از سوی یک کارشناس به دولت پیشنهاد شد:
◄ واگذاری صنایع سودآور به تامین اجتماعی و بازپس گیری شرکت زیان ده رجا
از زمان واگذاری به تامین اجتماعی تا کنون که 12 سال گذشته نه تنها سودی برای سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان نداشته که منابعی از سازمان نیز برای ادامه فعالیت این شرکت تزریق شده است.
چون شرکت رجا سود آور نخواهد شد و کلاهی از این نمد برای بازنشستگان وجود نخواد داشت، شایسته است دولت در باز پس گیری این شرکت از تامین اجتماعی و برگشت آن به راه آهن اقدام نماید و در ازای آن نسبت به واگذاری صنایع سودآور همچون پتروشیمی ها اقدام نماید.
در اسفند ماه سال 1389 بود که شنیده شد در یک تصمیم چراغ خاموش و بدون نظرخواهی از کارشناسان ریلی، شرکت قطارهای مسافری رجا که متعلق به راه آهن بود در عوض بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.
سازمان تامین اجتماعی که هزینه های خود را معمولا از منابعی چون دریافتی از بیمه گذاران و فروش و یا سود سرمایه گذاری های خود تامین می کند همواره سعی دارد در انجام سرمایه گذاری های خود هوشمندانه عمل نموده و طرح های دارای توجیه اقتصادی را پیگیر باشد اما در مقوله واگذاری شرکت رجا، این شرایط وجود نداشته و لذا از زمان واگذاری به تامین اجتماعی تا کنون که 12 سال گذشته نه تنها سودی برای سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان وجود نداشته بلکه منابعی از سازمان نیز برای ادامه فعالیت این شرکت تزریق شده است.
ممکن است برخی به تخفیف های اندک بلیت های گروهی به بازنشستگان اشاره کنند که این مهم از دیگر شرکت های ریلی مسافری نیز قابل تامین بود و یا در حداقل توجیه برخی دوستان، موضوع مسئولیت اجتماعی ذکر می شود که این نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی است.
البته اضافه می شود که تقریبا در همه کشورها این صنعت، به دلیل منافع ملی، از دولت یارانه می گیرد اما در ایران این اتفاق نیفتاده یا کافی نبوده و لذا شرکت های ریلی مسافری در شرایط مناسب نیستند.
شرکت رجا نیز که حدود 50 درصد از حمل و نقل ریلی مسافری را به عهده دارد با در اختیار داشتن هزاران میلیارد تومان سرمایه خود، صرفا به ادامه فعالیت خود بدون شباهت به یک بنگاه اقتصادی و سودآور و سود ده پرداخته است ضمن اینکه هر چه از زمان واگذاری آن می گذرد میانگین عمر ناوگان آن بیشتر شده و با شرایط اقتصادی جدید از مطلوبیت آن نیز کاسته می شود.
در مجموع با توجه به این که این بنگاه سود آور نخواهد شد و کلاهی از این نمد برای بازنشستگان وجود نخواهد داشت، شایسته است دولت در باز پس گیری این شرکت از تامین اجتماعی و برگشت آن به راه آهن اقدام نماید و در ازای آن نسبت به واگذاری صنایع سودآوری همچون پتروشیمی ها اقدام نماید.
این مهم در گذشته نیز مطرح شده و رد کارشناسی بر این نظر نیست اما خواست مدیریتی و همت و پیگیری از سه طرف شرکت راه آهن، سازمان تامین اجتماعی و سازمان خصوصی سازی را می طلبد.
امید است برای تامین منافع بازنشستگان تامین اجتماعی، تصمیم و پیگیری جدی در این زمینه صورت گیرد.
بدیهی است مشابه این اقدامات در توانمند سازی تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود نیاز است تا مدیران این سازمان مجبور نشوند در وصف چگونگی تأمین منابع از عبارت فروش جزایر استفاده کنند.
* کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.