| کد خبر: 255446 |

◄ حمل و نقل جاده ای متهم بیگناه قاچاق سوخت/ نیروگاه ها متهم اصلی هستند

هنوز مدت زمان زیادی از انتقاد رانندگان کامیون از کمبود یا نبود گازوئیل در مناطق جنوبی کشور نگذشته است که اکنون خبر می رسد برخی جایگاه داران در این مناطق حتی سهمیه دولتی کامیون ها را بیشتر از نرخ مصوب به آنان می فروشند.

تین نیوز

هنوز مدت زمان زیادی از انتقاد رانندگان کامیون از کمبود یا نبود گازوئیل در مناطق جنوبی کشور نگذشته است که اکنون خبر می رسد  برخی جایگاه داران در این مناطق حتی سهمیه دولتی کامیون ها را بیشتر از نرخ مصوب به آنان می فروشند.

به گزارش تین نیوز، چندی پیش بود که یکی از رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا به خبرنگار ما گفت که در شهرهای جنوبی از جمله بندرعباس و جنوب فارس و کرمان، گازوئیل حتی برای افرادی که هنوز سهمیه سوخت شان به اتمام نرسیده، تبدیل به کالایی نایاب شده است.

وی افزود: در شهرهای جنوبی، متصدیان برای دادن گازوئیل به غریبه ها  ۵۰  تا ۳۰۰ هزار تومان انعام مطالبه می کنند و ندادن این انعام می تواند منجر به خاموش کردن پمپ شود.

اکنون یکی دیگر از رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا در تماس با ما عنوان کرده که برخی جایگاه داران، گازوئیل دولتی را به نرخ مصوب به آنان عرضه نمی کنند بلکه با رقم پیشنهادی خود سوخت مورد نیاز رانندگان کامیون را در اختیار آنان قرار می دهند.

این راننده کامیون تاکید کرد: در مناطقی همچون کرمان، بم، ریگان و فهرج، گازوئیل سهمیه ای حتی با کارت، به قیمت آزاد محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: به نظر می رسد رسیدگی خاصی به شکایات رانندگان  در نهادهای ذیربط در این زمینه صورت نمی گیرد و به همین دلیل برخی جایگاه داران واهمه ای از تعزیرات حکومتی، شرکت پخش فرآورده های نفتی و فرمانداری ها هم ندارند و آشکارا تخلف می کنند.

به گزارش تین نیوز، مشکلات رانندگان کامیون که با سختی و مشقت زیاد به کار حمل و نقل کالا می پردازند و هیچ ارتباطی با موضوع  قاچاق گسترده سوخت ندارند در زمینه تهیه گازوئیل و سوختگیری در حالی هر  روز بیشتر از روز قبل نمایان می شود که همزمان گزارش هایی نیز از سوی مسئولان و رسانه های دولتی در مورد میزان قاچاق سوخت ارایه شده که به نگرانی رانندگان سنگین در مورد  سخت گیری و مشکلات بیشتر در زمینه تامین سوخت کامیون ها، دامن زده است.

اگرچه حمل و نقل جاده ای کالا همواره به عنوان یکی از بخش های مورد ظن در قاچاق سوخت مطرح شده است اما رانندگان و کامیونداران بارها تاکید کرده اند کسانی که با نام فعال حمل و نقل جاده ای و کامیوندار، سوخت سهمیه ای دولتی خود را قاچاق  می کنند معمولا  رانندگان صوری هستند و فقط با هدف قاچاق اقدام به خرید کشنده کرده اند و راننده واقعی نیستند اما با این حا، این که بارنامه هایی که این افراد دریافت می کنند چگونه و با چه فرآیندی به دستشان می رسد جای سوال دارد که پیگیری این موضوع نیز جز از سوی نهادهای مسئول، راه دیگری ندارد.

در زمینه قاچاق سوخت، دهم اردیبهشت ماه خبرگزاری فارس  در گزارشی به اختلاف میزان مصرف سوخت گازوئیل در بخش حمل و نقل اشاره  کرد و از قول جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نوشت: قیمت گازوئیل در داخل کشور 300 و 600 تومان است و این در حالی است که این سوخت در کشورهای همسایه تا 40 هزار تومان قیمت گذاری می شود. این اختلاف قیمت انگیزه برای قاچاق ایجاد کرده و آن را از نظر اقتصادی جذاب می کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 84 میلیون لیتر گازوئیل در حوزه حمل و نقل مصرف می شود، در مجموع مصرف گازوئیل در کشور بر اساس پیش بینی ها نباید بیشتر از 75 میلیون لیتر در روز باشد و از همین رو اختلاف حدود 10 میلیون لیتری مصرف واقعی گازوئیل و توزیع آن در کشور وجود دارد.

این رسانه البته به اظهارات مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز  اشاره کرده و از قول وی نوشت: بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاه ها و به میزان 1.5 میلیارد لیتر در سال است. نهادهای نظارتی از مجلس تقاضا کرده اند فکری به حال حجم بالای تخلفات نیروگاه ها در قاچاق سوخت انجام دهد. برخی تانکرهای وارد شده به نیروگاه با فاکتورسازی سوخت مایع را تخلیه نمی کنند تا با چندین برابر قیمت به خارج قاچاق کنند.

این رسانه همچنین عنوان کرده که طبق برآورد نهادهای تخصصی به نظر می‌ رسد مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور حدود روزانه 15 میلیون لیتر باشد که معادل سالانه 4 میلیارد دلار خسارت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 2 0

    درود بر تین نیوز بله درخصوص گرانفروشی سوخت اکنون جایگاههای شرق کرمان شهرستان ریگان وفهرج و نرماشیر گازوییل را با کارت لیتری هزارتومان میفروشند و بنا به اظهار مدیرجایگاه که بنده دلیل را شخصا جوبا شدم جواب دادند خداراشکرکن گازوییل زدی وگفت تمام مدیران محلی ریگان از این هزارتومان فروختن خبردارند.این را شخص خودم لیتری هزار کارت کشیدم.

  • ظفرعظیمی مهر 1 0

    بله شرق کرمان ریگان گازوییل با کارت لیتری هزارتومان

  • آرش جلیلی 1 0

    با امید ریشه کن شدن ظلم و فتنه و تحجر از سرزمین آریایی ، همانطور که قبلا بعرض رسیده افراد قاچاقچی خیلی نرم و تمیز مدافع و پشتیبان ادامه قاچاق گازوئیل هستند.
    دلایل امر همین هایی است که ذکر فرمودید.
    آفتاب آمد دلیل آفتاب

  • فریدون 0 0

    از آن جا که کامیون ها برای سوخت خود در مضیقه هستند چگونه آنها قاچاق سوخت می‌کنند قاچاق سوخت به وسیله تانکر هایی که در مناطق سیستان و بلوچستان از راه های فرعی و خاکی که چند وقت پیش کلیب آن پخش شد که در آن کلیب۴۰/۵۰ دستگاه تریلی تانکر وارد بی راهه میشدندقاچاق می‌شود دولت باید پیگیری کند که این تانکر ها از کجا سوخت گیری کرده و به کجا تحویل دادند قاچاق سوخت دست شرکتی ها است