافع بازنشستگان تامین اجتماعی‌، تصمیم و پیگیری جدی در این زمینه صورت گیرد.

بدیهی است مشابه این اقدامات در توانمند سازی تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود نیاز است تا مدیران این سازمان مجبور نشوند در وصف چگونگی تأمین منابع از عبارت فروش جزایر استفاده کنند.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همکار 0 0

    جناب عصاری حتما به خاطر دارند که شرکت رجا در جبران بدهی دولت ، به شستا واگذار شد.پیشنهاد ایشان معنایی جز این ندارد که مال بد بیخ ریش صاحبش.ولی از آقای عصاری تعجب میکنم که چطور حاضر میشود که یک موجود ضرر ده و آویزان ، دوباره وبال گردن راه آهن بشود؟ از پیوستن رجا به راه آهن چه چیزی نصیب راه آهن میشود جز هزینه بالاتر و افزایش عیالات.
    از ایشانِ باسابقه و با تجربه درخواست میشود که بجای جابجایی مالکیت که هیچ اثر محسوسی در عملکرد رجا ندارد بفکر افزایش بهره وری و کاهش هزینه در این شرکت باشند. آیا ایجاد شرکت " رجا صنعت " جز هزینه برای رجا داشته؟ جز خلق تعدادی صندلی مدیر عاملی و مدیر کلی و هیئت مدیره و کارشناس و تدارکات و ساختمان و خدم و حشم؟
    جناب عصاری عزیز ، دنبال بهره وری باشید نه تغییر مالکیت.

  • رضا عصاری 0 0

    با سلام پاسخ همکار محترم ،ضمن تشکر
    1- یادآوری مجدد اینکه صنعت ریلی مسافری را نمی توان صرفا با افزایش بهره وری سود آور کرد و سوبسید یک مقوله تقریبا حتمی برای جبران هزینه هاست که در عمده کشورها پرداخت می شود و در مقاله هم به این موضوع اشاره شده لکن دلیل گسترش این صنعت علی رغم زیان ده بودن دفتری آن منافعی چون کاهش هزینه های سوخت و تصادفات و آلودگی زیست محیطی است
    2-چون پشتیبانی و تخصیص یارانه بایستی توسط دولت بصورت مستمر صورت گیرد ،بنابر این بهترین جایگاه قرار گیری در مجموعه دولتی راه آهن است چون راه آهن صاحب بخش از منابع است همچون لکوموتیو ، و حمل و نقل مسولیت وزارت تعاون نیست
    3-اصولا جماعتی که حق بیمه پرداخت می کنند انتظار دارند حق بیمه های آنان در طرحها و پروژه هایی سرمایه گذاری گردد که از سود آنها سرمایه گذار که در آخر بازنشسته ها هستند منتفع گردند و سود مشابه شرکت های پر بازده همچون پتروشیمی ها باشد و به مشکل عدم تأمین منابع برای پرداخت حقوق گرفتار نشوند ایضا سرمایه گذار حق انتخاب دارد واگذاری رجا به دلیل جبران بدهی دولت ، تحمیل حکومتی بود که موجب خسران بازنشسته ها شده است ،در پایان افزایش بهره وری برای یک صنعت ماهیتا زیان ده ،به سختی صنعت ریلی را به سود آوری مطلوب می رساند ،اخذ سوبسید اجتناب ناپذیر است و در این حالت بهتر است بجای اینکه از سرمایه اندک اندک جمع شده کارگران صرف این شرکت زیان ده شود شرکت به صاحبش که دولت است برگردد دوازده سال تلاش همکاران و مدیران نیز نتوانسته شرکت را به معنای واقعی سود ده نماید ،و با زیان انباشته سنگین شرکت رجا ،سود آوری امری تقریبا دست نیافتنی است و نهایتا با بهروزی می توان از زیان آن م کاست.

  • سید محمد راشدی 1 0

    بنظرم من باید شرکت رجا منحل وواگن ها و دارایی‌های آن به شرکت های سودده مثل نور ارضا و فدک و... فروخته و پول آن به تامین اجتماعی داده شود پرسنل و مدیران نیز تسویه شوند